Kliknite na vijest da biste pročitali opširniji tekst |
||||
|
| ||||
|
|
||||
|
AD GLORIAM BRASS |
||
|
Foyer Hrvatskog narodnog kazališta u
Splitu,
AD GLORIAM BRASS J. S. Bach / arr. T. Paver: Jesu bleibet meine Freude (koral iz kantate BWV 147) G. F. Handel / arr. S. Filipić: Arija s varijacijama
G. Bizet / arr. M. Rabadan: Suita
iz opere “Carmen“ P. I. Čajkovski / arr. M. Rabadan: Arapski ples iz baleta "Orašar" M. Rabadan: Orion * * * * * * * * * * * * * * * * D. Gillis: Just A Closer Walk Spiritual / arr. D. Wuopio: Swing Low, Sweet Chariot W. C. Handy / arr. A. Frackenpohl: St. Louis Blues F. Schneider / arr. M. Rabadan: Rock 'n' Roll Forever M. Travis / arr. I. Luis: 16 Tons
M. Norman / arr. M. MacKinon: The
James Bond theme
Osobito je vrijedno istaknuti pet praizvedenih kompozicija starohrvatskog majstora Francesca Sponge Uspera na Osorskim glazbenim večerima 1997., 1998. i 1999. godine, čime je "Ad Gloriam Brass" dao svoj doprinos predstavljanju i očuvanju hrvatske glazbene baštine. Uz mnogobrojne solističke koncerte (Osorske glazbene večeri, Varaždinske barokne večeri, Dječji festival Šibenik, Zagrebački barokni festival, Salon Očić - Zagreb, Večeri u Donatu - Zadar, Dani hrvatske glazbe - Opatija / Pula, izvedbe u Münchenu, Splitu, Poreču, Čakovcu, Sisku, Rovinju, nastupi s renomiranim zborovima i eminentnim hrvatskim umjetnicima Lidijom Horvat-Dunjko, Mariom Penzarom, Igorom Lešnikom, Zagrebačkim kvartetom saksofona), ansambl je sudjelovao u nizu emisija snimljenih za Hrvatski radio i televiziju, a neke od izvedbi zabilježene su i na dva nosača zvuka. "Ad Gloriam Brass" publici je prvenstveno poznat po izvođenju barokne i renesansne glazbe. No pored "klasičnog" repertoara, sastav izvodi i popularne filmske, swing i jazz teme Travisa, Schneidera, Handya i Normana združujući publiku svih generacija i divergentnih glazbenih preferencija. Koncertom u Splitu predstavlja šarolik program - od napjeva basse dansea produktivnog glazbenika i izdavača Tylmana Susata, preko djela dviju gigantskih ličnosti ne samo barokne već i cjelokupne glazbene povijesti (Bacha i Händela), do skladbi iz prebogate riznice glazbenog romantizma (Bizeta i Čajkovskoga) te hitova poput Swing Low, Sweet Chariot ili pak tema iz filmova o Jamesu Bondu. Kao prvi veliki izdavač u Antwerpenu (i cijeloj Nizozemskoj), Tylman Susato (sredina 16. stoljeća) objavio je ukupno 57 zbirki (neke su izgubljene, tridesetak ih pripada području duhovne glazbe, a ostale oživljuju svjetovne forme - chansone, madrigale, nizozemske pjesme i plesove poput basse dansea koji se naročito njegovao u 15. i prvoj polovici 16. stoljeća u Franscuskoj, Nizozemskoj, Italiji i Španjolskoj). Plesni ritmovi odjekuju i Bizetovom Carmen iz 1875., djelom što predstavlja najznačajniji plod francuskoga glazbenog (opernog) realizma u kojem elementi španjolskih napjeva i plesova vjerno oslikavaju mediteranski duh svjetla i topline. Raznolikim plesno-glazbenim strukturama obiluje i poznata orkestralna suita što ju je Čajkovski načinio prema glazbi za balet Ščelkunčik iz 1891. U njoj su sažete sve značajke skladateljeva višestrukog umjetničkog talenta: ukus i dražesnost ritmičkog bogatstva, majstorstvo instrumentacije i vrsnoća tematske razrade. Arapski ples jedan je od stavaka koncertne suite, te uz Valcer cvijeća, Ruski i Kineski ples predstavlja njegova tvorca kao osebujnu umjetničku ličnost koja se genijalnom snagom svoga nadahnuća napajala ljepotom karakterističnih osobina ne samo ruske narodne glazbe, već i folklorno-glazbenim obilježjima drugih, prilično udaljenih krajeva.
Glazbu drugačije stilske
provenijencije donosi drugi dio koncerta posvećen obradama popularnijih
glazbenih tema, odnosno američkim autorima poput Dona Gillisa (1912 -1978),
trombonista, skladatelja i aranžera koji se oslanjao na tradicionalne glazbene
izvore s istančanim osjećajem za dosjetljivo i duhovito oslikavanje glazbenoga
zbivanja, Merlea Roberta Travisa (1917 -1983), vrsnog gitarista i country
pjevača, te Williama Christophera Handya (1873 - 1958), kornetista, skladatelja
i izdavača kojega su nazivali "ocem bluesa". Njegove skladbe Memphis Blues
(1909, izd. 1912) i St. Louis Blues (1914) otvorile su novo poglavlje u razvoju
te crnačke glazbeno-folklorne vrste. |