|
opera
HNK SPLIT 2002 2003
Jules Massenet
werther
Premiere. 09. 03. 2003.
|
Jules
Massenet
WERTHER
Conductors:
Lorenzo Castriota
Skanderbeg / Hari Zlodre
Director: Petar Selem |
Jules Massenet
WERTHER
Dirigenti:
Lorenzo Castriota
Skanderbeg / Hari Zlodre
Redatelj: Petar Selem |
Across the history
of music there have always been attempts, and today still are, to
“musicalize” Goethe. Some
have been successful, and some have slipped into
“metaphysical-romantic boredom”; or, on the other hand, in some
sort of “superficially-sweet soap opera”.
In any case, Goethe is a very difficult partner and only a few (I allow
myself the personal choice of Massenet and Mahler) have touched the
distance, careful romanticism, balanced psychology and classical
highlights, all those touchstones of Goethe’s philosophy and
poetics. One sentence by Kant says it all:
“There’s one thing that always fills me with admiration:
the starry sky above me and the moral laws within me.” Can
you imagine in what difficulties we could find ourselves if we tried
to put music to these words?! Massenet’s “Werther” found a
very winding and happy road towards Goethe: very personal and
honest, and, which in this case is good, not too “French.” In
those times when Europe was taken by: “Tristan and Isolde”, “The Ring of the Nibelung”,
“Parsifal”, Bruckner’s symphonies and Strauss was taking his
first steps; “Werther” came as a breath of fresh air, a breath
of consistent early Romanticism with the road paved towards a real
psychological opera which Verdi had already announced with
“Rigoletto”. “Werther”
appeared in 1981. By all means, an Opera that includes “Werther”
in its repertory, shows that it’s absolutely conscious of European
musical history and future.
|
U povijesti glazbe uvijek je bilo
nastojanja, a i danas ih ima, da se "ozvuči" Goethe.
Massenetov pokušaj izabran je zbog prosudbe da je njegov
"Werther" pronašao jedan vijugav ali i sretan put prema
Goetheu: vrlo osoban i iskren, i, ne previše "francuski".
U doba kad su Europom tutnjali: "Tristan i Izolda",
"Prsten Niebelunga", "Parsifal", Brücknerove
simfonije i kad je Strauss hvatao prve zalete, "Werther"
je došao kao dah svježine, dah sustavnosti ranog romantizma sa
ucrtanom putanjom prema pravoj psihološkoj operi koju je još Verdi
najavio s "Rigolettom". "Werther" se pojavio
1892. godine, prvo u Beču, a zatim i u Parizu. Osvojio je potom sve
pozornice i postao stalnim repertoarnim djelom opernih kuća koje
promišljaju tokove europske glazbenu povijesti.
|
cast:
Jules
Massenet
WERTHER
|
Premijera: 09. 03. 2003.
|
Dirigent:
Lorenzo Castriota Skanderbeg /
Hari
Zlodre
Redatelj: Petar Selem
Scenograf: Marin Gozze
Kostimograf: Dora
Argento
Scenski
pokret: Ivica
Petrić
Oblikovatelj svjetla: Zoran
Mihanović
Prepjev libreta: Nila
Kuzmanić Svete
Koncertni
majstor: Aleksandr Andrusenko
Korepetitorice:
Vera Pavasović, Tetyana Borchagivska
Inspicijent:
Elza Tudor Gančević
Šaptač:
Mirjana Zelić
Sudionici
u scenskom pokretu:
Davor Čakarić, Ljubo Mateljan, Mario Buličić
|
Uloge
Werther,
(tenor):
Antonio de Palma / Sveto Matošić Komnenović
Upravitelj
(Le Bailli), (bas):
Ivica Čikeš / Dalibor
Hanzalek
Charlotte, njegova kćerka
(mezzo):
Martina Tomčić
Sophie, njezina mlađa sestra (sopran):
Adela Golac Rilović / Božena
Svalina
Albert, (bariton): Tomislav Bekić
Schmidt, (tenor): Vinko
Maroević
Johann, (bariton): Franjo Pavić
Kätchen,
(mezzo): Marija Peroš
Bruhlmann,
(tenor): MIro Ljubičić
Dječji
zbor glazbene škole "Josip Hatze": Sanja Štrk, Antonia
Mikas, Dijana Maslov, Ana Banovac, Andrea Zloić, Ana Ezgeta, Andrea
Kukuč, Vedrana Aničić, Hana Huljić, Tea Krolo, Jelena Žižić,
Dijana Musić, Lina Matutinović / Zborovođa: Ivana Šutić
|
sadržaj
Jules
Massenet
WERTHER
|
Barem su tri od brojnih
opera Julesa Masseneta (1842 - 1912) još uvijek svojinom
opernih kuća širom svijeta i sve tri su nastale na iznimno vrijednim
literarnim predlošcima. Manon (1884), Werther (1892) i Don
Quijote (1910). Upravo Werthera mnogi smatraju psihološki
najuvjerljivijom od njih.
Werther ljubi Lottu, ali poštuje
njezin brak: Lotta voli Werthera, ali iskupljuje obavezu i udaje se za
Alberta. I jedno i drugo ponašanje urodit će, naravno, tragičnim
ishodom.
U prvom činu između Lotte i Werthera buknut će ljubav i bit će
nagoviještene prepreke koje stoje pred tom ljubavlju. U drugome činu
Lotta je već udata za Alberta i poštuje svoju bračnu obavezu unatoč
bjelodanosti Wertherovih patnji. U trećemu činu sukob zatomljene i
neralizirane ljubavi s jedne i dužnosti s druge strane kulminira uvođenjem
vatrenog oružja, koje možda neće ugasiti ljubav, ali će zato barem
prikratiti patnje. No, samo Wertherove. Jer u četvrtom činu (slici)
s Wertherom na rukama ostaje izbezumljena Lotta. Da i ona neće za
njim otići u smrt možda nagovještava tek dječji pjev blagdanske
pjesme koji dopire iz daljine...
|
izvedbe
Jules
Massenet
WERTHER
|
2003 |
01 |
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
XY |
III |
|
|
|
|
|
|
|
|
01 |
|
02 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
03 |
|
04 |
|
|
|
IV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V |
|
05 |
|
06 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2006 |
01 |
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
XY |
III |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XYZ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
press clipping
Jules
Massenet
WERTHER
|
"BLAŽENI
SMIJEŠAK" KOD BELCANTO SKEPTIKA
Tonći
Šitin PDF
Vjesnik, 11. 03.
2003.
|
Prvi put Charlottu
je u Splitu otpjevala Martina Tomčić, čiji se nastup očekivao s
velikim zanimanjem. Uloga »anđela dužnosti« zahtijeva ne smo obilje
vokalnih nijansi, već i moć poniranja u složeni duhovni portret razapet
obzirima i ljubavnim bolom koji poput vihora odnosi svaku nadu. Zagasitim
mezzom Tomčićeva je svojoj heroini podarila snažan dramski naglasak,
gorčinu nepravde, ostavljajući još dovoljno prostora za postizanje punoće
raznovrsnog kolorita i nijansiranu dinamiku koja će oplemeniti visoke
tonove (Ces lettres).
|
KAD
JE MANJE ZAPRAVO VIŠE
Igor
Brešan
PDF Slobodna
Dalmacija, 11. 03. 2003.
|
Vođen svojevrsnim
minimalizmom, unutrašnju dinamiku likova, psihološke mijene i stanja režiser
Petar Selem iscizelirao je do savršenstva u režijskom postupku, a
dirigent Lorenzo Castriota Skanderbeg svojim odnosom, koji računa sa
strogoćom ali i humorom motivirao je splitske glazbenike. Splićani će
ga pamtiti kao jednoga od profesionalaca koji od orkestra zna izvući i
neke zatomljene vrijednosti.(...) Mezzosopranistica Martina Tomčić
(Lotta) ne samo da je sjajna pjevačica nego je i dobra glumica koja je
znalački vodila priču i jednostavno odskakala.
|
STILSKA
KONFUZIJA, NEPOTREBNI EKSTREMI I NEPRIMJERENI TENOR
Branimir
Pofuk
PDF
Jutarnji list, 11.
03. 2003.
|
Od kada je kulisa,
postoje i zakulisne igre,
a princip "ja tebi - ti meni" pokreće dobar dio ne samo
hrvatske, nego i svjetske glazbene scene. Ipak, većina aktera i autora
zbivanja na glazbeno - kazališnim pozornicama nastoji biti diskretna i držati
se kriterija svoga posla. Međutim, kada se umjetničke ambicije i
karijere isprepletu s administrativnim dužnostima i ovlastima u kulturnim
ustanovama, postoji opasnost od srozavanja kriterija za račun osobnog
probitka. (...)
Najveća šteta učinjena je svima ostalima koji su pošteno odradili svoj
pjevački posao.
|
ROMANTIK
IZ PROŠLOSTI
Maja
Stanetti PDF Večernji
list, 11. 03. 2003.
|
Kreacija
naslovnog lika Antonija de Palme najveća je enigma splitskog
"Werthera" (...)
Ipak,
splitska premijera imala je svoje neosporne vrijednosti. Sugestivno
jednostavnu, minimalističku scenu uhvaćenu u mrežu jednog nepokretnog
građanskog svijeta i neumitne sudbine početka rasapa na koju se navlači
bjelina mrtvačkog pokrova u zadnjoj slici, opremio je Marin Gozze. U
suglasju su bili i strogi i stilski disciplinirani kostimi Dore Argento.
Redatelj Petar Selem uspio je pridobiti protagoniste u tumačenju
kompleksnosti motivacije likova, naznačiti kontekst okoline strasnoj
drami u sceni u krčmi (V. Maroević, F. Pavić) i građanskoj šetnji
gdje sređeni par dokono obožava Klopstocaka (M. Peroš, M. Ljubičić),
ali i izbjeći doslovnosti prikaza: samoubojički pucanj samo odjekne, krv
je samo "rečena".
|
|
|