|
Nina Mitrović
KAD SE MI MRTVI POKOLJEMO
Redatelj: Tomislav
Pavković
Parafrazom naslova Ibsenove drame Kad se mi mrtvi probudimo mlada i često
izvođena spisateljica Nina Mitrović gradi crnu komediju satkanu od sličica naše
stvarnosti koje na prizorištu groblja dobivaju nove dimenzije. Galerija
zanimljivih likova "s onoga svijeta" dočekuje svoje bližnje koji su skončali
svoje trajanje u ovoj našoj stvarnosti, ali ni ondje ne nalaze mira. Opterećeni
bremenom neraščišćenih računa, ljubavi, ljubomore, zavisti, mržnje, ostvarenih i
neostvarenih želja, kao i svega onoga o čemu svakodnevno čitamo u dnevnome
tisku, oni nastavljaju egzistenciju u vječitom kolopletu mučne nemogućnosti, ali
i neprekinutog zajedništva. "Živopisni" karakteri još živopisnijega jezika
"oživjet će" u predstavi koja nastavlja dramaturgiju Svečane večere u pogrebnom
poduzeću Ive Brešana, a idejom asocira i na Sartreovu Iza zatvorenih vrata.
Metafora hrvatske suvremene zbilje, "Kad se mi mrtvi pokoljemo“ može nas
zabaviti, ali i ostaviti upitanima nad samima sobom ovdje i sada.
Redatelj TOMISLAV PAVKOVIĆ
Scenograf OZREN BAKOTIĆ
Kostimografkinja MARIJA MACA ŽARAK
Oblikovanje svjetla SRĐAN
BARBARIĆ
Oblikovanje zvuka DAMIR PUNDA
Jezična adaptacija JAGODA GRANIĆ
Izbor glazbe TOMISLAV PAVKOVIĆ
Uloge:
Željko (1948 - 2003), grobar,
Hrvat ILIJA ZOVKO
Darko (1973 – 1991), Željkov
sin, Hrvat VICKO BILANDŽIĆ
Jela (1953 – 1991), žrtva
vlastite familije, Hrvatica DIJANA VIDUŠIN
Luka (1943 – 1991),
gastarbajter, Hrvats MIJO JURIŠIĆ
Fazo (1965 – 2003),
izbjeglica, Musliman JOSIP ZOVKO
Jasmina (1967 – 2003), Fazina
žena, Muslimanka SNJEŽANA SINOVČIĆ ŠIŠKOV
Brko, Fazin susjed i vlasnik
parkinga, Hrvat MILAN ZDRAVKOVIĆ
Mira, Brkina bivša žena i
sustanarka, Hrvatica SILVANA STANIĆ
Vera, izbjeglica, Hrvatica
JASNA BILUŠIĆ
Tuba (1952 – 2003), general i
privatni poduzetnik, Hrvat ALEKSANDAR CVJETKOVIĆ
Robi, student i šljaker,
Hrvat MARIN TUDOR
Tina, vlasnica stana i
kristala, Hrvatica TAJANA JOVANOVIĆ
Ivo, sposoban čovjek,
trgovac, Hrvat ZDESLAV ČOTIĆ
Stevo (1951 – 1992), Jelin
muž, Srbin NENAD SRDELIĆ
Mićo (1946 – 1991),
gastarbajter, Hrvat TRPIMIR JURKIĆ
RAJA BEZ RAJA
Nina Mitrović
U svijetu se promiče
tolerancija, vlada demokracija, zabranjuju se rasističke i nacionalističke
izjave, ali po kućama, sakriveni iza debelih zidova, ljudi šapuću. Pa popiju
koju pa zapjevaju. Pa popiju cijelu bocu i više se ne suzdržavaju. Više ne
šapuću. Govore što im je na umu. Demokracija, sloboda govora. Uvrede padaju
na sve strane. Pa neko izvuče nož. Ili bombu. To ovisi o stanju u kućnom
arsenalu. I onda se prolije krv.
I tako u krug. I onda čovjek stane i zapita se koji je smisao svega toga.
Koji je smisao da navališ na svog susjeda jer nije iz tvog kraja, jer mu je
mama ko zna koje godine živjela preko granice i jer mu se sestra krstila u
nekoj drugoj u crkvi, u crkvi koju tvoja vjera ne podržava. A zar nismo svi
od istoga Boga nastali? I zar nam nije taj isti Bog rekao da budemo dobri
jedni prema drugima? Možda je rekao, al kad čovjek popije, radije se hvata
pištolja nego Biblije.
A Biblija, ona nam dobro dođe na sprovodima. I upravo na jednom groblju se
događa ova drama. Ona počinje s mrtvima i završava s istima. Jer mrtvi nam
ne daju da zaboravimo. Ovo je komad o ljudima različite vjere i
nacionalnosti, o ljudima koji su mislili da su različiti, a nisu do trena
smrti shvatili da smo svi ispod kože isti - krvavi.
Kad se čovjeku oduzmu sva njegova prava, kada ga se ponizi, kada mu se život
svede na puko preživljavanje, e taj čovjek je onda spreman na sve. Jer taj
čovjek nema što izgubiti. I to ga čini nepredvidljivim. I opasanim. Ali nije
smisao takvoga čovjeka osuditi, već se treba zapitati kako je moguće da se
ljudsko biće nađe u situaciji koja mu ne ostavlja izbora. Kako je moguće da
gradovima i selima slobodne zemlje još uvijek vladaju bijes i mržnja? I
najglasnija je melodija rafalna paljba.
Rat ne završava danom mira, on završava mnogo kasnije i o tome govori ova
drama. Ona govori o sjemenu mržnje, o besmislenosti iste koja nam usmjerava
živote u smjeru tragedije. Šest takvih tragedija čine komad Kad se mi mrtvi
pokoljemo. Šest takvih tragedija samo su isječak naše stvarnosti. I tu
stvarnost treba mijenjati. A to neće biti moguće dok ne shvatimo da je
ljepota svijeta u njegovoj različitosti
POVIJEST KAO MUČITELJICA
ŽIVOTA
Tomislav Pavković
Za put po boljim vodama će
sada
mog duha čamac jedra razapeti,
ostavljajući ono more jada,
i o drugome carstvu ja ću
pjeti,
gdje ljudska duša čistiti se stane
i vrijednom biva k nebu da poleti.
Dante,
Božanstvena komedija, Čistilište,
I, 1-6
Aktualni trenutak Hrvatske
obilježen je prvenstveno odnosom prema formiranju vlastite povijesti i
posljedica je Domovinskog rata kao njegovog najistaknutijeg, najznačajnijeg
događaja. Formiranje odnosa prema vlastitoj povijesti iznimno je bitan
proces koji nacionalnom biću, identitetu jedne zajednice daje pravo da se
postavi prema drugima (Drugima), ali i da sebe može pogledati u ogledalo.
Odredimo li se prema vlastitim grijesima iz bliže i dalje prošlosti,
istaknemo li i adekvatno obilježimo najznačajnije datume i najznačajnije
njene aktere, možemo se početi svrstavati u red nacija koje svoju povijest
prestaju živjeti - povijest u smislu opterećenja koje ne dozvoljava
naprijed, povijest koja je teret i mjerilo (pr)ocijenjivanja cijele nacije -
i otvoriti novu stranicu ispunjenu dijalogom, tolerancijom i uvažavanjem.
Riječju, postavimo li stvari na svoje mjesto, samo tako možemo naprijed.
Štogod i gdjegod to “naprijed” bilo.
A ovo "postavljanje stvari na
svoje mjesto" može biti žučno u svojoj argumentaciji, mučno po svojoj
tematici, otrežnjujuće u svojoj britkosti. Tekst Nine Mitrović Kad se mi
mrtvi pokoljemo bavi se upravo ovim značenjskim sklopom, središte iz kojeg
se grana motivska struktura komada je Domovinski rat koji, poput svakog
rata, iz čovjeka izvlači ono najiskonskije, najogoljenije, ističući tako
crno-bijele odnose koji u njemu prevladavaju. No, autorica u tu potencijalnu
jasnoću odnosa redovito uvodi motiv koji crnom daje priliku da bude manje
crn i da tako bijelome naruši njegovu čistoću i nevinost. I uvijek ta
prigoda ostane neiskorištena, crn postaje još crnji, bijeli se izdiže na
razinu mučenika. A sivoća, sivilo, njihova kombinacija, ostaje tu kao stalno
okruženje.
Kad se mi mrtvi pokoljemo je tekst koji dijalogizira sa poviješću i koji tu
povijest želi promatrati na kritičan, direktan, propitujući način. On je
ujedno i jedan "osvrni se gnjevno" krik generacije koja u ratu nije
sudjelovala, ali kojoj je rat na nepovratan način trasirao stasanje u
svijet, generacije koja je svoj bunt kanalizirala kroz borbu protiv svake
vrste isključivosti. Tu je riječ o nacionalnosti koja isključuje
nacionalizam. O domoljublju koje ne zaziva oružje. O državotvornosti koja ne
polaže pravo na tuđe.
Nina Mitrović olovkom se služi
kao oružjem koje udara u meso, u krv, u srce, u oko, pa je po direktnosti
jezika i tematike njen stil blizak komadima in your face dramaturgije kod
kojih bezobzirnost iskaza koketira sa direktnom provokacijom gledateljevog
moralnog integriteta. No, za razliku od europskih komada tog tipa koji
tematiku najčešće crpe iz seksualne i socijalne sfere subjekata
zapadnoeuropskih društva, ovaj tekst za svoje referentno polje ima povijest,
pa kod nas taj udarac u lice - autoričina je teza - uvijek podrazumijeva i
neko oružje u ruci. Nadalje, Kad se mi mrtvi pokoljemo je crnohumorna drama,
ali ono što je razlikuje od ostalih komada ove žanrovske odrednice je
kvaliteta, ton njenog crnila i sukladno tome, težina drame s druge strane.
Naime, davši mogućnost mrtvima da progovore i odredivši dramaturgiju komada
naizmjeničnim smjenjivanjem scena iz života sa scenama iz zagroblja, Nina
Mitrović otvara prigodu mrtvima da započnu jednu novu vrstu egzistencije, da
se u njoj postave prema vlastitoj smrti, da komentiraju tuđe smrti, da
nastave život kao mrtvaci i tako dođu do spoznaja koje bi im, da su ih
ranije mogli znati, vjerojatno spasile život, ali i učinile lošijim ljudima.
Većina je ovih mrtvaca stradala zbog povrijeđenog morala i nemogućnosti
snalaženja u situacijama u kojima znanje, poštenje ili dobrota više nisu
mjerila moralnosti, nego puka fraza u ustima pobirača vrhnja iz zdjele muka
suvremenog hrvatskog svatkovića. Snaći ili ne snaći se od devedesetih
naovamo gotovo da postaje pitanje života i smrti. A suvremeni je Pomet
navukao neko čudno odijelo.
Za većinu je likova ove drame
život bio obilježen teškim socijalnim, privatnim ili egzistencijalnim
problemima, a njihove su smrti krvave, brutalne, bezrazložne, ali ujedno i
inicijalne činjenice kojima likovi svoj život nastavljaju u zagroblju.
Posljednje scene iz života u kojima ih zatičemo toliko su dramski zgusnute i
psihološki prenapregnute da smrt gotovo da postaje olakšanje, očekivani čin
koji razrješava mučnu situaciju bivanja u svijetu kakav jest. Život kakav su
živjeli antijunaci ove drame bezvrijedan je i nevrijedan življenja, a pred
njima je još cijela vječnost probavljanja spoznaje da su bili samo slomljene
igračke vjetrova u rukama Povijesti i da ničim nisu u njoj ostavili
značajnijeg traga. Kao što Dante i voditelj mu Vergilije prolaze kroz devet
krugova kršćanskog Pakla, tako i likovi ove drame prolaze kroz svoj privatni
pakao i oslobođeni tereta života zatiču se u nekom metafizičkom
međuprostoru, ostaju bigbrotherovski osuđeni jedni na druge, promatrajući
galerije novih i novih mrtvaca koji traže svoje grobove i svoje pokojne ne
bi li uz njih pronašli mir i spokoj, osluškuju vijesti iz života, svi su se
oni našli u nekoj čekaonici u koju će možda, jednom, kad vrijeme sazrije,
neki Godot, Dante ili netko kome se najmanje nadamo zakoračiti i reći:
Ko mlade
biljke lišćem hvoja novih
pomlađene iz rijeka gdjeno jezde
presveti vali obnovljen isplovih,
čist i za
uzlet spreman među zvijezde.
Dante,
Božanstvena komedija, Čistilište,
XXXIII, 142-145
A hoćemo li se
dotad doista uspjeti očistiti od povijesti i hoće li nama živima ove
zvijezde ostati transcendentne ili će postati stvarne na nekim novim
zastavama, ovisi prvenstveno o nama samima. Povijest nisu drugi. Povijest
smo mi.
BIOGRAFIJE
NINA MITROVIĆ
Rođena 10.06.1978. u Slavonskom Brodu. Diplomirala Dramaturgiju na Akademiji
dramske umjetnosti u Zagrebu 2005. Član HZSU. Studira na London Film School
(MA Scenarij) u Londonu. Piše drame i scenarije.
Autor je nekolicine drama koje uključuju: Komšiluk naglavačke (2002.), Kad
se mi mrtvi pokoljemo (2003.), This bed is too short or just fragments (Ovaj
krevet je prekratak ili samo fragmenti) (2004.), Kolbaba i Brzojavko
(2006.).
Tekstovi su joj izvođeni u Hrvatskoj, Austriji te Bosni i Hercegovini, a
javno su čitani u Berlinu (Theatertreffen festival), Londonu (Soho theatre)
i New Yorku (Playwright's Week festival).
Dobitnica je Zlatnog smijeha za najbolji tekst na Danima satire 2003. (za
Komšiluk naglavačke) i 2005. (za Kad se mi mrtvi pokoljemo). Tekst Ovaj
krevet je prekratak je izabran kao jedan od sedam tekstova Nove europske
drame na Theatertreffenu 2005. u Berlinu.
Autorica je radio drama i radio dokumentaraca od kojih su neki predstavljeni
na festivalima u Berlinu (Prix Europa) i Milanu (Prix Italia).
Tekstovi su joj objavljivani u časopisima, a Komšiluk naglavačke i Ovaj
krevet je prekratak su objavljeni i kao knjiga.
Drame su joj prevedene na engleski, njemački i slovenski jezik.
TOMISLAV PAVKOVIĆ
rođen je 1975. u Zagrebu gdje završava
Klasičnu gimnaziju, a nakon toga studira kroatistiku, komparativnu
književnost i teatrologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Potom studira
kazališnu režiju i radiofoniju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, a
diplomska predstava U noći, adaptacija romana Ksavera Šandora Gjalskog
nastala u suradnji s kazališnom družinom KUFER, gostovala je na gotovo svim
hrvatskim kazališnim festivalima. Režirao je u Požegi, Osijeku, nekoliko
zagrebačkih kazališta, a u splitskom HNK radi drugi put, 2005. godine
postavio je Libertinca Erica-Emmanuela Schmitta. Asistent je na Odsjeku za
kazališnu režiju i radiofoniju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu.
FOTOGRAFIJE ZA DOWNLOAD
(klikom na neku od malih
fotografija otvara se fotografija pogodna za objavljivanje)
PRESS-CLIPPING:
IZRAVNO O STVARIMA KOJE SE TIČU
HRVATSKE STVARNOSTI, intervju s Tomislavom Pavkovićem, Novi
list, 7. 1. 2007. (V. Božanić Serdar)
LJUDIMA NE MOŽETE ZABRANITI DA
MRZE, intervju s Ninom Mitrović, Slobodna Dalmacija, 29. 12.
2006. (J. Boko)
|