Kliknite na vijest da biste pročitali opširniji tekst

 

 


 

SIMFONIJSKI KONCERT ORKESTRA HNK SPLIT

 

Ponedjeljak, 30. travnja 2007. u 20 sati

Dirigent: Pavle Dešpalj
Solisti: Mihovil Karuza - violončelo / Aleksandar Andrusenko - violina

 

PROGRAM:
P. I. Čajkovski: Poloneza iz opere "Evgenij Onjegin"
P. I. Čajkovski: Rokoko varijacije za violončelo i orkestar
Mihovil Karuza - violončelo
C. Saint-Saëns: Introdukcija i rondo capriccioso
Aleksandar Andrusenko - violina
* * * *

 P. I. Čajkovski: Simfonija br. 5. u e-molu, op. 64

Andante - Allegro con anima / Andante cantabile / Valse (Allegro moderato) / Finale (Andante maestoso - Andante vivace)  

Posljednji veliki klasik ruske glazbe 19. stoljeća - Petar Iljič Čajkovski (1840 -1893) -  svojim je bogatim glazbenim opusom obuhvatio i ujednačio veliki dio onoga što su pojedinačno ostvarili skladatelji "Petorice", unijevši u rusku glazbenu umjetnost dah duboko ljudskoga. Nastavljajući na Glinkinu nacionalno-patriotsku tradiciju, Čajkovski prožima svoja djela ruskim duhom, kako u melodijsko-ritamskoj tematici preuzetoj iz narodne glazbe, tako i u sadržaju svojih opera koje tretiraju tadašnju problematiku ruskoga društva. U pogledu forme i tehnike gradi na tekovinama zapadnoeuropske klasične i nadasve romantičke glazbe sa široko raspjevanim, plastičnim melodijama, te bogatim harmonijskim i kolorističkim efektima. Njegova glazba, u biti lirična, nerijetko poprima jake dramatske akcente izražavajući široku skalu intimnih raspoloženja - od patetične melankolije i pesimističkog fatalizma do raspojasane vedrine i vjere u čovjeka i život. Bjelodano je to i u "lirskim prizorima" - kako je Čajkovski nazvao Evgenija Onjegina - iz kojih doista izviru najsuptilnija lirska čuvstva, ali i umjetnikova misao o nemogućnosti da čovjek postigne sreću za kojom po naravi strasno žudi. Sudbina naprosto bdije nad ljudskim bićem, postavljajući zapreke njegovim htijenjima. S gledišta glazbene obrade, ti prizori očituju jedinstvenost ugođaja i osebujnu fizionomiju cjelokupne glazbene građe, kao i specifičan tretman orkestra koji postaje tumačem duševnih zbivanja i promjena u karakteru glavnih protagonista. Upravo orkestralni ulomci iz Onjegina svjedoče o majstorovu poznavanju instrumentacije i gotovo "simfonijskoj" strukturi njegova opernog orkestra. Premda romantičar, Čajkovski je bio opsjednut temom čovjekova otuđenja i stravične nemoći međusobnog komuniciranja koja i danas zaokuplja brojne umjetnike. Tragična dramatičnost takve anticipacijske spoznaje daje specifičnoj težini njegova sloga posebnu snagu, pa je Čajkovski jedan od prvih europskih, a zasigurno prvi slavenski skladatelj čiji autohtoni orkestralni zamah može izdržati usporedbu s onim Ludwiga van Beethovena. Ne čudi stoga što je upravo simfonija najdojmljivije područje manifestiranja skladateljeva talenta. U razdoblju od 1866. do 1893. napisao ih je šest, a posljednje tri smatraju se vrhuncem njegova simfonizma. Štoviše, po intenzitetu dramske napetosti, čistoći lirike, cjelovitosti i neposrednosti tonskog izraza, Četvrta, Peta i Šesta simfonija mogu se ubrojiti u najvrednija glazbena djela druge polovice 19. stoljeća. U svakoj od njih, Čajkovski se na poseban način obračunava s ljudskim udesom i (ne)predvidivim pravilima života. Dok se u finalu skladateljeva simfonijskog opusa, Šestoj simfoniji, ogleda poraz i prepuštanje "bolnom razmišljanju o beznadnosti ljudske bitke sa sudbinom", u Četvrtoj i Petoj simfoniji borba sa silama fatuma što "poput Damoklova mača vise nad glavom i stalno, postojano truju dušu", završava trijumfom čovjeka-borca.

Napuštajući prokušane metode klasične bečke manire, Čajkovski je već Četvrtom simfonijom u f-molu izgradio prototip novoga oblika, koji mu je svojom elastičnošću i nekonvencionalnošću omogućio da potpuno izrazi snagu i maštovitost svojega skrivenog bića. Neprobojnim masivom djela oblikovao je pravu dramu sa zapletom i raspletom sukoba, pojačavajući je nedostižnom logikom motivičkog jedinstva, postignutog majstorskim variranjem temeljnih misli pojedinih stavaka ili cijelog djela. Sličnu skladateljsku gestu susrećemo i u Petoj simfoniji u e-molu iz 1888. za koju ne nalazimo mnoštvo tumačenja o skladateljevim intencijama, ili barem ne onoliko koliko iz skladateljeve korespondencije saznajemo o Četvrtoj (1877) i Šestoj (1893). Iako je krajem osamdesetih godina 19. stoljeća bio na vrhuncu slave, Čajkovski je bio sputavan osjećajima nesigurnosti i malodušja. Petu simfoniju napisao je tijekom dva ljetna mjeseca, a praizvedba je bila upriličena krajem 1888. u St. Peterburgu. Orkestrom Filharmonije ravnao je sam Čajkovski, a izvedba je doživjela golem uspjeh. Ipak, u pismu Nadeždi von Meck on izražava zabrinutost i sve jače uvjerenje da je Peta simfonija zapravo neuspjela: "Veoma me žalosti", piše Čajkovski, "spoznaja ovog neuspjeha, a možda i popuštanja moje stvaralačke snage. Ispostavilo se da je simfonija odveć šarolika, odveć nagomilana, predugačka, uopće slabo privlačna. Osim Tanjejeva, koji tvrdoglavo ustraje na mišljenju da je Peta simfonija moje najbolje djelo, svi moji pošteni i iskreni prijatelji imaju o njoj samo slabo mišljenje. Zar sam se već istrošio?" Dakako, pokazalo se ne samo da je Tanjejev bio u pravu, nego i da su pred Čajkovskim tek stajali vrhunci njegova stvaralaštva - Pikova dama, Ščelkunčik i veličanstvena Šesta simfonija u h-molu (Patetična). No, možda ni jednu simfoniju nije Čajkovski tako pregledno formalno strukturirao kao što je to slučaj s Petom. A ipak je klasičnoj formi dodao osobni pečat. To što se jedan motiv provlači iz stavka u stavak, te tako pridonosi koheziji čitavog simfonijskog tkiva, nije bio nepoznat skladateljski postupak. Čajkovski, međutim, motiv nigdje doslovce ne ponavlja, već ga varira, a te izmjene početnog kratkog motiva s vremenom sve više utječu na cjelokupni izričaj. S prepoznatljivom glazbenom zamisli susrećemo se već na početku simfonije u obličju gotovo posmrtne koračnice (ponovo je to ideja o sudbini koja progoni čovjeka). U prvim taktovima motiv u e-molu donose klarineti u tamnom, niskom registru. Dramski patos prvoga, sonatnog stavka, u kojem se početni "sudbinski" motiv iscrpljuje u funkciji uvoda, svojom je unutarnjom napetošću u uskoj vezi s "dramatičnošću" Četvrte i "patetičnošću" Šeste simfonije. Trodijelna mjera prve teme kao da navješćuje plesni ugođaj iz trećeg stavka. U drugom pak, idilično-lirskom stavku, razabiru se krhotine početnog motiva razbacane na više ritamskih i melodijskih grozdova. Dvije elegijske teme u kontrastu su s dramatikom prvog stavka i ilustriraju dvije faze u razvoju ljubavnih osjećaja: dok u prvoj temi još ima suzdržanosti, mirne kontemplacije i divljenja, u drugoj prevladavaju nemir i prilično uzburkani osjećaji. Treći je stavak valcer u trodijelnom obliku, a njegova glavna tema kao da nosi reminiscencije na glazbu iz majstorovih baleta. Opuštajuća atmosfera i ritam valcera svojevrsni su predah ali i uvod u dramatični četvrti stavak. Finale započinje prepoznatljivim motivom, no sada s gudačima i u svijetlom E-duru:  početni kratki i melankolični motiv preobrazio se u svečanu koračnicu, simbolizirajući svojom preobrazbom potrebu za svladavanjem svega što ugrožava životnu snagu. Pretočivši svoje nedoumice u glazbu, Čajkovski je ipak prevladao "potpuno pokoravanje sudbini... sumnje, tugovanja, prijekore..." kako je pisao neposredno pred skladanje Pete simfonije, i zamijenio ih optimizmom i pobjedom života.

 

U bogatoj umjetničkoj ostavštini Čajkovskoga, nalaze se i djela s područja koncertantne glazbe. Tom je području posvetio niz radova očitujući specifičan stil koji ne isključuje bravurozne ulomke, ali ih ne tretira kao istaknute samostalne epizode u kojima bi virtuozitet bio sam sebi svrhom, već ih uklapa u opći tijek koncertnog tkiva ispunjajući njima prijelaze ili mostove između značajnih dijelova cjeline. Području koncertantne glazbe pripadaju i virtuozne Rokoko varijacije za violončelo i orkestar, op. 33. kao skladateljev "prilog dubokom poštovanju i ljubavi prema umjetnosti 18. stoljeća, prije svega prema besmrtnoj Mozartovoj glazbi." Kao jedno od najomiljenijih u violončelističkoj literaturi, djelo je nastalo 1876. godine, a praizvedeno je u Moskvi studenog 1877. Koncipirano je u jednom stavku u obliku teme sa sedam varijacija (prvobitna verzija sadržavala ih je osam s ponešto izmijenjenim rasporedom dijelova, a konačnu verziju sa sedam varijacija uredio je W. Fitzenhagen i objavio 1889). Djelo započinje kraćim orkestralnim uvodom, gdje se na klasicistički jednostavnu a opet raskošnu melodiju nadovezuje sedam varijacija. Prve dvije, u osnovnom tempu teme (Tempo della Tema), izgrađene su slobodno i oblikuju prvi dio. Treća varijacija (Andante sostenuto) polaganog je tempa i sadrži raspjevani solistički nastup. Graciozna četvrta, skercozne je lakoće i gipko prelazi u petu (Allegro moderato) koja donosi razradu teme u orkestru. Slijedi kraća solistička kadenca, nakon čega se u šestoj varijaciji tema varira u molskom tonalitetu. Posljednja, sedma varijacija (Allegro vivo) zapravo je blistava Coda, koja razvija prostor virtuoznih izvođačkih zahtjeva.

 

Orguljaš, pijanist, dirigent i skladatelj Camille Saint-Saëns (1835 - 1921), svojim je formalno i tehnički uravnoteženim simfonijskim, komornim i koncertantnim djelima pridonio obnovi francuske glazbe. Uz neka scenska djela i simfonijske pjesme ispunjene romantičko-fantastičnom ugođajnošću, naročitu pozornost zavređuje Introdukcija i rondo capriccioso, op. 28 za violinu i orkestar iz 1863. Djelo je pravi primjer virtuozne skladbe, napisane s uvažavanjem kanona samoga izvođenja, kao kategorije uspostavljene u 19. stoljeću, a u čvrstim okvirima naslijeđenih odrednica postojanosti pristupa formi iz razdoblja klasicizma. U toj je skladbi koncertantnost zadržana u okvirima konvencije (ali ne indiferentnosti) čime se izbjegava profanacija solističke dionice, odnosno njeno svođenje na čistu akrobaciju u glazbenom, posebice sviračkom aspektu. Skladateljev rafiniran osjećaj za stil postaje dominantnim estetskim određenjem kako u prostoru izražajnosti melodijskog pokreta i jasnoće uvoda (Introdukcija), tako i u konciznosti teme (Rondo), ornamenta po sebi. Razina takve osviještenosti stila prepoznaje se i u korelaciji glazbenih i izvanglazbenih pojmova naslova (kapriciozni), a sublimirana je u odnosu prema samom virtuozitetu, koji je pravo ishodište skladbe, gdje tehnička bravura oštri kultiviranost umijeća kao svojevrstan obol razdoblju i razvoju reproduktivne glazbene umjetnosti.

Tekst priredila Ivana Tomić Ferić

 

Pavle Dešpalj, dirigent i skladatelj, rođen je u Blatu na Korčuli 1934, maturirao u Zadru 1952, a diplomirao kompoziciju 1960. na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu u klasi prof. Stjepana Šuleka.

Godine 1961. osniva zadarske Glazbene večeri u sv. Donatu. Od 1962. do 1967.  šef je dirigent Simfonijskog orkestra RTZ-a. Od 1968. je dirigent, a od 1970. do 1981. i glazbeni ravnatelj Floridskog simfonijskog orkestra i Opere u Orlandu na Floridi. Od 1981. do 1986. je šef dirigent Zagrebačke filharmonije. Od 1981. do 1983. ujedno je i ravnatelj glazbenog programa Dubrovačkih ljetnih igara. Od 1987. do 1995. redoviti je profesor dirigiranja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Od 1995. do 1998. dirigent je Tokyo Geidai filharmonije i profesor na Tokijskom nacionalnom sveučilištu. Od 1998. do danas šef je dirigent Hrvatskog komornog orkestra, a od 2000. i Splitskog komornog orkestra, te gost dirigent uglednih hrvatskih orkestara kao i Opere i Baleta HNK u Zagrebu.

Pavle Dešpalj vodio je zagrebačke orkestre na brojne turneje po gotovo svim zemljama Europe, te po Americi i Dalekom istoku. Gost je dirigent u prestižnim inozemnim simfonijskim orkestrima u Luksemburgu, Toulouseu, Milanu, Frankfurtu, Bratislavi, Salzburgu, Budimpešti, Bukureštu i Moskvi. Također je ravnao Londonskom kraljevskom filharmonijom, moskovskim Ruskim državnim simfonijskim orkestrom, Novosibirskom filharmonijom, Pittsburškim simfonijskim orkestrom, čikaškim Festivalskim orkestrom, Tokijskom filharmonijom, Tokijskim simfonijskim orkestrom te Operama u Tokiju i Yokohami.
Počasni je šef dirigent Simfonijskog orkestra HRT-a, doživotni počasni šef dirigent Hrvatskog komornog orkestra, počasni dirigent Zadarskog i Varaždinskog komornog orkestra, počasni je građanin Daytona Beacha, profesor emeritus Tokijskog nacionalnog Sveučilišta i redoviti član Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti.

Violončelist Mihovil Karuza (Split 1975.) niže i srednje glazbeno obrazovanje stekao je u Splitu u klasi prof. Vladimira Lukasa. Nakon završene srednje škole, 1992. godine upisuje Muzičku akademiju u Zagrebu, u klasi prof. Valtera Dešpalja, gdje s odličnim uspjehom diplomira 1996. godine. Magistrirao je 2002. na Pennsylvania State University, u klasi prof. Kim Cook, gdje je djelovao i kao asistent. Usavršavao se kod svjetski poznatih glazbenika i pedagoga (A. Parisot, S. Sondeckiene, M. Hayashi, L. Claret, M. Steinkühler, K. Botvay, Y. Gutman, T. Schneider). Tijekom školovanja dobio je brojne nagrade i priznanja.

Od 1997. do 2000. godine djelovao je kao stalni član orkestra Zagrebačke filharmonije, od 2000. do 2002. kao solo-violončelist orkestra HNK u Splitu, prvi violončelist Splitskog komornog orkestra i član Splitskog klavirskog trija, a od 2002. kao solo-violončelist Altoona Symphony Orchestra i Pennsylvania Centre Orchestra. Po povratku u Hrvatsku nastavlja djelovati kao solo-violončelist orkestra HNK u Splitu, prvi violončelist Zadarskog komornog orkestra i član-osnivač Splitskog gudačkog kvarteta.

Bavi se i pedagoškim radom, te kao profesor violončela djeluje na osnovnoj glazbenoj školi "Lovro pl. Matačić" u Omišu. Od 2006. godine stalno je zaposlen na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu, gdje u zvanju docenta predaje violončelo, studij orkestralnih dionica i komornu glazbu. Održava majstorske tečajeve u inozemstvu, a stalni je član i ocjenjivačkih sudova na državnim, regionalnim i županijskim natjecanjima mladih glazbenika Hrvatske.

Kao solist nastupa uz Hrvatski komorni orkestar, Zadarski komorni orkestar, Komorni orkestar HNK Split, Splitski komorni orkestar, Penn State Chamber Orchestra, Simfonijski puhački orkestar HV-a, Altoona Symphony Orchestra i Penn State Philharmonic Orchestra. Održava recitale u Hrvatskoj i inozemstvu (Slovenija, Italija, Austrija, Francuska, SAD). Snimao je za HRT i RTV Slovenije, a izdao je i nosač zvuka. Mihovil Karuza svira na violončelu "Lorenzo Storioni Cremona" iz 1770. godine.

Violinist Aleksandar Andrusenko rođen je u Harkovu (Ukrajina) u obitelji glazbenika. Sa sedam godina počinje učiti violinu u Specijalnoj glazbenoj školi, koja je trajala 11 godina. Potom upisuje Konzervatorij ''Čajkovski'' u Moskvi u klasi prof. Šihmurzajeve (asistentica prof. Ciganova). Iz Moskve se nakon druge godine studija, iz zdravstvenih razloga, seli u Kišnjev (Moldavija), gdje je i diplomirao u klasi prof. Mordkoviča. U to vrijeme osvaja treću nagradu na natjecanju u Vilnusu (Litva). Postdiplomski studij završio je u Moskvi kod prof. Fihtengolca.
Po završetku školovanja radio je sedam godina kao profesor violine na Glazbenoj akademiji u Kišinjevu, vodio gudački kvartet radio-televizije i nastupao na recitalima i koncertima s filharmonijom.
1981. godine preselio se u Kijev, gdje je bio zamjenik koncert majstora kijevskog kazališta, član komornog orkestra ''Kijevski solisti'', te redovito održavao recitale i koncerte s orkestrima.
Od 1992. godine, kada je došao u Split, koncert majstor je Orkestra HNK Split, Komornog orkestra HNK Split i Komornog orkestra crkve Gospe od Zdravlja. Stalni je član i Zadarskog komornog orkestra. U ovom razdoblju održao je niz koncerata  uz Orkestar HNK Split, Orkestar HRM Split, Zadarski komorni orkestar, Komorni orkestar HNK Split, Zagrebačku filharmoniju, te imao samostalne recitale.
Sve intenzivnije se bavi i pedagoškim radom, u početku sa učenicima Glazbene škole ''Josipa Hatzea'' - pogotovo u pripremi za natjecanja (Antoinette Besak), a stalni je profesor violine na Umjetničkoj akademiji u Splitu od njena osnivanja. Andrusenko je uz brojna druga priznanja i dobitnik jubilarne nagrade HNK Split "Ante Marušić" 2003. godine za najbolje umjetničko ostvarenje u Operi HNK Split.

 

SIMFONIJSKI ORKESTAR HRVATSKOG NARODNOG KAZALIŠTA U SPLITU nastao je iz potrebe da se, izvedbama poznatih glazbenih djela koja su zahtijevala visoku umjetničku reproduktivnu razinu, na dostojan način obilježe značajne glazbene obljetnice. Njegov osnutak vezan je tako uz 1953. godinu i proslavu 30. obljetnice smrti Jakova Gotovca. u Splitu je 1953. Sljedeće godine obnovljena je i Splitska filharmonija koja je početak javne djelatnosti obilježila s dva koncerta pod ravnanjem mo. Silvija Bombardellija. Veći dio svirača sačinjavali su članovi opernog orkestra i glazbenici iz srodnih institucija u Splitu. Filharmonija je nosila velik dio programa Splitskih ljetnih priredaba, a njenu je ulogu, tijekom godina, preuzeo Orkestar Opere HNK Split. Unatoč poteškoćama, Orkestar je uspio održati ritam stalnih simfonijskih koncerata kroz dugi vremenski period pod ravnanjem mo. Borisa Papandopula. Dugogodišnju, plodnu suradnju ostvario je i s mo. Nikšom Barezom, a u nekoliko je sezona stvarao bogat koncertni i operni repertoar s mo. Vjekoslavom Šutejem. Pod umjetničkim vodstvom mo. Iva Lipanovića, te, nakon njega, pod ravnanjem mo. Harija Zlodre, Orkestar je održao kontinuitet splitskog opernog i koncertnog života, priređivanjem ciklusa simfonijskih koncerata i permanentnim bogaćenjem opernog repertoara. Danas, pod umjetničkim vodstvom mo. Ivana Repušića, nositelj je repertoara Opere HNK Split, te simfonijskih i prigodnih koncertnih programa.

                       

SASTAV SIMFONIJSKOG ORKESTRA HNK SPLIT

Prve violine: Julian Nechita, Aleksandar Andrusenko, Tibor Bauer, Lorenzo Jakičević, Valter Lovričević, Gordana Baković, Anita Mišetić, Damiano Cosimo d'Ambra, Tereza Alabanda, Jure Bučević, Tatjana Stehlik, Ana Barbarić / Druge violine: Majda Goluža, Hana Grgić, Alla Kandrusevich, Mesud Glavaš, Ana Bubalo, Nensi Zebić, Domagoj Gjurašin, Branka Živković, Tibor Bauer ml. / Viole: Pavel Kandrusevich - Žasmina Pankova, Igor Smoday, Jasminka Novaković, Boris Mitov, Nikola Milašević, Damira Bašić, Stipe Marinić / Violončela: Pjotr Tarasinkevich, Mihovil Karuza, Tončo Čavar, Bernarda Čavar, Ljiljana Vojinović, Dubravko Geić, Marija Kačić, Marta Proso / Kontrabasi: Oleg Gourskii, Mijo Mišetić, Soniboj Donkov, Antal Papp / Flaute: Snježana Bosotina, Zvonimir Boldin, Sanda Blažević-Radica / Oboe: Ana Mandić - Sanja Milić, Ivan Oreb / Klarineti: Ivan Borčić - Željko Milić, Srđan Benzon / Fagoti: Tomislav Kurte, Krsto Petijević / Horne: Bank Harkaj, Mirela Janjić, Ljudevit Potza, Jerzy Kozniecny / Trube: Nikša Kačić - Ivan Bralić, Toni Vidošević / Tromboni: Nikolaj Drongovskij - Miro Pušić, Zdravko Butorac, Đorđe Radovniković  / Tuba: Predrag Svačić / Harfa: Edita Topić Kopeczsky / Timpani: Oliver Mandić / Udaraljke: Petar Zečević, Franjo Seneš
Voditelj orkestra: Zvonimir Boldin