uvod
| cast
| libretto
| izvedbe
| press
clipp |
photo
|
video
|
Josip Hatze
POVRATAK
THE RETURN
Libretto:
prema drami Srđana Tucića
Josip Hatze
First performance
/ Praizvedba:
Kraljevsko zemaljsko hrvatsko kazalište
Zagreb, 21. 03. 1911.
|
Ruggero
Leoncavallo
I
PAGLIACCI I
PAGLIACCI
Libretto: Ruggero Leoncavallo
Prepjev libretta: Nila Kuzmanić Svete
First performance
/ Praizvedba:
Teatro Dal Verme
Milano, 21. 05. 1892.
|
Conductor
/ Dirigent: Loris Voltolini
Director / Redatelj:
Stephanie Jamnicky
Set design / Scenograf: Mijo Adžić
Costume design / Kostimograf: Ivana Bakal
Chorus leader / Zborovođa: Ana Šabašov
Light design / Oblikovanje svjetla: Zoran Mihanović
Costume design assistant / Asistent kostimografa: Karla
Matković
CHORUS AND ORCHESTRA CNT SPLIT / ZBOR I ORKESTAR HNK SPLIT
Concert master / Koncertni majstor: Aleksandr Andrusenko
Repetiteur / Korepetitorice: Vera Pavasović, Tetyana Borchagivska
Inspicijent: Elza Tudor Gančević
Prompter / Šaptač: Mirjana Zelić |
uvod
/ intro: POVRATAK
/ I
PAGLIACCI
|
premiere:
25. 01. 2003. opera
uvod
/ intro
|
The pairing of two
one act or two short operas in one premiere is a frequent practice
at opera houses. It’s usually, in terms of musicology, a very
responsible and delicate task, especially when the titles come from
such different music traditions as our pairing of Italian and
Croatian musical history.
It’s our luck and favorable circumstance that in Croatian musical
history, we have a master such as Josip Hatze, whose musical drama
“The Return” represents a pearl of opera verism in Croatian
musical literature. Staged in 1911, only nineteen years after
“Pagliacci,” it contains the basic elements of verism and Pietro
Mascagni, with whom Hatze was mastering his craft, personally
congratulated the composer after he saw the music score.This
operatic drama, whose libretto is based on Srđan Tucić’s play
and its plot takes place in one slavonian village, uses basic
veristic elements: passion – love – murder.
The combination of top Italian verism and Hatze opens a
special space in musicology, deeper than purely formalistic reasons,
because it’s based on the internal structure of the pieces:
dramaturgic flow, melodiousness, pathetics, which makes the
exceptional “cohabitation” of these two pieces possible.
A leit-motif for our combination could be Toni’s first sentence in
the prologue: “May
I…”. In theatre,
the worse thing is to know in advance what you can expect from a
certain production, but these two pieces together, on the contrary,
bring us “ingenious uncertainty.”
Premda u produkcijama
opernih kuća vrlo često, spajanje dviju jednočinki ili dviju kraćih opera u
jednu opernu premijeru odgovoran je i osjetljiv posao; osobito ako
naslovi potječu iz različitih glazbenih tradicija: talijanske i
hrvatske glazbene povijesti. Na Pagliacci Ruggera Leoncavalla ne
treba trošiti riječi, jer je predobro znano da se radi o jednoj od
publici najomiljenijih opera. Ovaj put združena će biti, ne sa
svojim najčešćim glazbenim parom Mascagnijevom Cavalleria
rusticana, nego s Hatzeovom glazbenomm jednočinkom Povratak, praizvedenom
1911. godine, i također napisanom posve u duhu verizma. Upravo ju
je Mascagni, Hatzeov učitelj, prvi javno i nedvosmisleno pohvalio,
a Matoš je smatrao najboljom hrvatskom operom. Nepravdu njezina
razmjerno rijetka izvođenja možda je najbolje otkloniti pridružujući
je glazbenom okružju i utjecaju pod čijem je nadahnućem i
nastala.
|
cast POVRATAK
/ THE RETURN
|
I
PAGLIACCI
cast
|
Ivo: Damir Fatović
/ Ante Ivić
Jela,
njegova žena: Božena Svalina
Kata,
Jelina majka: Diana Hilje
Stanko,
bogati seljak: Zlatko Kokeza
Dako,
prosjak: Ivica Šarić
Luka,
seljak: Miroslav Ljubičić
Marta,
namiguša:
Marija Boga Verdes / Snježana Katić
Plesači, pantomimičari: Davor Čakarić,
Dario Tvrdić, Mario Buličić, Ljubo Mateljan
|
Canio:
Jure Kušar
Nedda:
Claudia Toti Lombardozzi / Urška Žižek
Tonio:
Marko Kobal
Beppo:
Tomislav Mužek / Vinko Maroević / Špiro Boban
Silvio:
Zlatko Kokeza / Ratomir Kliškić
Prvi
seljak: Miroslav Ljubičić
Drugi
seljak: Krešimir Gabrilo
Dječji
zbor glazbene škole "Josip Hatze"
Zborovođa: Nela Bujas Luketić
|
video POVRATAK
/ THE RETURN
|
I
PAGLIACCI
video
|
Josip Hatze
POVRATAK
THE RETURN
|
|
|
Mješoviti
zbor
|
Dako: Ivica Šarić
|
Jela: Božena Svalina
i Ivo: Damir Fatović
|
Ruggero
Leoncavallo I
PAGLIACCI I
PAGLIACCI
|
|
|
|
Scena I
Coro d'Indroduzione: Zbor HNK
|
Arioso
Canio:
Jure Kušar
|
Serenata
Arlecchino-Beppo: Tomislav
Mužek
|
|
libretto POVRATAK
/ THE RETURN
|
I
PAGLIACCI
libretto
|
U
kući seljanke Kate slavi se Badnja večer. Uz Katinu snahu, mladu
Jelu, bogati je seljak Stanko, njezin ljubavnik. Katin sin Ivo otišao
je u daleki grad za zaradom, a Stanko im pomaže jer su siromašni.
Jela osjeća grižnju savjesti jer je i sama iznevjerila Ivu, no
Stanko je tješi i daruje joj đerdan te odlazi obećavši da će se
doskora vratiti. Nakon orkestralnog intermezza iznenada se
pojavljuje Ivo. Doznao je o Jelinom preljubu. Očajan je jer je uzalud
žrtvovao ruku podmetnuvši je u stroj kako bi dobio odštetu i tako
pomogao obitelji. U nastupu suluda bijesa trga novčanice koje je
donio i baca ih u vatru te ubija Stanka koji dolazi po Jelu.
|
Leoncavallo
možda nikada ne bi napisao svoje remek djelo da se nije sjećao jedne
istinite tragedije iz sudske prakse svoga oca. Po tom događaju
Leoncavallo je sam sastavio majstorski pisan libreto o komedijašu
Caniju, koji za vrijeme predstave iz ljubomore ubija svoju ženu
Neddu. Leoncavallov smisao za scensku dramatiku otkriva se već u
gradnji libreta, s izvrsno postavljenim negativnim likom Tonija,
psihološki suprotstavljenom njegovom ružnoćom potajnoj čežnji za
nedostižnom Neddinom ljepotom. To ga je navelo i na zamisao s
prologom, koji pjeva bariton (obično interpret Tonija), predstavljajući
se publici kao član glumačke družine koja ne izvodi igru s maskama,
nego otkriva istinski život svoje tužne svakodnevice.
|
izvedbe POVRATAK
/ THE RETURN
|
I
PAGLIACCI
izvedbe
|
2003 |
01 |
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
XY |
I |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01 |
|
02 |
|
|
03 |
|
|
II |
|
04 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XYZ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|