Kliknite na vijest da biste pročitali opširniji tekst

 

 


 

AD GLORIAM BRASS

 

Foyer Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu,
ponedjeljak, 26. ožujka 2007. u 19:30h

AD GLORIAM BRASS

Stjepan FILIPIĆ
- trublja
Igor HRUSTEK
- trublja
Renko DONĐIVIĆ
- trublja, flugelhorn
Srđan PEIĆ
- rog
Mario ŠINCEK
- trombon
Danijel RAJKOVIĆ
- tuba

Gost: ROBERT JAMBROŠIĆ
- udaraljke

PROGRAM:

T. Susato / arr. S Filipić: Basse Danse Bergeret

J. S. Bach / arr. T. Paver: Jesu bleibet meine Freude (koral iz kantate BWV 147)

G. F. Handel / arr. S. Filipić: Arija s varijacijama

G. Bizet / arr. M. Rabadan: Suita iz opere “Carmen“
Prelude - Habanera - Aragonaise - Chanson et Duo

P. I. Čajkovski / arr. M. Rabadan: Arapski ples iz baleta "Orašar"

M. Rabadan: Orion

* * * * * * * * * * * * * * * *

D. Gillis: Just A Closer Walk

Spiritual / arr. D. Wuopio: Swing Low, Sweet Chariot

W. C. Handy / arr. A. Frackenpohl: St. Louis Blues

F. Schneider / arr. M. Rabadan: Rock 'n' Roll Forever

M. Travis / arr. I. Luis: 16 Tons

M. Norman / arr. M. MacKinon: The James Bond theme
 


AD GLORIAM BRASS sastav je šestorice limenih puhača, čiji su članovi ujedno i članovi orkestra Opere HNK u Zagrebu, Simfonijskog orkestra HRT i Zagrebačke filharmonije. Osnovan je 1993. godine i od tada neprekidno djeluje u ponešto izmijenjenom sastavu. Njihov repertoar čine djela europskih i hrvatskih majstora renesanse i baroka (F. Sponga, V. Jelić, J. Clarke, H. Purcell, G. F.Händel, J. S. Bach), te djela suvremenih hrvatskih autora, od kojih su neka posebno napisana za ovaj ansambl (A. Klobučar, B. Šipuš, S. Dedić, M. Miletić, A. Igrec,...).

Osobito je vrijedno istaknuti pet praizvedenih kompozicija starohrvatskog majstora Francesca Sponge Uspera na Osorskim glazbenim večerima 1997., 1998. i 1999. godine, čime je "Ad Gloriam Brass" dao svoj doprinos predstavljanju i očuvanju hrvatske glazbene baštine. Uz mnogobrojne solističke koncerte (Osorske glazbene večeri, Varaždinske barokne večeri, Dječji festival Šibenik, Zagrebački barokni festival, Salon Očić - Zagreb, Večeri u Donatu - Zadar, Dani hrvatske glazbe - Opatija / Pula, izvedbe u Münchenu, Splitu, Poreču, Čakovcu, Sisku, Rovinju, nastupi s renomiranim zborovima i eminentnim hrvatskim umjetnicima Lidijom Horvat-Dunjko, Mariom Penzarom, Igorom Lešnikom, Zagrebačkim kvartetom saksofona), ansambl je sudjelovao u nizu emisija snimljenih za Hrvatski radio i televiziju, a neke od izvedbi zabilježene su i na dva nosača zvuka.

"Ad Gloriam Brass" publici je prvenstveno poznat po izvođenju barokne i renesansne glazbe. No pored "klasičnog" repertoara, sastav izvodi i popularne filmske, swing i jazz teme Travisa, Schneidera, Handya i Normana združujući publiku svih generacija i divergentnih glazbenih preferencija. Koncertom u Splitu predstavlja šarolik program - od napjeva basse dansea produktivnog glazbenika i izdavača Tylmana Susata, preko djela dviju gigantskih ličnosti ne samo barokne već i cjelokupne glazbene povijesti (Bacha i Händela), do skladbi iz prebogate riznice glazbenog romantizma (Bizeta i Čajkovskoga) te hitova poput Swing Low, Sweet Chariot ili pak tema iz filmova o Jamesu Bondu.

Kao prvi veliki izdavač u Antwerpenu (i cijeloj Nizozemskoj), Tylman Susato (sredina 16. stoljeća) objavio je ukupno 57 zbirki (neke su izgubljene, tridesetak ih pripada području duhovne glazbe, a ostale oživljuju svjetovne forme - chansone, madrigale, nizozemske pjesme i plesove poput basse dansea koji se naročito njegovao u 15. i prvoj polovici 16. stoljeća u Franscuskoj, Nizozemskoj, Italiji i Španjolskoj). Plesni ritmovi odjekuju i Bizetovom Carmen iz 1875., djelom što predstavlja najznačajniji plod francuskoga glazbenog (opernog) realizma u kojem elementi španjolskih napjeva i plesova vjerno oslikavaju mediteranski duh svjetla i topline. Raznolikim plesno-glazbenim strukturama obiluje i poznata orkestralna suita što ju je Čajkovski načinio prema glazbi za balet Ščelkunčik iz 1891. U njoj su sažete sve značajke skladateljeva višestrukog umjetničkog talenta: ukus i dražesnost ritmičkog bogatstva, majstorstvo instrumentacije i vrsnoća tematske razrade. Arapski ples jedan je od stavaka koncertne suite, te uz Valcer cvijeća, Ruski i Kineski ples predstavlja njegova tvorca kao osebujnu umjetničku ličnost koja se genijalnom snagom svoga nadahnuća napajala ljepotom karakterističnih osobina ne samo ruske narodne glazbe, već i folklorno-glazbenim obilježjima drugih, prilično udaljenih krajeva.

Glazbu drugačije stilske provenijencije donosi drugi dio koncerta posvećen obradama popularnijih glazbenih tema, odnosno američkim autorima poput Dona Gillisa (1912 -1978), trombonista, skladatelja i aranžera koji se oslanjao na tradicionalne glazbene izvore s istančanim osjećajem za dosjetljivo i duhovito oslikavanje glazbenoga zbivanja, Merlea Roberta Travisa (1917 -1983), vrsnog gitarista i country pjevača, te Williama Christophera Handya (1873 - 1958), kornetista, skladatelja i izdavača kojega su nazivali "ocem bluesa". Njegove skladbe Memphis Blues (1909, izd. 1912) i St. Louis Blues (1914) otvorile su novo poglavlje u razvoju te crnačke glazbeno-folklorne vrste.

Tekst priredila: Ivana Tomić Ferić