Kliknite na vijest da biste pročitali opširniji tekst |
||||
|
| ||||
|
|
||||
|
KONCERT SPLITSKOG KOMORNOG ORKESTRA |
||
|
Splitsko filharmonijsko društvo
Splitski komorni
orkestar Dirigent: Tonči Bilić PROGRAM: Ruben Radica: Izdaleka Tri stavka za gudački orkestar Intrada - Arija - Finale
Dmitrij Šostakovič: Koncert za glasovir, trubu i gudače u c-molu, op. 35Allegro moderato - Lento - Moderato - Allegro con brio Solisti: Danijel Detoni - glasovir, Vedran Kocelj - trublja * * * * * Bela Bartok: Divertimento za gudače Allegro non troppo - Adagio molto - Allegro assai
Splitski komorni orkestar (SKOK): I. violine: Valter Lovričević, Ana Tošić, Loris Grubišić, Lovorka Vidović, Alina Gubaidullina, Ana Barbarić / II. violine: Gordana Baković, Mesud Glavaš, Domagoj Gjurašin, Tereza Alabanda, Simona Cmrečnjak, Kristina Vitlov / viole: Pavel Kandrusevič, Ivan Hut, Hrvoje Phillips, Stipe Marinić / violončela: Sunčana Hut, Bernarda Čavar, Mihovil Karuza, Dubravko Geić / kontrabas: Oleg Goursky, Mijo Mišetić / glazbeni producent-predsjednik Splitskog filharmonijskog društva: Gordan Sladoljev Rubena Radicu (Split, 1931.) ubrajaju u istaknute predstavnike avangardnoga glazbenog smjera u Hrvatskoj. Već od samoga početka, izišavši iz Kelemenove i Leibowitzove škole, opredijelio se za glazbena strujanja svoga vremena. Radikalnim izražajnim sredstvima gradi vlastiti stil, pa od skladbi u kojima se još naziru funkcionalni odnosi, preko dodekafonije i totalne organizacije dolazi do rješenja u kojima strukturalistička koncepcija oblikovanja djela zauzima glavno mjesto. Posve predan suvremenom glazbenom izrazu, gradi i stalno usavršava vlastiti stil, daleko od svakog eklekticizma. Osnovna obilježja njegove glazbe ocrtavaju se u svojevrsnom stapanju vodoravnog i okomitog, odnosno dvaju prividno suprotstavljenih glazbenih idioma, te u procesu međusobnog usklađivanja pojedinih glazbenih parametara (tonskih visina, notnih vrijednosti, dinamike, zvučnih boja) s jedne i slaganja glazbene forme (strukturne dramaturgije) s druge strane. Uz bok ovom tehnološkom presedeu, uvijek izvorno domišljenom i ostvarenom na visokoj artističkoj razini, stoji Radičin duboko utemeljen emocionalni naboj koji se redovito akumulira u brižljivo smišljenom obliku. Posebnu pak ulogu u ostvarivanju Radičinih glazbenih zamisli ima njegov izraziti smisao za zvučni kolorit, smisao koji bez sumnje vuče korijene iz specifično sredozemnog ozračja u kome je skladatelj odrastao. Valja pritom podvući da Radica, sukladno svom općem skladateljskom stavu, ostvaruje takvu kolorističku komponentu ne samo koristeći specifičnu boju pojedinog instrumenta i iz toga proistekli kombinatorički sustav (čista, pomiješana i suprostavljena boja) primijenjen na ustrojstvenu gradbu, nego uključujući u svoju kolorističku paletu i faktor harmonije intervalskih napetosti.
Djelo Dimitrija Šostakoviča (1906-1975) uz Stravinskog i Prokofjeva
nesumnjivo predstavlja okosnicu ruske glazbe dvadesetog stoljeća. Zbog svojih
petnaest simfonija smatran je najvećim simfoničarem sredine dvadesetog stoljeća.
Prve poduke iz glasovira dobio je od majke, profesionalne pijanistice, a
školovao se na Petrogradskom konzervatoriju te diplomirao i glasovir i
skladanje. Šostakovič se nije morao dugo dvoumiti između glasovira i kompozicije
- njegova Prva simfonija izvedena u Petrogradu, Berlinu i Philadelphiji
doživjela je velik uspjeh, a skladateljev pijanistički nastup na poznatom
Chopinovom natjecanju u Varšavi 1927. godine također je okrunjen uspjehom.
Usprkos brojnim cenzurama i samokritikama koje je morao podnositi zbog svog
skladateljskog djelovanja, Šostakovič je ostao vjeran i domovini i svome pozivu
te je često sudjelovao kao predstavnik svoje zemlje na kongresima u Beču, New
Yorku ili Varšavi, a 1958. godine primio je i Lenjinovu Nagradu. Iako u
glazbenom svijetu figurira prvenstveno kao simfonijski skladatelj, ništa manje
značajna nisu njegova komorna djela koja su nastajala u razdoblju od 1938. do
1953. godine, a mnogi ga cijene i kao skladatelja scenske (baletne i filmske)
glazbe, gdje se posebno ističe njegova opera Lady Macbeth Mcenskoga okruga 1932.
(prerađena i prenaslovljena u Katarinu Izmajlovu 1963).
Prvu glazbenu poduku iz glasovira Béla Bartók dobio je od majke, a već sa
deset godina prvi je put javno nastupio kao pijanist. Na Muzičkoj akademiji u
Budimpešti studirao je kompoziciju (kod J. Koesslera) i glasovir (kod I. Thomana),
te se postupno razvio u izvanrednog glasovirskog virtuoza. Cijeli se život bavio
reproduktivnom djelatnošću, često koncertirajući sa svojom drugom suprugom,
pijanisticom Dittom Paszthory. Godine 1905. Bartok je sa svojim kolegom Zoltanom
Kodályem krenuo na prvo od svojih nebrojenih putovanja na kojima je skupljao
narodne melodije. Od 1907. godine djelovao je kao profesor glasovira na
budimpeštanskoj Muzičkoj akademiji. Prvi veliki uspjeh doživio je godine 1917.
izvedbom baleta-pantomime Drveni princ u Budimpešti, te 1918. izvedbom
ranije nastale opere Dvorac Modrobradog. Međunarodni ugled stječe nakon
Plesne suite za orkestar (1923.). Godine 1940. emigrirao je u SAD. Već iduće
godine imenovan je počasnim doktorom Columbijskog univerziteta i povjerena mu je
znanstvena obrada zbirke fonografskih snimaka narodnih melodija. Umro je u New
Yorku, a veliku svjetsku slavu njegova su djela postigla tek nakon skladateljeve
smrti.
Tonči Bilić
rođen je u Splitu 1969. godine. Dirigiranje je diplomirao 1993. na Muzičkoj
akademiji u Zagrebu kod Pavla Dešpalja, kod kojega je završio i poslijediplomski
studij. Dobitnik je Rektorove nagrade Sveučilišta u Zagrebu i stipendist fonda
Lovro i Lilly Matačić. Debitirao
je tijekom studija, 1992. godine, u Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu
dirigirajući u multimedijalnom projektu prema
Osmanu Ivana Gundulića.
Pijanist
Danijel Detoni (Zagreb, 1983.) diplomirao je glasovir (razred Lászla
Baranyaya i Balázsa Kecskésa) na Glazbenome sveučilištu
Ferenc Liszt
u
Budimpešti, a četvrtu je godinu studirao na pariškome Konzervatoriju u razredu
Itamara Golana. Trubač Vedran Kocelj rođen je 1977. godine u Dubrovniku gdje je završio osnovnu i srednju glazbenu školu. Diplomirao je trubu na ljubljanskoj Glazbenoj akademiji u razredu Stanka Arnolda. Usavršavao se na majstorskim tečajevima kod Johna Wallecea, Boa Nilsona i Eda Carrola. Na natjecanju mladih glazbenika u Sloveniji 1999. godine osvojio je prvu nagradu, a na Međunarodnom natjecanju u Toulonu 2000. godine plasirao se u polufinale. Iste je godine položio audiciju za Omladinski orkestar Gustav Mahler s kojim je na europskoj turneji od 12 koncerata nastupao pod dirigentskim vodstvom Pierrea Bouleza. Zapažene solističke nastupe imao je uz Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, Zagrebačke soliste, Dubrovački simfonijski orkestar, Hrvatski barokni ansambl, Simofnijski puhački orkestar Hrvatske vojske, Zadarski, Varaždinski i Züriški komorni orkestar. Tom je prigodom surađivao s mađarskim trubačem svjetskog ugleda Gáborom Boldoczkim. Komornim muziciranjem bavi se svirajući u Hrvatskom brass kvintetu s kojim je nastupao u Hrvatskoj, Italiji, Švicarskoj i Kini. Stalan je član Simfonijskog orkestra HRT-a. Redovito snima za potrebe Hrvatskog radija i televizije, a posebno se istaknuo snimkom Concertina za trubu, gudače i timpane Borisa Papandopula.
|