|
U
povodu Dana HNK Split
NAGRADA HNK SPLIT ZA SEZONU 2004/05

HNK Split,
petak, 06.
svibnja 2005. u 10.30h
Dana
6. svibnja 2005. godine Hrvatsko narodno kazalište Split obilježava
112 godina od svečanog otvorenja kazališne zgrade. Taj datum osobito
je značajan za kulturu našega grada, regije i države. U spomen na
taj dan HNK Split donio je 2003. godine odluku o ustanovljenju
nagrada za najbolja umjetnička ostvarenja i proglasio 6.
svibnja DANOM HRVATSKOG NARODNOG KAZALIŠTA U SPLITU.
Nagrade
nose imena znamenitih umjetnika koji su svojim radom i životom bili
vezani uz Split i splitsko kazalište i dodjeljuju se za
ostvarenja u protekloj kazališnoj sezoni i ukupan doprinos našem Kazalištu.
Nagrada IVO TIJARDOVIĆ,
nosi ime splitskog skladatelja, začetnika glazbenog i općenito
kazališnog života Splita, a dodjeljuje se za najbolje
umjetničko ostvarenje u bilo kojem kazališnom žanru i svekoliki rad
i doprinos u HNK Split.
Nagrada ANTE MARUŠIĆ,
nosi ime prvaka Opere HNK Split, znamenitog baritona, a dodjeljuje se
za najbolje umjetničko ostvarenje u Operi HNK Split.
Nagrada MARKO FOTEZ,
nosi ime velikog kazališnog redatelja i teoretičara koji je bio
ravnatelj Drame HNK Split, a dodjeljuje se za najbolje umjetničko
ostvarenje u Drami HNK Split.
Nagrada ANA ROJE,
nosi ime čuvene splitske balerine, koreografkinje i baletne
pedagoginje, a dodjeljuje se za najbolje umjetničko ostvarenje u
Baletu HNK Split.
Nagrada RUDOLF BUNK,
nosi ime velikog njemačkog i hrvatskog slikara i scenografa koji je
dva desetljeća bio scenograf splitskog kazališta, a dodjeljuje se za
najbolju kostimografiju, scenografiju i dizajn u HNK Split.
Nagrade
dodjeljuje STRUČNO POVJERENSTVO Hrvatskog narodnog kazališta Split, tijelo koje
imenuje
intendant HNK Split, a sastoji se od sedam članova iz
reda uglednih kulturnih i umjetničkih djelatnika od kojih su troje
djelatnici Kazališta.
Povjerenstvo
za ovogodišnje nagrade radilo je u sastavu:
Kažimir Hraste,
akademski kipar iz Splita
Branka Brekalo, povjesničar umjetnosti i novinar splitskog
HRT-a
Josip Prijić, profesor iz Splita, predsjednik Povjerenstva
Frane Galzina, predsjednik Udruge pokrovitelja HNk u Splitu
Hari Zlodre, ravnatelj Opere HNK u Splitu
Almira
Osamnović, ravnateljica Baleta HNK u Splitu
Elvis Bošnjak, ravnatelj Drame HNK u Splitu
A
DOBITNICI NAGRADA ZA SEZONU 2004/05 SU...

|

|

|

|

|
Nagradu
"Ivo Tijardović"
za svekoliki umjetnički angažman u HNK Split,
dodjeljuje se opernom umjetniku Ratomiru
Kliškiću |
Nagradu
"Ante Marušić"
za najbolje umjetničko ostvarenje u Operi dodjeljuje se opernom
prvaku HNK Split Ivici
Čikešu |
Nagradu
"Ana Roje" za
najbolje
umjetničko ostvarenje na području baleta dodjeljuje se baletnoj
solistici Albini
Rahmatullini |
Nagradu
"Marko Fotez"
za
najbolje umjetničko ostvarenje i rad u Drami HNK Split, dodjeljuje se
glumcu Trpimiru
Jurkiću |
Nagradu
"Rudolf Bunk" za
najbolje kostimografsko, scenografsko i dizajnersko ostvarenje dodjeljuje
se designeru svjetla Zoranu
Mihanoviću |
IZ
OBRAZLOŽENJA
Ratomiru
Kliškiću, opernom prvaku, Stručno
povjerenstvo odlučilo je dodijeliti nagradu IVO TIJARDOVIĆ za
umjetnička ostvarenja i dugogodišnji umjetnički rad i doprinos
Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu,
Proslavljeni
Ratomir Kliškić, već tri desetljeća operni prvak, markantna je umjetnička
osobnost u hrvatskom kazalištu. U Splitu je slijednik velikih opernih pjevača
baritona: Ante Marušića, Frane Lovrića i Duška Kukovca. Bogatu umjetničku
karijeru započeo je u svom Gradu i svom Kazalištu u Splitu, gdje je ostvario
najveće umjetničke rezultate, ali je snagom talenta ubrzo osvojio sve hrvatske
pozornice i snažno obilježio vrijeme u kojemu djeluje. Čest je gost inozemnih
pozornica. Unatoč brojnim pozivima uglednih opernih kuća ostao je vjeran
svojoj vlastitoj sredini. Njegov umjetnički put, ali i život u cjelini, kao da
je obilježila naslovna uloga Zrinjskog s kojom je debitirao 1974. u istoimenoj
operi, izvodeći je nebrojeno puta na kazališnim daskama i u brojnim drugim
prigodama. To međutim, nije ograničilo Ratin umjetnički razvoj, jer je svoj
fah belcanto repertoara nenadmašno izvodio u brojnim ulogama
najzahtjevnijih svjetskih i hrvatskih opernih djela. Ističe se izvedbama i
interpretacijom ponajprije Verdijevih likova: Renato u Krabuljnom
plesu, markiz Posa u Don Carlosu,
grof Luna u Trubaduru, Germont u Traviati,
potom naslovnih uloga u Rigolettu i Falstaffu kojima potvrđuje i svoj komičarski dar. Glumačko
umijeće otkriva i u likovima Mlinara Sime u Eri
s onoga svijeta Jakova Gotovca i Tome Sale u Tijardovićevom Spl'iskom
akvarelu. Iako najznačajniji, Verdi nije ostao jedinim autorom čija je
djela Kliškić izvodio; tu su još i Rossini, Čajkovski i Giordano. Belcanto
repertoar domaćih i svjetskih autora bit će zapamćen po izvedbama Ratomira
Kliškića.
Ratomir
Kliškić snažno je obilježio desetljeća Opere HNK u Splitu. S velikom
zahvalnošću dodjeljuje mu se Nagrada IVO TIJARDOVIĆ, najveća nagrada za
umjetnička ostvarenja i doprinos našemu Kazalištu, i hrvatskom glumištu.
Ivici
Čikešu,
opernom prvaku HNK u Splitu Stručno povjerenstvo dodjeljuje nagradu
ANTE MARUŠIĆ za najbolje umjetničko ostvarenje u Operi u sezoni
2004/2005.
Raskošan
bas prelijepe baršunaste boje i iznimnih glasovnih mogućnosti Ivice
Čikeša u proteklom je razdoblju, svojim ulogama obogatio izvedbe
Splitske opere. Nastupima na Splitskom ljetu dao je najbolje
interpretacije Zaccarije u Nabuccu,
Ramfisa u Aidi, a vrhunac je
predstavljao Oroveso u Bellinijevoj Normi.
Nije pretjerano reći da je bio najbolji izvođač u čitavom
repertoaru Ljeta, iako su u predstavama sudjelovala i velika svjetska
imena. U sezoni ponovo potvrđuje svoj talent pjevajući Waltera u Luisi
Miller. Splitski bas, nastupajući na ostalim hrvatskim
pozornicama uvijek postiže velike uspjehe uz izvrsne stručne
kritike. Ansambl Splitske opere potiče na uzlet darujući iznimna
umjetnička postignuća, pa smo uvjereni da ćemo u njegovim
majstorskim kreacijama uživati i ubuduće.
Albini
Rahmatullini,
prvakinji Baleta HNK u Splitu Stručno povjerenstvo dodijelilo je
nagradu ANA ROJE za umjetnički i pedagoški rad u Baletu za sezonu
2004./2005.
Od
angažmana 1993. u Splitu, Albina ostvaruje brojne uloge klasičnog i
suvremenog plesnog izraza s velikom lakoćom i uz vidno zadovoljstvo
plesanja. U protekloj sezoni upečatljivo donosi lik Matilde
Wesendonck, koja je inspirirala Wagnera za stvaranje Tristana
i Izolde. Milko Šparemblek je na Wagnerove Pjesme
Matilde postavio Plesove
Erosa na 50. Splitskom ljetu. S posebnom lakoćom
i vedrinom Albina pleše nestašnu Quitri u Minkusovom Don
Quijoteu. Posebno treba istaknuti njezinu igru u reprizama Ščelkunčika,
kao i u ostalim repriznim izvedbama baletnih predstava iz ranijih
sezona. Pored svog umjetničkog angažmana, Albina je našla vremena i
ljubavi da svoje plesno umijeće prenese na mlade naraštaje Baletnog
studija HNK u Splitu, što je njoj, kako sama Albina ističe, poticaj
da radi više i bolje.
Trpimiru
Jurkiću glumcu
Drame HNK u Splitu Stručno povjerenstvo dodijelilo je nagradu MARKO
FOTEZ za najbolje umjetničko ostvarenje i rad u Drami HNK u Splitu, u
sezoni 2004./2005.
U
protekloj godini dramski repertoar splitskoga HNK obilježili su
nastupi Trpimira Jurkića u premijernim i repriznim predstavama. Na
jubilarnom 50. Splitskom ljetu nenametljivo i toplo ostvaruje ulogu
Liječnika u Marquezovom Pukovniku
nema tko pisati. U predstavi Mjesec
Alabame, prema glazbi Weilla i songovima Brechta, Trpimir Jurkić
izvrsno interpretira lik Mackiea - Noža. U repriznim predstavama Oluja, Nosi nas Rijeka i Otok
svetoga Ciprijana, iznova potvrđuje svoje velike glumačke mogućnosti.
Njegov osebujan glumački talent došao je do izražaja u predstavi Revizor
gdje ulogom Hlestakova dokazuje da raspolaže nizom izvrsnih glumačkih
nijansi nužnih za dobru komediju. Promišljeno i umjetnički maštovito
Trpimir Jurkić gradi svoj prepoznatljivi scenski svijet koji ostavlja
traga u svima koji pristanu na čaroliju sudjelovanja u kazalištu.
Zoranu Mihanoviću Stručno povjerenstvo HNK u Splitu dodjeljuje nagradu RUDOLF BUNK za
najbolje kostimografsko, scenografsko i dizajnersko ostvarenje u sezoni
2004/2005.
I u protekloj sezoni, kao i
do tada, iz predstave u predstavu, Zoran Mihanović je, svojim odavno
prepoznatljivim rukopisom, ostvarivao neponovljivu scensku čaroliju. Prividno
jednostavnim i minimalističkim, ali visoko estetiziranim, snažnim i
dojmljivim, te nadasve funkcionalnim svjetlosnim rješenjima oživio je: svijet
antičke Antigone, turobnu škotsku atmosferu u kojoj se događa drama Lucie i
Edgarda, sumorni svijet Pukovnika kojemu nema tko pisati, veselu atmosferu
mediteranskog ozračja u Splitskoj
Kvatrologiji,
komične dogodovštine lažnog Revizora, nijansirano i elegantno pratio
ljubavnu tragediju Luise Miller, i
konačno, u posljednjoj predstavi u ovoj sezoni, pomogao je u razotkrivanju
Diderotovog razbludnog Libertinca. Svoj raskošni talent Mihanović je,
osim svom kazalištu, poklonio i drugim hrvatskim i inozemnim kazalištima, a
nagrada MARUL na upravo završenim 15.
Marulićevim danima,
za čudesno oživljene prostore Dioklecijanovih podruma bila je gotovo očekivana.
|