Miroslav Krleža: GOSPODA GLEMBAJEVI |
|
Tomislav Čadež, Globus, 19. 12. 2001 PRONICAVO SCENSKO PREDOČENJE |
|
|
Prije svega, mislim da je Anurov uočio
onaj fini Krležin sociobiološki lajtmotiv, s kojim gleda na ljude kao
na majmune, na sisavce, čiji su međusobni sukobi – sukobi gena, koje
remeti, i čini tragičnim, upravo svijest, kultura. Krleža usvojim
najboljim literarnim, osobito dramskim, djelima, poput ''Kraljeva'',
''Gospode Glembajevih'', ''U agoniji'', ''Adama i Eve'', nije vulgarni
dijalektičar, nego talentiran pisac koji zna dramski uobličiti
najfinije mehanizme što pokreću ljudske osjećaje i reakcije. Anurov
je to vrlo pronicavo scenski predočio. |
Zlatko Vidačković, Vijenac, 27. 12. 2001. NIZ RADIKALNIH RJEŠENJA |
|
U cjelini, redatelj je u ovoj predstavi posegnuo za nizom radikalnih rješenja koja su u potpunosti promijenila Krležinu dramu. No, najveći problem nisu ni drastična rezanja ni scenska rješenja koja se često razilaze sa smislom teksta, nego činjenica da su u Anurovljevoj verziji Gospoda Glembajevi daleko lošije i dosadnije djelo od predloška. Nakon ovakve predstave gledatelj osjeti snažnu želju da posegne za sjajnim Vrdoljakovim filmom Glembajevi, koji je, iako popularniji u publike, osobito ljubitelja kazališta, nego u filmske kritike, jedna od najboljih ekranizacija hrvatskoga dramskog teksta u povijesti hrvatskog filma, ili pak za samom knjigom koja pruža daleko veći umjetnički užitak (a upravo su ponovno izdane drame i proza Glembajevi. |
Anatolij Kudrjavcev, Slobodna Dalmacija, 16. 12. 2001. NOKAUTIRANI KRLEŽA |
|
|
Dubravka Vrgoč, Vjesnik, 16. 12. 2001.POGLED U GLEMBAJEVSKE TJESKOBE |
|
Kultnom dramskom tekstu, zasićenom brojnim interpretacijama, od kojih su mnoge nudile gotovo mitske slike građanskog propadanja u nas, stereotipe glembajevštine i dekandentog obiteljskog posrtanja, Anurov je nastojao pripisati drugačiji predznak. Želio je tjeskobni dramski trokut - neriješene odnose između oca, sina i fatalne barunice Castelli, opterećene traumatičnim sjenama prošlosti i neurotičnom sadašnjosću, predstaviti u otklonu, tragajući za arhetipskim ishodištima glembajevskih grijehova i glembajevskih pokajanja. Stoga je ispovijedi Krležinih junaka, tu bujicu riječi kroz koju se likovi opravdavaju pred Drugim i pred sobom, tu retoriku pomoću koje tragaju za skloništem u klaustrofobičnom prostoru stvarnih i fiktivnih zločina pokušao, ponegdje prilično naprasno i s dvojbenim efektom, prevesti u univerzalne prizore ogoljele ljudske egzistencije, suočene nakon svega izgovorenog s ništavilom i onom krajnjom nemogućnošću izlaza. |
Vlatko Perković, Hrvatsko slovo, 21. 12. 2001. HOMMAGE SUDBINI GLEMBAJEVIH |
|
Ruski redatelj Aleksandar Anurov i scenograf Victor Kharitonenko pristupili su Glembajevima neopterećeni školskim, sadržajno-sociološkim značajkama kojima je to stožerno dramsko djelo Miroslava Krleže obavito dobrih sedamdeset godina. Iz temeljnoga refleksa istraživanja samoga fenomena teatarske igre "kazališne škole" pedagoga i redatelja Anatolija Vasiljeva, njegov učenik Anurov žanrovsku situiranost djela, njegov realizam ibsenovske provenijencije ne drži obveznim određenjem scenske realizacije. Anurova znatno više zanima samo korištenje teksta kao materijala za tvorbu (autonomnoga) kazališnog iskaza o Glembajevima i Glembajevima M. Krleže. Njega ponajprije zanima "kazališna igra" na dotičnu temu. I s tog polazišta, s te subjektivizacije djela, svođenja djela na fenomenološki poticaj kazalištu, Anurov se neizostavno odmiče od odrednica djela, posebno od zbiljnosti njegova realističkoga događanja i utječe nekoj snoviđenoj. na trenutke nadrealističkoj. projekciji mnoštva slika. |
|
A one svojom ritualnošču i raskošnom kostimografijom Marije Žarak snivaču nude ugodu zabave i izazivaju estetsku sjetu na vanjske ljepote življenja nekih bivših ljudi. Ali i zanimanje prema zamkama života kojima su bili zaskočeni, njihovim nervozama, patnjama... |
ČEDO MARTINIĆ KAO LEONE: KREACIJA ISTINSKOG PRVAKA |
|
No, splitska predstava uza sva proturječja, uz
spominjane razloge zbog kojih je valja pozdraviti, nudi još jedan
ozbiljan razlog koji priziva njezino gledanje. To je kreacija dramske
osobe Leona Ante Čede Martinića. Taj vrsni glumac
obdaren rijetkom ortoepijom, ljepotom tona i dojmljivošću osobnosti
iznalazio je iz situacije u situaciju mnoštvo još neiskazanih
sniislova Leonovih stanja i njegovih (Leonovih umjetničkih) nastojanja
da jezikom artikulira neke svoje čudne i lucidne nasludbe. Bio je to
veličanstveni kozer koji je "u stanju radi jedne duhovite
kombinacije upropastiti sve svoje dugogodišnje napore..." |
|