|
DODJELA
NAGRADA HNK SPLIT |
U
povodu 111 obljetnice kazališta i Dana HNK Split
Foyer HNK Split,
četvrtak, 06.
svibnja 2004. u 13.00h
Dana
6. svibnja 2004. godine Hrvatsko narodno kazalište Split obilježava
111 godina od svečanog otvorenja kazališne zgrade. Taj datum osobito
je značajan za kulturu našega grada, regije i države. U spomen na
taj dan HNK Split donio je odluku o ustanovljenju
nagrada za najbolja umjetnička ostvarenja i proglasio 6.
svibnja DANOM HRVATSKOG NARODNOG KAZALIŠTA SPLIT.
Nagrade
nose imena znamenitih umjetnika koji su svojim radom i životom bili
vezani uz Split i splitsko kazalište i dodjeljuju se za
ostvarenja u protekloj kazališnoj sezoni i ukupan doprinos našem Kazalištu.
Nagrada IVO TIJARDOVIĆ,
nosi ime splitskog skladatelja, začetnika glazbenog i općenito
kazališnog života Splita, a dodjeljuje se za najbolje
umjetničko ostvarenje u bilo kojem kazališnom žanru i svekoliki rad
i doprinos u HNK Split.
Nagrada ANTE MARUŠIĆ,
nosi ime prvaka Opere HNK Split, znamenitog baritona, a dodjeljuje se
za najbolje umjetničko ostvarenje u Operi HNK Split.
Nagrada MARKO FOTEZ,
nosi ime velikog kazališnog redatelja i teoretičara koji je bio
ravnatelj Drame HNK Split, a dodjeljuje se za najbolje umjetničko
ostvarenje u Drami HNK Split.
Nagrada ANA ROJE,
nosi ime čuvene splitske balerine, koreografkinje i baletne
pedagoginje, a dodjeljuje se za najbolje umjetničko ostvarenje u
Baletu HNK Split.
Nagrada RUDOLF BUNK,
nosi ime velikog njemačkog i hrvatskog slikara i scenografa koji je
dva desetljeća bio scenograf splitskog kazališta, a dodjeljuje se za
najbolju kostimografiju, scenografiju i dizajn u HNK Split.
Nagrade
dodjeljuje STRUČNO POVJERENSTVO Hrvatskog narodnog kazališta Split, tijelo koje
imenuje
intendant HNK Split, a sastoji se od sedam članova iz
reda uglednih kulturnih i umjetničkih djelatnika od kojih su troje
djelatnici Kazališta.
Povjerenstvo
za ovogodišnje nagrade radilo je u sastavu:
Kažimir Hraste,
akademski kipar iz Splita
Tatjana Alajbeg, profesor solfeggia i glazbeni kritičar iz
Splita
Josip Prijić, profesor iz Splita, predsjednik Povjerenstva
Jasen Boko, dramaturg i publicist iz Splita
Hari Zlodre, ravnatelj Opere HNK Split
Almira
Osamnović, ravnateljica baleta HNK Split
A
DOBITNICI NAGRADA ZA GODINU 2003/04 SU...
|
|
|
|
|
Nagradu
"Ivo Tijardović"
za svekoliki umjetnički angažman u HNK Split,
dodjeljuje se dramskoj umjetnici Dari
Vukić. |
Nagradu
"Ante Marušić"
za najbolje umjetničko ostvarenje u Operi dodjeljuje se opernom
solistu HNK Split Tomislavu
Mužeku. |
Nagradu
"Ana Roje" za
najbolje
umjetničko ostvarenje na području baleta dodjeljuje se cijelom Baletnom
ansamblu HNK Split. |
Nagradu
"Rudolf Bunk" za
najbolje kostimografsko, scenografsko i dizajnersko ostvarenje dodjeljuje
se scenografu Ivu
Knezoviću. |
Nagradu
"Marko Fotez" za
najbolje umjetničko ostvarenje i rad u Drami HNK Split, dodjeljuje se
redateljici Nenni
Delmestre. |
IZ
OBRAZLOŽENJA
Nagrada
"Ivo
Tijardović"
- DARI VUKIĆ
Postoji
jedna mudrost koju imaju samo istinski veliki kazališni ljudi. Ta
mudrost kaže da sve iskustvo i sve uloge, svi veliki redatelji i
predstave, nagrade i aplauzi, sjajne kritike i komplimenti nisu
stopostotna jamstva da će glumac i ovaj put nešto odigrati dobro, točno,
duhovito ili nadahnuto. Okolnosti za stvaranje kazališta, ili jednog
jedinog uzbudljivog kazališnog trenutka, tvrdi ta mudrost, svaki put
se sastavljaju nanovo. Za njih ne postoje recepti. Iskustvo, zaista,
može pomoći, ali samo dajući tehničke naputke. Živo kazalište
uvijek se rađa po prvi put i to nekom samo svojom, ovaj put
otkrivenom kombinacijom. Tom mudrošću raspolaže Dara Vukić kao
glumica i osoba.
(...)
Dara
Vukić sav je svoj, više od pet impresivnih desetljeća dug,
glumački vijek provela na sceni, nikad ne gubeći prvu glumačku
osobinu, a to je živa prisutnost na sceni. Snaga unutrašnje
transformacije oko nje gradi ozračje koje privlači pozornost bez
obzira na veličinu i vrstu uloge ili žanr predstave u kojoj igra.
Daru se vidi i zato se nju gleda. A kad govori, Dara Vukić je ujedno
i razložna i duboko emotivna. Tvrdi da je kroz sve to vodi instinkt.
Ako pod instinktom mislimo na pamet koja je iznad razuma, onda je tome
zasigurno tako. Instinkt je taj koji otvara vrata što vode u svijet
igre kojem Dara Vukić, glumica, pripada cijelim svojim glumačkim bićem.
Zato joj nije važno koliko toga je iza nje, a koliko još pred njom.
Ona zna da se čarolija igre događa samo sada i da je to prva i
posljednja istina kazališnog umijeća i umjetnosti.
Nagrada "Ante Marušić" - TOMISLAVU MUŽEKU
Raskošan
tenor prelijepe boje i iznimnih mogućnosti čudesno je obogaćenje
Splitske opere u sezoni koja se bliži kraju. Tomislav Mužek umjetnik
je u punom smislu riječi. Krasi ga snažan splet svih pjevačkih
kvaliteta, a u svakom trenutku i poniznost pred veličinom koju nam
nesebično otkriva.
Duboko
emotivni Nemorino u Donizettijevu Ljubavnom napitku trajno se nastanio
u srcima sviju nas koji smo ga s divljenjem slušali i upijali.
Iznimno sugestivni Alfredo u Verdijevoj Traviati zadivio je
senzibilnom kultiviranošću izričaja koja ne zna za patetiku i
teatralnost. Nezaboravni dueti s Violetom Elvire Fatykhove potakli su
na uzlet cijeli ansambl Splitske opere darujući sezoni iznimno
postignuće, a svima zajedno nadu da ćemo u majstorskim kreacijama uživati
i ubuduće.
Nagrada "Ana Roje" - BALETNOM ANSAMBLU HNK SPLIT
Premda
je u godini 2003/04 bilo sjajnih i dojmljivih individualnih kreacija,
povjerenstvo je bilo mišljenja da je ukupni napredak Baletnog
ansambla HNK Split do te mjere bio zamjetan da bi nepravedno bilo ne
prepoznati vrijednost tog zajedničkog stremljenja. Cijeli
ansambl u tom razdoblju postaje kompaktan i uigran, pa to pokazuje i
velikim brojem održanih predstava koje se kreću od suvremenih
koreografija do "bijelog baleta".
Na 49. Splitskom ljetu Balet daje 8 kvalitetnih predstava, da bi svoje
klasične mogućnosti i uigranost pokazao izvrsnom izvedbom Ščelkunčika
P. I. Čajkovskoga sredinom prosinca 2003. Orašar u kojemu je
nastupio cijeli ansambl, omogućio je velikom broju plesača da pokažu
svoje plesne potencijale; oni su te mogućnosti znalački iskoristili,
no nisu tu priliku shvatili kao sredstvo za samoisticanje, pa su
pojedinačni napori rezultirali nadasve skladnom cjelinom i umjetnički
zrelom predstavom.
Nagrada
"Marko Fotez" - NENNI DELMESTRE
Proteklu dramsku sezonu splitskoga HNK snažno su obilježile
dvije predstave, Oluja i Hajdemo skakati po tim oblacima. Obje je režirala
Nenni Delmestre, kazališna autorica čiji je redateljski rukopis i
ovaj put rezultirao promišljenim kazališnim činom koji ne nameće
nasilnu redateljsku ruku, već režijom dograđuje dramski tekst,
prebacujući ga u kazališni medij. Nenni Delmestre svoju punu
redateljsku zrelost nastavlja dokazivati iz projekta u projekt, a u
protekloj je sezoni pokazala da se jednako dobro snalazi u intimističkom
okruženju komorne scene (Hajdemo skakati po tim oblacima) i u kazališnom
spektaklu koji uključuje veliki ansambl i složena vizualna rješenja
(Oluja). Splitska scena tako je bogatija za dva iznimna kazališna
projekta, čija vrijednost nadilazi splitske okvire. Promišljeno,
nenametljivo, točno i umjetnički maštovito Nenni Delmestre
gradi prepoznatljiv scenski svijet koji ostavlja traga u svima
koji pristanu na čaroliju sudjelovanja u kazalištu, glumcima kao i
publici.
Nagrada "Rudolf Bunk" - IVU KNEZOVIĆU
I
trećom svojom scenografijom na pozornici HNK Split Ivo Knezović
osebujnim je rukopisom ostvario neponovljivu scensku čaroliju.
Prividno jednostavnim i minimalističkim, ali visoko estetiziranim,
snažnim i dojmljivim, te nadasve funkcionalnim rješenjima oživio je
svijet bajkovitog i magičnog Prosperovog otoka iz Shakespearove
Oluje.
Upečatljiv
početni prizor brodoloma i njegova transformacija u idilični i
metafizički svijet otoka, gotovo asketski prazna pozornica s tek
nekoliko pomno izabranih detalja / znakova,
te iznimna vizualna dojmljivost ali i funkcionalnost
cjelokupnog rješenja, koje ni trenutka ne stoji na putu dinamičnoj
režiji komada, razlozi su zbog kojih scenografija Ive Knezovića za
predstavu Oluja HNK Split predstavlja jedan od najboljih primjera
suvremene scenografske umjetnosti viđen u posljednje vrijeme na
hrvatskim pozornicama.
|