|
VEČER SPLITSKIH SKLADATELJA
Povodom 1700.
godina grada Splita
Povodom 75. obljetnice rođenja Kruna Cipcija

Foyer HNK
Split, 21. 03. 2005. u 21.00h
SPLITSKI KOMORNI ORKESTAR
Dirigent
PAVLE DEŠPALJ
Program
IVO
PARAĆ
Andante amoroso
splitska praizvedba
FRANO
PARAĆ
Muzika
za gudače
KRUNO
CIPCI
Concertino za obou i gudački orkestar
Marciale / Canzonetta / Rondino
Solistica: Sanja Milić - oboa
splitska praizvedba
*
* * * *
JOSIP
HATZE
Četiri meditacije
za glas i gudački orkestar instrumentirao Ruben Radica
Solistica:
Nelii Manuilenko, mezzosopran
splitska
praizvedba
RUBEN
RADICA
Izdaleka
Za gudački orkestar
Intrada / Arija / Finale
splitska
praizvedba
SPLITSKI
KOMORNI ORKESTAR
Prve
violine: Valter Lovričević, Ana Tošić, Ana Kačić, Tatjana Stehlik,
Antoinette Besak Druge violine: Gordana Baković, Mesud Glavaš, Silvana Vulas, Domagoj Gjurašin,
Tereza Alabanda Viole: Pavel Kandrusevich, Ivan Hut, Meri Skejić Violončela:
Sunčana Hut, Bernarda Čavar Kontrabas: Oleg Goursky
Splitski
komorni orkestar snovan je
2000. godine u okrilju Splitskog filharmonijskog društva. Na dugoj i bogatoj
tradiciji splitskih komornih orkestara utemeljen je ansambl sastavljen mahom od
mladih gudača, kao posljedica snažnoga zamaha na gudačkim odjelima Glazbene
škole Josipa Hatzea i Umjetničke akademije u Splitu. Pod umjetničkim vodstvom
maestra Pavla Dešpalja, SKOK je u relativno krakom razdoblju postao pokretač
koncertnog života u Splitu. Uz maestra Dešpalja, ansamlom su do sada ravnali Valter Dešpalj
i Ivan Repušić, a kao solisti nastupali Dani Bošnjak, Željko Milić, Sanja
Madunić, Valter Lovričević, Paula Poklepović, Renata Pokupić, Martina Tomčić,
Adela Golac-Rilović, Mihovil Karuza, Sanja Milić, Aleksandar Andrussenko, te u
ciklusu mladih solista Ante Jerkunica, Gordan Tudor, Kajana Pačko, Katja Šešelj
i Antoinette Besak.
PAVLE
DEŠPALJ
Rođen je 1934. godine. Plodnu dirigentsku
karijeru započeo je kao ravnatelj Simfonijskog orkestra RTV Zagreb i
kao gost dirigent Zagrebačke opere. Od 1967. godine u SAD-u je
ravnatelj Florida Symphony Orchestra u Orlandu i stalan gost festivala
Chicago Grant Park. Četiri godine ravnatelj je Tokyi Geidai
filharmonije. Osnivač je Glazbenih večeri u sv. Donatu, a bio je i
umjetnički ravnatelj Dubrovačkih ljetnih igara. Stalno surađuje sa
Zagrebačkom filharmonijom, Simfonijskim orkestrom HRT-a, Hrvatskim
komornim orkestrom i Varaždinskim komornim orkestrom. Umjetnik je široke
glazbene naobrazbe, vrstan violinist i pijanist, te osebujan skladatelj.
Uživa ugled u zemlji i u inozemstvu, osobito kao tumač standardnoga
simfonijskog repertoara u okviru kojega s uspjehom promiče i djela
hrvatskih skladatelja.
SANJA
MILIĆ
Još za školovanja kod prof. I. Oreba u Glazbenoj školi Josipa Hatzea i u
vrijeme studija na Muzičkoj akademiji u klasi prof. Lj. Petruševskog, privukla
je pažnju javnosti osvajanjem brojnih nagrada na natjecanjima učenika i
studenata glazbe. Od 1983. prva je oboistica Opernog orkestra HNK Split.
nastvanica je oboe i komorne glazbe u Glazbenoj školi Josipa Hatzea. S uspjehom
njeguje solističko i koncertno muziciranje ostvarujući značajne uspjehe na
uglednim glazbenim manifestacijama.
NELLI
MANUILENKO
Prvakinja
Opere HNK Split, svoje je glazbeno obrazovanje stekla u Državnom glazbenom
koledžu Dzeržinski u rodnoj Ukrajini te potom na Glazbenoj akademiji
Sergej Prokofjev u Donecku na odsjeku solo pjevanja i koncertno komornog
pjevanja u klasi prof. Borisa Konstantinova. Solističku
karijeru započela je u Državnoj filharmoniji u Donecku, a nakon toga
postaje stalna članica Državne nacionalne opere u Kišinevu, Moldova. Od
veljače 1992. stalna je članica Opere HNK Split. Njezin repertoar obuhvaća
vodeće uloge u djelima domaćih i inozemnih klasika te suvremenih autora:
Verdija (Attila, Nabucco, Aida, Don Carlos, Moć sudbine, Trubadur, Krabuljni
ples i Rigoletto), Puccinija (Turandot / Tosca), Mascagnija (Cavalleria
rusticana), Bizeta (Carmen), Rimski Korsakova (Carska nevjesta), Brittena
(Silovanje Lukrecije), Belamarića (Priče iz bečke šume}, Hatzea
(Adel i Mara), Gotovca (Ero s onoga svijeta), Paraća (Judita),
kao i koncertna i oratorijska djela Verdija, Mozarta, Rossini-ja, Handela,
Vivaldija, Bobica, Kuljerića, Schuberta, Beethovena. Dobitnica
je najuglednijih hrvatskih umjetničkih nagrada i priznanja: MILKA
TRNINA, MARIJANA RADEV, JUDITA, NAGRADA HRVATSKOG GLUMIŠTA.
IVO
PARAĆ (1890 - 1954)
nepravedno zanemareni skladatelj, dirigent, zborovođa i glazbeni pedagog snažno
je obilježio hrvatsko skladateljstvo prve polovice prošloga stoljeća.
Osebujni pripadnik zakašnjelih produžetaka glazbene moderne a i kasnoga
romantizma, svoja je najveća ostvarenja dao na polju vokalne glazbe.
"Adelova pjesma", njegova jedina opera, "Musiche
Pascoliane", ciklus pjesama na tekstove talijanskoga simbolista G.
Pascolija, zborovi, ali i značajni iako ne brojni prinosi instrumentalnoj
glazbi, svjedoče o umjetniku s vizijom. "Andante amoroso", izvorno za
gudački kvartet, jednostavne i dominirajuće homofonije i razgovijetne
trodijelnosti, zrcali Paraća kao izrazitoga melodičara čije se tkanje gradi
iz jednostavnih, gotovo običnih detalja. Prilagođenoga gudačkom orkestru večeras
ga slušamo prvi put.
FRANO
PARAĆ (1948) autor je
opsežnoga opusa solističkih, komornih, zborskih, orkestralnih, koncertantnih i
glazbeno-scenskih djela, u kojemu, uz balet "Carmina Krležiana"
(1985.) i veliki uspjeh višestruko nagrađivane opere "Judita"
(2000.), posebno mjesto od početaka do danas zauzimaju skladbe za glas, te za
gudačke instrumente: "Improvisé", za 12 gudača (1972.), Muzika za
gudače (1980.), Muzika za gudače i čembalo (1983.), Sonata za violinu i
glasovir (1992.), Sonata za violončelo i glasovir (1993.), Koncert za violinu i
gudače (1986.).
Muzika za gudače (1980) pisana je za klasični gudački sastav, a i instrumenti
su tretirani klasično, tj. uz puno poštovanje njihove optimalne zvučnosti. U
dosljednom provođenju ostinata i čvrstom tonskom uporištu zvuči gotovo
tonalno. Pokrenutost početnog dijela doima se, štoviše, gotovo baroknom, ali
se ubrzo raspada u jedna pitomi klaster. Slijedi suptilan polagani dio, koji
zatim u ostinatnom pizzicatu basa, čestim sinkopama i sekundnim pomacima,
dobiva izrazitu dramatiku, da bi sve završilo reminiscencijom, velikim
kromatskim silazom i završnim klasterskim akordom.
KRUNO
CIPCI (1930 - 2002)
skladatelj i dirigent, nećak dirigenta Jakova Cipcija. Studirao je na Muzičkoj
akademiji u Zagrebu gdje je 1959. započeo profesionalnu karijeru na Radio
stanici. Najznačajnija njegova djelatnost vezana je (od 1962) za ljubljansku
televiziju na kojoj je bio dirigent i glavni urednik glazbenoga programa. Kao
dirigent nastupao je i u Splitu, Zagrebu, Rijeci te u inozemstvu. Skladateljstvo
Krune Cipcija dalo je najznačajnije plodove na glazbeno-scenskom polju (dječji
igrokaz "Pepeljuga", opera "Dundo Maroje", televizijska
opera "Dr Petelin", baleti) te u komornoj glazbi. Društvo slovenskih
skladatelja kojemu je pripadao izdalo je "Concertino za obou i gudače"
te "Minijature za puhački kvintet". Concertino za obou i gudački
orkestar, nastao 1957, večeras doživljava splitsku praizvedbu.
JOSIP
HATZE (1879 - 1959) svoju
je izrazito lirsku i senzibilnu prirodu ugradio u vokalnost čiste melodijske
linije, pa je u solo pjesmi ostvario vrhunac skladateljstva. Čvrsto vezan uz
kasnoromantičnu tonalitetnost ostao je vjeran tradiciji. Osluškivao je
previranja verističke opere i opajao se ljepotom narodne pjesme iako se ona
rijetko prepoznaje u njegovim djelima. "Četiri meditacije" za glas i
gudački orkestar (instrumentirao Ruben Radica) otkrivaju drukčijega, manje
znanog Hatzea koji je 1901. pokazivao radikalnost koju će kasnije napustiti.
Pjesme na stihove R. Katalinića Jeretova ("Na ledini" i "Lađa u
magli") Chr. Morgensterna - prepjev A. Šantića ("Večernje
zvono") i J. Dučića ("Morska vrba") različitoga su oblika,
skladane u duru, uz zamagljenje tonalitetnoga uporišta kromatikom. Prilagodba
pjesama gudačkom ansamblu, komornoj vokalnosti daruje mogućnost uranjanja u
nove koncertne prostore. Večeras ih u toj, novoj verziji imamo mogućnost prvi
put čuti.
RUBEN
RADICA
(1931) odrastao je u glazbi zahvaljujući temeljnim znanjima što ih je
dobio od djeda, skladatelja Josipa Hatzea. Istaknuti predstavnik avangardnoga
glazbenog smjera u Hrvatskoj, rano se opredijelio za glazbena strujanja svoga
vremena. Od skladbi u kojima se još naziru funkcionalni odnosi, preko
dodekafonije i "totalne organizacije" došao je do strukturalističke
koncepcije kao osnovne u
oblikovanju djela. Gradi i stalno usavršava vlastiti stil, daleko od svakoga
eklekticizma. Prepoznatljiv smisao za zvučni kolorit nedvojbeno vuče korijene
iz mediteranskoga ozračja u kojem je odrastao. U dvadesetdrugoj godini života
stvara izrazito "mekanu" skladbu "Izdaleka" za gudački
orkestar (neoklasicizam obilježava sedam skladbi nastalih u sedam godina) čijoj
splitskoj praizvedbi večeras svjedočimo.
|