O glumi i glumcima...
M. K.: Što sam starija, sve mi se
više čini da je glumački poziv jedan od najtežih...
L:K.: A jesi li kad sama glumila?
Onoliko koliko smo morali na
Akademiji, u sklopu studija režije... morali smo proći cijeli program koji
su imali i glumci... pa sam tako na trećoj godini morala igrati Sonju....
ali nisam sada mislila na to....
Nego na svoju kantautorsku
prošlost...? Ponekad kažeš za sebe da si u biti muzičar...
Da, kad sam bila mala, bila sam
kantautor, ali to se desilo kad sam imala petnaest godina i nekako nisam
shvatila što me sve čeka, što to sve povuče za sobom – kad si mali, debeo,
nesretan, živiš u provinciji, jedini frajer koji nešto valja ne gleda tebe –
onda snimiš pjesmu i onda dođu ljudi s radija i onda počneš biti na
nedjeljnom popodnevu Ljubljane, Zagreba, Beograda, Novog Sada... Onda
su odjednom svuda naokolo tvoji plakati, imaš koncerte, i boriš se sa
strahom da se nećeš dopasti, da je to bila greška, i da će te sad
provaliti...
Ali svejedno si nastupala...
Da, da... a ta traumatska iskustva
poslije budu vrlo korisna... Pomoglo mi je, kad sam, recimo, stajala u
Subotici na omladinskom festivalu nasred scene s nagradom u ruci i zviždalo
mi je pet tisuća ljudi zato što je ta nagrada išla po republičkom ključu...
Znam koliko je teško izdržati sve te poglede, moraš biti ili totalno
puknut il moraš biti glupo samouvjeren ili moraš imat neku ludu ljubav
ili ludo uvjerenje, da baš tebe treba gledati u toj sekundi, ako nemaš to
samouvjerenje, ako nemaš moć, taj šarm, onda je fakat teško...
U tom segmentu, u toj stalnoj
izloženosti, naime, glumački posao je jako težak.... a na neku foru
nikad nisu sami svoji majstori, svoji gazde, nego uvijek dođe taj neki
frajer koji im soli pamet...
Svejedno, kao redatelj moraš isto na
neki način izaći na scenu, stati pred ansambl, pridobiti ih za sebe,
osvojiti...
To je drugo, to je kontrolirana
situacija, oni mene moraju slušati već i zato što sam redatelj... osim toga,
malo ih je, nije to petsto ljudi, od kojih je na koncertima tristo pijanih a
sto ih je zalutalo... Zato sve što glumac prolazi na sceni mora imati
emotivno i konceptualno pokriće... zato što je teško stajati na sceni i
praviti se da znaš što radiš ako ne znaš....
Glumac mora biti siguran u to što
radi...
Apsolutno, mora biti siguran... A
moj je posao omogućiti atmosferu u kojoj je moguća neka emotivna radnja u
kojoj se može nešto dogoditi – postaviti relevantnu atmosferu u kojoj je
neki događaj moguć – ne da ga oni samo verbaliziraju, jer to piše, nego
stvoriti atmosferu u kojoj je jasno da će se to dogoditi... Nekako mi se
sve više čini da mi je to bitna stvar kad sjedim u dvorani, da se ne
oslanjam previše na to da će likovi nešto verbalizirati, da je to
dovoljno... nego fakat treba nekako iskreirati situaciju u kojoj je ta
replika logična - i to se radi s točnim mizanscenom, fokusima, glumačkim
temperaturama...
Ti jako puno, i najviše radiš s
glumcima. Koliko ti je važno to postizanje zajedničkog stila?
To mi je užasno važno. Nekako mi se
čini da moraju scena, kostim, svjetlo, muzika, i pogotovo tip glume, biti
dio iste priče. Svi moramo raditi istu stvar, nitko ne može doći i neovisno
odraditi svoj dio posla. A glumci su najbitniji dio, temelj svih
atmosfera, tako da se strahovito trudim za vrijeme proba ujednačiti tip
glume, i to zna biti, u repertoarnim kazalištima, ponekad jako teško i
opasno. Mogu ti reći da sam ponekad ubila veselje u glumi, i žar, jer sam ih
tjerala glumiti unutar zadanog koda. Ali ponekad se desi i da svi uđu
i onda se dogodi čudo. Ne samo da glumci budu drugačiji nego što smo ih
navikli gledati, nego predstava počne govoriti nekim svojim jezikom i stvori
se paralelni svijet, sa svojim ritmovima, tišinama, eksplozijama... Život na
sceni iznenada postane stvaran, i onda.... onda zbilja uživam u svom poslu.
Najviše od svega volim i pamtim one probe na kojima odjednom iz glumca
nekako izađe neka nova, potpuno stvarna osoba, koja se drugačije smije ili
hoda od glumca koji je još maloprije bio tu....
A što se tiče pristupa glumi.... čini
ti se da je u Sloveniji i drugačije nego u Hrvatskoj?
Po mom iskustvu slovenski su glumci
nekako fleksibilniji u slušanju redateljske poetike... slovensko je
kazalište uvijek imalo taj niz jakih i izrazitih redateljskih osobnosti...
pa su tako slovenski glumci vjerojatno naviknuti na veći broj idiota
koji traže od njih nešto što im nije blizu nego što je to u hrvatskom
kazalištu. Slovenski glumci pristaju na to, to im više dođe kao dobro
jutro, da se pojavi neki čovjek koji kaže ne hoda se tako ne
govori se tako hoću to i to – različiti tipovi glume su nešto gdje su
slovenski glumci brži, ali možda se to meni čini i zato što sam ja tamo
domaća...
Istina je i to da - vjerojatno u
skladu sa stereotipom da smo mi Slovenci marljivi - slovenskim glumcima
nije teško nešto sto puta ponoviti... a ovdje, nije da oni neće, bila bi
laž da kažem da imam ekipu koja ne želi raditi, nijednom mi nisu rekli da
neće kad sam ih stoti put vratila, ali ih to nekako malo ubija - princip
rada na koji su oni navikli je ovdje malo drugačiji... Glavna razlika je u
tome da su slovenski glumci brži u čitanju redateljskog koda, ali se puno
teže otvaraju, moraju biti puno sigurniji, više stvari moraju imati
pokriveno prije nego što se otvore – ovdje se glumci lakše otvaraju i
imaju jača i meni zanimljivija rješenja za emotivna stanja svojih
likova... Samo, za moj način rada, ponekad previše pomažu publici u dvorani
da shvati repliku...
Želiš reći da publika brže shvaća...
Mislim da se s godinama mijenja
način na koji se nešto prikazuje, mislim da je ovo vrijeme postalo u nekim
segmentima brže, čak i gluma mora postati manje transparentna, neke stvari
moraju biti zagonetnije nego što su nekad bile... Gluma danas mora biti
brža i enigmatičnija na neku foru....
Mislim da kazalište ne bi smjelo biti
rekonstrukcija građanske kulture devetnaestog stoljeća.... mislim da ono
mora pratiti vrijeme – to će zvučati blasfemično, ali ja znam da danas
radiš kolekciju jesen-zima 2006, a ne kolekciju jesen-zima 1980... jer bez
obzira na to koliko je kroj klasičan ili radiš s klasičnim materijalima,
vrijeme se jednostavno očitava... Pojavni oblici nervoze, ljubavi, bola,
bijesa, jada, moraju odgovarati vremenu, jer nekad je bilo erotično to da
su žene digle suknju i da si vidio gležanj... danas to više nije nešto...
U tom segmentu mislim da treba pratiti vrijeme, a ne u tome da pod svaku
cijenu pokušavaš aktualizirati neki tekst...
Ljudi na neki način danas puno više
izdrže nego što se nekad moralo, i puno brže prihvaćaju neke stvari, ali i
groznije pucamo, groznije nije prava riječ – radikalnije pucamo... mislim
da to da živimo brže znači da smo spremni u kraćem vremenu apsorbirati više
informacija i podnijeti više emotivnih šokova u kraćem vremenu, ali da nas
to jače razara, da kad puknemo fakat puknemo – ne malo, nego nemoguće,
ružno i nepovratno... to mislim da nosi današnje vrijeme... i tu smo se,
cijela ekipa, zdušno trudili u tome...da u tome nisu lažni... Vjerujem da,
kad su predstavu radili 1899., bez obzira na to što se u tekstu sve vrti
oko seksa, u onom vremenu to nije moglo biti toliko transparentno jasno kao
što je u našoj predstavi...
Pa da, svi odreda koliko ih ima u
komadu, svi su u nekom periodu totalne spolne frustriranosti...
Ako bih morala u jednoj rečenici
reći – onda bih rekla da se u Ujaku Vanji sve vrti oko seksa... ne
oko politike, ni nogometa, nego oko seksa...
S kojim svi u komadu imaju problem, na ovaj ili onaj način...
Da, da, nerealiziranog seksa – sve se
vrti oko nerealiziranog seksa, to je upisano u tekst, samo je današnji
pojavni oblik toga izrazitiji...
O Čehovu...
To je tema i nekih suvremenih
dramskih tekstova koje si radila... ovo je prvi put da postavljaš na scenu
Čehova...
Čehova je u neku ruku lakše radit od
nekih modernih tekstova zato što je točniji, zato što je arhetipski točniji
u toj psihološkoj karti likova... On jednostavno ne griješi, kako god ga
pokušaš čitati, vidiš da nigdje nije plošan, nigdje nije površan, a pogotovo
nijednu repliku nije zapisao u tekst samo zato da bi izvukao fabulu, kao što
se nekad desi da neki lik nešto kaže samo zato da priča može ići dalje...
Čehov je u tome užasno točan – ja volim kod njega to, poštujem to, i divim
se kako je točno napisao ljudske karaktere...
I nemilosrdno.
Da, nemilosrdno - piše ih pune, i
lijepi su i ružni su i prljavi su i zločesti i dobri i to sve u roku deset
minuta.... Zato mislim da Čehov ništa ne gubi s vremenom, zato što je u tim
zapisima ljudskih karakteristika arhetipski točan.
Izgleda da se ljudi centimentar ispod
kože uopće i ne mijenjaju.
Ne, mislim da se ne mijenjamo,
možda nam se pojavni oblici nekih dijagnoza, sreće, nesreća, zavisti,
mijenjaju, ali trigeri su isti, i mjesta iz kojih se to radja su
ista...
A obitelji su uvijek mjesta gdje se
odnosi zaoštreni do krajnosti...
Ja Ujaka Vanju razumijem kao
obiteljsku dramu -
- dramu jedne prilično
nefunkconirajuće obitelji...
Pa meni se čini da su sve obitelji
prilično nefunkcionirajuće, i kad ih gledaš izvana, kad to nije
tvoja obitelj na koju si naviknuo, vidiš da svaka ima neku patologiju...
Tako kako sam ja čitala taj tekst, u istoj su se kući zatekli ljudi koji
su razočarani sa sobom i sa ostalim članovima svoje porodice...
I skratile smo tekst tako da još više
dođe do izražaja da se oni nakon nekog vremena provedenog zajedno u toj
kući, od jada i očaja prvo napiju, a onda uz alkohol i tablete u toj sparnoj
besanoj noći pukne sve što je dugo kuhalo u njima i nema više povratka....
Ta se noć u tvom Ujaku Vanji malo
produžila, a sama predstava traje kraće nego što bi integralni tekst
dopustio... je li ta produžena noć slučajna posljedica kraćenja, ili...
Ne, ne, to je namjera, apsolutna
namjera.... htjela sam da se sve scene u kojima se otvaraju duše i problemi
i kompleksi dogode u jednoj noći, to mi je bilo bitno...
I to duboko u noć, uz puno
alkohola...
U tom tekstu pojavljuje se samo hrpa
nesretnih ljudi, tu nema jednog sretnog čovjeka, tu nema ni jednog
realiziranog čovjeka, nema ni jednog sretno zaljubljenog čovjeka....U tom
prvom činu jednostavno smo probali samo postaviti te netrpeljivosti dosta
jasno, tako da je logično da u toj noći sve mora puknuti, i zbog alkohola i
ne samo zbog alkohola, nego i zato što su u četiri ujutro stvari drugačije
- drugačije su čak i ako si samo neispavan – a po tekstu ovi ljudi ne
spavaju četvrtu noć...
Da, svi su u stanju u kojem se teško
može zaspati, svi su pred pucanjem po šavovima...
U tekstu je Čehov zapisao pet
fenomenalnih monologa, intimnih razmišljanja u kojima nema nikakve računice,
skrivanja, uljepšavanja.... nekako mi se čini kao zapisi utrobe... i tu
vrijeme stane. Od tih monologa je krenulo moje razmišljanje o predstavi.
Kako ih postaviti da ne ostanu samo lijepa verbalizacija poetičnih misli,
kako izgledaju ljudi kad ih nitko ne gleda, ili kad su u takvom stanju da im
je svejedno da li ih netko gleda... Od svih čehovljanskih pauza ta me
stvarno zanimala – kako dugo, i s koliko pažnje, napetosti, empatije, mogu
gledati Sonju, Jelenu, Vanju, Astrova i Serebrjakova kad im je toliko teško
da razgovaraju sa samima sobom...
U ovom komadu zbilja možemo
razumjeti svakoga, staviti se na svačiju stranu... čini mi se naime, da se
ovakve komade, koji se bave ljudskim odnosima – i sa samima sobom i s
ljudima oko sebe – da je takve komade moguće i raditi i primati jedino
pomoću sebe i svog osobnog iskustva...
Mene moja mama uvijek pomalo zlobno
pita koja glumica igra mene, a koja nju...I, u Ujaku Vanji stvarno postoji
lik kojeg razumijem još iz moje rane mladosti, Sonjin monololog je mogao
biti moj.... Kad sam počela kao mladi redatelj nisam mogla smisliti
mizanscen dok ih nisam likove na neki način razumjela sa svih strana, i
mislim da je to bitno... Ako nekoga, pogotovo kod Čehova, ako nekoga uzmeš
samo za negativca i tražiš da je samo to njegova funkcija, to nije njegov
život... Nitko nije negativan sam po sebi, nego su ljudi negativni,
nesretni, zločesti, zbog nemoći i uvijek postoji neki razlog za tu nemoć i
ako ga dobro analiziraš, ako se staviš u kožu tog čovjeka nitko sam sebi
nikad nije negativan – ne postoji nijedan čovjek na kugli zemaljskog
zemaljskoj koji za sebe misli ja sam negativan, nego se, s njegovog
stanovišta, njemu događaju nepravde – uvijek se ima neko opravdanje, tu
jesam pogriješio, ali to je zato što se meni dogodilo to i to...
- I tako, zbog svoje nesreće, ljudi
zapravo postaju loši prema drugima...
Mislim da, što si više nesretan, to
više zatvaraš sebe, što više zatvaraš sebe teže si dobar, dobrota je nešto
što mora ići iz tebe, a ako si zbog nerealiziranih ambicija, zbog
neshvaćanja u nekoj sredini, zbog nesretne ljubavi, morao početi sebe
zatvarati, onda dobro nije nešto što može izaći, čak i ako ga ima.... zato
što si sam sebe stavio u najdeblji moguć kaput, zato da tebe ništa ne
povrijedi, ali ni ti ne možeš ništa dati... To je onaj obrambeni mehanizam
- ne prilazite mi jer ako mi dođete blizu samo ćete me povrijediti...
bolje da ja vas povrijedim prvi jer ćete inače povrijediti vi mene, jer je
takvo moje iskustvo... ja mislim da su likovi u Čehovu tako napisani...
U Ujaku Vanji dva su lika, Vanja i
Astrov, u toj takozvanoj krizi srednjih godina, u periodu suočavanja s
vlastitim životom, kad se iz točke „to će jednom biti, ima još vremena“
prelazi u točku „gotovo je, za sve je kasno, propušteno je...“, i to je
prilično bolno, a čini mi se da je to isto strašno važna tema u Ujaku Vanji...
Da, ženski redatelj režira mušku
krizu srednjih godina....
U tvom Ujaku Vanji nema baš tragova
Rusije Čehovljevog vremena. Prizore iz seoskog života, kako je Ujaka Vanju
podnaslovio sam Čehov, pretvorila si u – prizore iz života...
To je stavljeno naprosto u –
dvadeseto stoljeće, tridesete, četrdesete, dvadesete, svejedno, za tu priču
nije bitno, jer je uvijek bio i bit će neki profesor koji ode u mirovinu pa
nema više svojih obožavatelja, uvijek će biti jedna cura koja se udala za
starijeg čovjeka pa je on postao starac, a ona je još mlada, uvijek će biti
netko s četrdeset sedam tko je shvatio da nije ništa realizirao, uvijek će
postojat jedna cura od dvadeset pet koja misli da je tako ružna da neće naći
muža, nema veze kad je to...
Tvoj interes je isključivo u tim
odnosima koji zaglave nekako duboko u ljudskoj utrobi, i niže..
Samo to, samo to, da... zato što to
je priča upravo o tome...Ta žudnja da se nešto desi, da se nešto
promijeni, da od sutra bude ljepše i bolje, u tome nema razlike da li je to
godina 1200... ili 2040....
... istodobno i ta žudnja i jedan
ogromni nedostatak vlastite hrabrosti i sposobnosti da se nešto pokrene, jer
naravno, svi bi ti likovi mogli – kad bi mogli, kad bi bili takvi da mogu...
svi bi mogli promijeniti svoju situaciju, otići, odlučiti se, prerezati
dotrajalo...
A nitko to od njih ne čini.
E, sad smo toliko pričale, stara
moja, ako se to ne vidi onda smo zeznule stvar....