|
NOVOSTI
HNK SPLIT VELJAČA
2003
"Maškare,
ča mogu maškare ?!" - A ča će moć' bez kazališnih
kostima... |
Evo
prilike da ponovimo jednu od prošlogodišnjih najava povodom
predstojećih karnevalskih dana: "Izaberite
tko želite biti i dođite u HNK Split. Malo je vjerojatno da nećete
naći kostim i masku za sebe. Pri tome, proći ćete nekoliko puta
povoljnije nego da idete po gradskim dućanima. Od 15.
veljače radnim danom od 14 do 18 sati te subotom od 09 do 14
sati, u čitaćoj sali HNK Split na II katu za samo 60 kuna možete
iznajmiti kostim na puna tri dana i biti što poželite: MALA
FLORAMYE, GOGE BJONDINA, ALVIJERO MANGIACAVALLO, ROSA DELLE ROSE,
a možda i BELLINA, pas od DOTURA LUIGIA..."
Uostalom, maskenbalskog ugođaja u Splitu za sada jedino i
ima u kazalištu - sva druga mjesta kao da spavaju snom
pravednika... Možda je jedina iznimka izložba na zapadnoj strani
Dioklecijanovih podruma s koje je i ovaj prizor na slici, a tek očekujemo
da se probudi i Foto klub Split koji je u ove dane znao biti i te
kako živ i aktualan... |
|
Glazbeni
recital Wladimira Kossjanenka i Vesne Podrug: Foyer HNK Split 24.
veljače |
Wladimir
Kossjanenko jedan je od najboljih violista današnjice, koji je još
za vrijeme studija bio vodeći violist i dirigent asistent Lenjingradskih
solista. Dolazi nam kao pobjednik brojnih međunarodnih
natjecanja violista i kao umjetnik čije je koncertno i solističko
iskustvo obrnuto proporcionalno njegovoj dobi, pa je već u začetku
karijere ostvario sjajne nastupe s prestižnim orkestrima i
komornim ansamblima u Europi, SAD-u i Japanu. U Splitu ćemo ga čuti
u duetu s pijanisticom Vesnom Podrug
koja je svoje glazbeno obrazovanje u Splitu i započela, da bi od
1998. bila angažirana u Bečkoj državnoj operi. Vesna
Podrug i Wladimir Kossjanenko dvoje su glazbenih zaljubljenika
koji često zajedno koncertiraju, pa je rezultat njihove suradnje
i CD pod naslovom Glazba za violu.
Dio te glazbene palete Kossjanenko i Podrug pokazat će
na i u Splitu, izvodeći Brahmsa, Hindemitha i Wieniawskog, a o
kakvoj je violi riječ neka posvjedoči činjenica da joj je
graditelj čuveni Pietro Giovanni Mantegazza i da potječe iz
1775. godine. |
|
Jedna
''bizarna'' obljetnica: na današnji dan 13. veljače prije 33
godine gorjelo je... |
"U
ranim jutarnjim satima 13. veljače 1970. godine u zgradi kazališta
izbio je požar i to na lijevoj strani gledališta. Vatrogasci i
građani koji su se našli u blizini nekoliko su sati gasili požar
i uspjeli ga privremeno ugasiti. Kako je strop iznad gledališta
bio od drvene konstrukcije, negdje je ostalo neugašeno žarište
vatre, te se oko 11 sati istoga dana razbuktao novi požar, koji
se tad proširio i na desnu stranu loža, a ponovno obuhvatio i
lijevu. Nije potrebno puno riječi da bi se objasnilo koliko je
uništena zgrada kazališta koju su u istom danu, praktički,
poharala dva požara." - tako se u monografiji HNK
Split 1893 - 1993 tog događaja prisjeća Zdeslav
Perković, rukovoditelj njegove obnove. Požar koji je u noći
13. veljače 1970. zahvatio kazališnu zgradu uništio je
garderobe, krojačnice, krovište, djelomično i gledalište.
Pozornica je onesposobljena, uništen je kompletan fundus
kostima... A za sve to što je nestalo u jednom danu i u
jednoj noći trebalo je više od 3600 dana i noći da bi Split
ponovo imao Kazalište. Možda se toga vrijedi ponekad sjetiti, da
bi se izbjegla učenja na greškama... |
1.
2.
3.
4.
|
Na
slikama: 1. Glumice na pozornici izgorene kazališne zgrade; 2.
Plakat / izjava Gorkoga Žuvele "Ako u Splitu nema kazališta,
tada nije potreban ni kazališni plakat"; 3. Krležin i Ristićev
"Michelangelo" u izgorenoj kazališnoj zgradi iz ljeta
1977; 4. Završetak obnove zgrade s početka 1979. |
Nakon
HNK Split i Splitsko ljeto Milanu Štrljiću: o programu 21. veljače... |
Brojni
e-mailovi koji su pristizali u HNK Split s pitanjima o programu
49. splitskog ljeta strpit će se još sasvim kratko. Predugo iščekivanje
da Ministarstvo kulture odluči između Mani Gotovac i Milana Štrljića
konačno je zaključeno, pa se na sreću neće ponoviti usiljena
koegzistencija kakvu je Split već iskusio prije četiri godine
između Rade Perkovića i Mani
Gotovac. Intendan HNK Split Milan Štrljić,
kojemu je i pravo vođenja Kazališta od Ministarstva za
kulturu verificirano u zadnji čas, ponovno je u sličnoj
situaciji. Dodatno je otežava činjenica da je u HNK Split već
kružio predprogram kojega je za 49. splitsko ljeto sačinila Mani
Gotovac, da bi, ipak, njenim prilično sporim odlaskom na čelo
riječkog teatra, Štrljiću bilo ponuđeno i vođenje Splitskog
ljeta na dvije godine. Prema prijedlogu Mani Gotovac na Splitskom
smo ljetu premijerno trebali vidjeti u opernome dijelu Verdijeva
Macbetha, a u dramskome Shakespeareova i Macbetha i Hamleta te
baletnu premijeru Sna ivanjske noći u koreografiji Marka Boldina,
a što će ponuditi Štrljićev umjetnički tim znat će se već
21. veljače na sjednici Festivalskog vijeća u Ministarstvu
kulture. |
|
Pijanistica
Natalia Troull na velikoj sceni HNK Split u ponedjeljak 10. veljače |
O
kako sjajnoj pijanistici se radi u slučaju Natalije Troull
zagrebačka se publika imala priliku uvjeriti još 2001. prigodom
njezinoga nastupa u Lisinskome, a ove godine sličnu će priliku
imati publika u Novoj Gorici, a zatim i splitski ljubitelji
glazbe. Uostalom, evo kako su je Zagrepčani predstavili tada:
"Natalia
Troull imala je samo pet godina kada je počela svirati glasovir
uz podršku majke, profesorice glasovira na Moskovskom
konzervatoriju Čajkovski, a njezina nevjerojatna moć
koncentracije i fantastičan osjećaj za dinamiku donijeli su joj
Prvu nagradu na Međunarodnom pijanističkom natjecanju u Beogradu
te u Monte Carlu kao i Drugu nagradu na natjecanju Čajkovski.
Virtuoznost koja oduzima dah i najšira paleta zvukovnih izričaja
omogućuju joj da uspješno interpretira djela svih razdoblja, no
Natalia Troull preferira Ravela, Stravinskog i Prokofjeva. Surađuje
sa svim vodećim ruskim orkestrima, Londonskim simfoničarima,
Tonhalle orkestrom iz Züricha, orkestrom d'Amoureux iz Pariza i
mnogim drugima. Recitale redovito održava u najpoznatijim
dvoranama Francuske, Švicarske, Njemačke, Japana, Portugala, Čilea."
|
|
Jasen
Boko u 'Novom listu': "U Splitu se tek zavrću glumačko-spisateljski
rukavi..." |
"Splitski
rezultati glumačke potrebe za pisanjem drame su izuzetni: Elvis
Bošnjak, uz uspješnog »Oca« napisao je i tekst »Nosi nas
rijeka«, koji će sigurno ostati kao bitna drama na smjeni
milenija i po kojoj je nastala vjerojatno najbolja hrvatska
predstava u prošloj godini. Trpimir Jurkić, još jedan
glumac ansambla splitskog HNK, nakon »Kajina i Abela«
praizvedenog u splitskom Gradskom kazalištu mladih imao je ovih
dana praizvedbu »Nevažnih priča«, a najnovije je ime Arijana
Čulina, pravi fenomen popularne kulture u Hrvata, koja će
ostati upamćena kao prvi dramski pisac čija se knjiga drama našla
među najprodavanijim knjigama u zemlji, a čija drama »Nemoj se
rodit ka žensko« koja upravo igra u neovisnoj produkciji u
Splitu prodaje više ulaznica i izaziva više interesa nego
Hajdukove utakmice. I Čulina će sa »Splitskom kvatrologijom«
uskoro na scenu HNK, pa je splitski dramski fenomen očito
uznapredovala pojava koja ostavlja bitnog traga na krvnu sliku
hrvatskog dramskog pisma, a podsjećam da je riječ o fenomenu
koji je tek ozbiljno započeo i čiji najbolji dani vjerojatno tek
dolaze. Jer, u splitskom glumačkom ansamblu ima još dobrih
glumaca koji tek zavrću spisateljske rukave." |
Arijana
Čulina - ženski pandan Thompsonu?!
|
Ilija
Zovko s monodramom 'Oprosti Stipe' osvaja pozornicu za
pozornicom... |
Premda
nam koprodukcija VITRE i HNK Split ne dopušta da točno
zabilježimo broj dosadašnjih izvedbi, vrijedi istaknuti jedan
drugi fenomen. Nedavno je djelo izvedeno i pred zatvorenicima
na Bilicama kod Splita, i naravno dočekano je s velikim
odobravanjem. Zatvorsku je publiku ponajviše zaintrigirala činjenica
da je Stipe nepravedno optužen, kao što i većina pritvorenih
isto tvrdi za sebe! Nadalje,
ova je predstava fenomen i po tome što se sviđa svim profilima
publike, od one koja traži zanimljivu fabulu, preko one kojoj je
primarno stalo do glumačkih kreacija, pa sve do onih koji u
teatru još uvijek traže katarzu! Uostalom, ako ne vjerujete ni
jednima od njih, evo jednog nedavno pristiglog e-maila:
"Poštovanje - sinoc (27.1.03) gledao u Ljubljani g. Zovka.
Pošto nisam pronasao njegov e-mail, molim da mu prenesete iskrenu
zahvalnost na njegovoj briljantnoj interpretaciji. Njegova gluma -
lišena svake patetike - demonstrirala je visok stupanj
profesionalne koncentracije i urodjene elegancije. Svi
komplimenti i HNK iz Splita. - posjetilac - Milan Meden"
Izgleda
da je
Ilija Zovko, na najboljem putu ne samo da podsjeti, nego možda i
u mnogočemu nadmaši svojedobno kultnu monodramu Josipa Pejakovića
pod naslovom 'Oj živote'... |
Ilija Zovko na privremenom boravku u
Bilicama
|
Nakon
uspješne premijere I PAGLIACCI i POVRATAK bilježe i veliko
zanimanje publike |
Nakon
baletne premijere s dvije jednočinske predstave u jednoj večeri,
naime 'Chopiniane' i 'Plesa kadeta', i opera se više nego uspješno
pridružila tom receptu, ostvarivši zanimljiv spoj Hatzeova
'Povratka' i Leoncavallovog najpopularnijeg naslova 'I Pagliacci'.
"Uz odličan orkestar pod ravnanjem Voltolinija, novi
splitski 'I Pagliacci' su u svim elementima vrlo uspjela predstava
koja se bez napora i s velikim užitkom promatra od razigranog
pastoralnog početka do potresnog kraja s Tonijevim gorkim uzvikom
'La comedia e finita!'" - tako zaključuje istaknuti kritičar
Jutarnjeg lista Branimir Pofuk, a u pohvalama Tomislavu Mužeku u
ulozi Beppea Pofuku se pridružuju redom i svi drugi glazbeni
kritičari. Možda je najslikovitije to izrazila Maja Stanetti u
Večernjem listu: "poučna je bila i mjera kvalitete 'Povratka'
u odnosu na svjetsku slavu 'I Pagliacci'. A tamo je pak ''sporednu
ulogu Harlekina Tomislav Mužek neodoljivom lakoćom i smislom za
humor pretvorio u glavnu. Ni za koga se ne može reći da je svoj
dio posla napravio loše, ali je Mužek naprosto viša
klasa." |
|
Koncert
za pamćenje: evergreeni
u izvedbi Tea Brajčića, Nine Badrić, Tonija Cetinskog... |
Već
početkom veljače, točnije 03. 02., dakle ponedjeljkom, kad smo
već i navikli i priželjkujemo zanimljiva glazbena zbivanja, oni
koji se uspiju domoći karata - jer je utrka već počela -
prisustvovat će pravom glazbenom spektaklu. Tim pomno pripremanim
glazbenim događajem dominirat će evergreeni iz stoljeća koje je tako brzo ostalo za nama. Ako je u sve užurbanijem
i sve samodopadnijem vremenu još uopće dopuštena ikakva vrsta
nostalgije, onda je ova glazbena svakako jedna od
najprihvatljivijih. A kako i ne bi bila kad će je prizvati takvi
glazbeni znalci kakvi nesumnjivo jesu Teo Brajčić i vokalisti
"Elektrodalmacije", čiji čuveni koncert s Tedijem
Spalatom realiziran u Lisinskom krajem 1999. još ne silazi
s TV ekrana. Televizija će, naravno, i ovaj put snimati cijeli
koncert, a činjenica da će Joško Banov i njegov orkestar
pratiti i Ninu
Badrić i Tonija Cetinskog,
a vjerojatno i još poneko renomirano ime, svakako je dodatni
razlog, da ovaj događaj uđe u kategoriju - ne propustiti ! |
|
|