|

Splitsko
filharmonijsko društvo
Splitski komorni
orkestar
VEČER MLADIH SOLISTA
IVA ZBOŽINEK -
flauta
LATICA ANIĆ - violončelo
Dirigent: MARC ČIKEŠ
Foyer HNK u Splitu,
ponedjeljak, 12. veljače 2007. u 19.30h
Ivan Mane Jarnović: Koncertantni kvartet br. 1 u F-duru
Allegro con spirito –
Andantino – Allegro vivace
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert za flautu i orkestar br. 2 u D-duru KV 314
Allegro aperto – Andante ma
non troppo - Allegro
Solistica: Iva Zbožinek
* * * * *
Luigi
Boccherini
Koncert za violončelo i gudače u B-duru
Allegro moderato – Adagio (non
troppo) – Rondo. Allegro
Solistica: Latica Anić
Ottorino
Respighi
Antique arie e danze
Italiana. Andantino - Aria
di corte. Andantino cantabile - Siciliana. Cantabile - Pasacaglia. Maestoso
SPLITSKI KOMORNI
ORKESTAR:
I. violine: Valter
Lovričević, Ana Tošić, Loris Grubišić, Simona Cmrečnjak, Ana Barbarić / II.
violine: Gordana Baković, Mesud Glavaš, Domagoj Gjurašin, Tereza Alabanda,
Kristina Vitlov / viole: Pavel Kandrusevich, Ivan Hut, Stipe Marinić /
violončela: Sunčana Hut, Bernarda Čavar, / kontrabas: Oleg Goursky / glazbeni
producent-predsjednik Splitskog filharmonijskog društva: Gordan Sladoljev
SPLITSKI KOMORNI ORKESTAR -
djeluje od
jeseni 2000. godine. Sjajna generacija mladih gudača, koji su 2000. godine već
završili ili su bili pred završetkom školovanja u Glazbenoj školi Josipa Hatzea,
navela je Splitsko filharmonijsko društvo da pokrene rad novoga komornog
orkestra u Splitu. Predsjednik Društva Gordan Sladoljev okupio je te jeseni
skupinu glazbenika koji će biti okosnica Splitskog komornog orkestra (SKOK-a) -
Valtera Lovričevića, Mihovila Karuzu, Olega Gourskog i Ivanu Dragičević. Sastav
ansambla prioritetno čini upravo ta, nova generacija gudača, a mjesto dirigenta
i umjetničkog voditelja ponuđeno je maestru Pavlu Dešpalju, što on rado
prihvaća. Prvim nastupom 4. prosinca 2000. godine u prepunom foajeu splitskoga
HNK, orkestar obilježava 250. obljetnicu rođenja J. S. Bacha. Iz godine u
godinu, ansambl postiže sve značajnije dosege i pažnju skreće vrijednostima koje
plijene nacionalnu pozornost. Uz maestra Dešpalja, svakako najzaslužnijeg za
uspjehe SKOK-a, značajan doprinos dali su i mladi dirigent Ivan Repušić te
gostujući dirigenti Valter Dešpalj, Tonči Bilić, Saša Britvić...
Programski,
ansambl je prepoznatljiv po njegovanju djela hrvatskih, osobito splitskih
skladatelja, te izvedbama djela svjetske literature 20. stoljeća. Brojni su
solisti nastupali uz ansambl, najzvučnije je ime Grigorij Žislin, te vodeći
hrvatski umjetnici kao Renata Pokupić, Ivana Bilić, Martina Tomčić, Jan Janković
i drugi. SKOK ciljano kao soliste afirmira vodeće splitske umjetnike Željka
Milića, Valtera Lovričevića, Sanju Milić, Nelli Manuilenko, Olega Gourskog,
Sanju Madunić i druge. K tome, ansambl djeluje na afirmiranju splitskih
umjetnika solista koji profesionalni put ostvaruju u drugim sredinama.
Stručni žiri
Slobodne Dalmacije svoju godišnju nagradu za kulturu "Jure Kaštelan"
dodijelio je 2005. godine Splitskom komornom uz obrazloženje da je u splitsku
glazbenu reprodukciju uveo nove kriterije. "Svaki njegov koncert predstavlja
svojevrsnu priču za sebe, od kojih su posebno upamćena ostvarenja izvedbi
Sagliea, Josipovića, Bartoka, Griega, Radice, Cipcija, Debussyja, te konačno
Šostakoviča."
Dirigent MARC ČIKEŠ,
hrvatsko-švicarski državljanin, studij glasovira i glazbene teorije završio je u
Lausanni (Švicarska), a studij dirigiranja u Bernu, kod prof. Ewalda Kornera i
Josta Meiera. Usavršavanje dirigiranja nastavio je u Italiji, zahvaljujući
Zakladi Brentano kod dirigenta i pijanista Bruna Apree. U njegovom umjetničkom
razvoju značajnu ulogu odigrala su i takva imena kao što su Jorma Panula, Neeme
Järvi, Paavo Järvi, Carlo Maria Giuliani, a od neprocjenjive su mu važnosti i
brojne konzultacije s maestrom Milanom Horvatom.
Marc Čikeš surađivao je sa Simfonijskim orkestrom Nürnberga (Njemačka),
Simfonijskim orkestrom Marienbada (Češka), Simfonijskim orkestrima Klassika i
Capella iz Sankt Peterburga, Komornim orkestrom Sochi i Simfonijskim orkestrom
republike Adigeje iz Maikopa, Simfonijskim orkestrom Sveučilišta iz Astrahana
(Rusija), Filharmonijskim orkestrima iz Plovdiva i Burgasa (Bugarska),
Simfonijskim orkestrom Dubrovnika (Hrvatska) te Hrvatskim komornim orkestrom s
kojim je u proljeće 2004. ostvario i turneju po Švicarskoj i Luksemburgu,
ravnajući među ostalim svjetskom izvedbom Intonazioni poetiche Milka
Kelemena. Sudjelovao je i na Slatinskom festivalu (Hrvatska), te 2005. na
Festivalu Davida Oistrakha u Pärnu (Estonija), zamijenivši nepredviđeno ali
uspješno maestra Neeme Järvija. U Italiji, Čikeš je također dirigirao koncertne
turneje Don Pasquale, La Traviata, Cavalleria Rusticana, a
u Bugarskoj (Burgas) u sezoni 2005/06 dirigirao je Verdijevu Aidu.
IVA ZBOŽINEK JANUŠIĆ rođena je
1980. u Bjelovaru, gdje je završila osnovnu i srednju glazbenu školu kod prof.
Sanje Štefanac. Studij flaute na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji upisuje 1999. u
klasi prof. Vesne Košir. Diplomirala je 2003. u Velikoj dvorani Hrvatskog
glazbenog zavoda u Zagrebu s odličnim uspjehom, a u klasi iste profesorice Iva
Zbožinek je pri završetku i magisterija flaute na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.
Godine 2004. s Akademskim duhačkim kvintetom (koji su uz nju sačinjavali Dejan
Činčurak, Ante Krpan, Anita Fučko, i Toni Kursar) Iva Zbožinek osvojila je i
Godišnju nagradu Hrvatske glazbene mladeži "Ivo Vuljević" u kategoriji komornih
ansambala. Sudjelovala je i na brojnim seminarima u zemlji i inozemstvu pod
vodstvom uglednih flautista, kao što su: J. Levitzkij,
V.
Prats, H. Schmeiser, M. M. Kofler, J. Valek, C. Levine, P. Y. Artaud, A. Nicolet,
F. Karimi, L. Sello. U Ljetnoj međunarodnoj školi Prag - Wien - Budapest
osvojila je
II.
nagradu Antonin Reicha svirajući s kvartetom flauta. Česti su njezini recitali
kao i nastupi s komornim sastavima, a jedan takav upravo je očekuje u ožujku na
Tribini "Darko Lukić" u Maloj dvorani Vatroslav Lisinski. Iva Zbožinek Janušić
ostvaruje i zapaženu pedagošku karijeru kao profesorica flaute u Glazbenoj školi
Jastrebarsko.
LATICA
ANIĆ rođena je 1994. godine i pohađa šesti razred OGŠ Lovro pl Matačić u klasi
prof. Mihovila Karuze. Violončelo je počela učiti sa sedam godina u klasi istog
nastavnika dok je drugi i treći razred završila u klasi prof. Tonča Čavara. Član
je Gradskog gudačkog orkestra Omiške strune, Omiš, nastupa na svim
koncertima u organizaciji škole, a 2004. godine na 11. Regionalnom natjecanju u
Dubrovniku osvojila je prvu nagradu, te na 42. natjecanju učenika i studenata
glazbe RH u Varaždinu (travanj 2004.)
drugu
nagradu. Prošle godine, na 44. regionalnom natjecanju učenika i studenata glazbe
u Dubrovniku (ožujak 2006) ponovo osvaja prvu nagradu, te 26. travnja 2006.
godine u Varaždinu, na finalnom dijelu državnog natjecanja sa 99 bodova (od
mogućih 100) najbolje je ocijenjena natjecateljica u svim kategorijama
violončela (od osnovnih i srednjih škola, do akademija), te je kao apsolutna
pobjednica tog dijela natjecanja nastupila na Završnom koncertu. Od ljeta 2004.
godine redovito sudjeluje na majstorskim tečajevima za mlade čeliste u gradu
Hvaru, gdje je imala prilike usavršavati se kod vodećih svjetskih pedagoga (D.
Berković, D. Grigorian, A. Bovarski), a iste godine (listopad 2004) nastupa na
Međunarodnom natjecanju violončelista "Antonio Janigro" u Poreču. Latica u
kolovozu 2006. godine u Omišu bilježi susret i jednodnevni rad s talijanskim
majstorom violončela Enricom Dindom. U prosincu 2004. godine na 42. hrvatskom
natjecanju učenika i studenata glazbe (u kategoriji komornih sastava) u Zadru,
kao članica gudačkog trija (Matea Kuvačić - I violina; Marino Tomasović - II
violina i Latica Anić - violončelo; voditeljica - prof. Silvana Vulas) osvaja
II.
nagradu u I. kategoriji. U svibnju 2005. godine osvaja I. nagradu u II.
kategoriji (kao najbolje ocijenjeni gudač) na Međunarodnom natjecanju "Daleki
akordi", Split 2005, te sudjeluje na Međunarodnom natjecanju "Rudolf Matz" u
Samoboru 2005. gdje, kao jedna od najuspješnijih mladih čelistica, nastupa na
završnom koncertu. Kao član "Omiškog klavirskog trija 2005". (Marino Tomasović -
violina; Latica Anić - violončelo i Lovre Marušić - klavir), nastupila je na 43.
hrvatskom natjecanju učenika i studenata glazbe - Samobor, prosinac 2005, gdje
su bili najbolje ocijenjeni komorni sastav u svim kategorijama natjecanja, pa su
nastupili na završnom koncertu u Hrvatskom glazbenom zavodu u Zagrebu. Prošle,
2006. godine, ponovo nastupa na 44. hrvatskom natjecanju učenika i studenata
glazbe (u kategoriji komornih sastava) u prosincu u Opatiji, gdje kao član Dua
(gitara-violončelo) ponovo osvaja prvu nagradu. Prošlih godina, nastupala je na
brojnim skupnim koncertima u organizaciji Omiške glazbene škole i Centra za
kulturu Omiš, a lipnja 2006. godine, u okviru
XVII
omiškog ljeta 2006. bilježi svoj prvi cjelovečernji recital.
IVAN MANE JARNOVIĆ (Giovanni
Giernovichi:
Palermo,
1747 -
Petrograd, 1804) jedna je od rijetko zanimljivih glazbenih osobnosti
osamnaestoga stoljeća, čije su moguće hrvatsko porijeklo istraživali brojni
muzikolozi, izvodeći na temelju nekih indicija njegove dubrovačke korijene, što
se međutim nije pokazalo istinitim. No, istraživače njegova života i djela često su
mnogo
više privlačili Jarnovićev avanturistički životni put i virtuoznost njegove
svirke, nego strukturalno-stilski aspekt glazbe koju je stvorio. Naime, on je
glazbeni establishment Europe svojega doba fascinirao ponajprije svojom
ekstravagancijom, a tek značajno manje i kasnije kao stvaralac čiji se opus u
temeljnoj kategoriji, violinskom koncertu pretklasike, u pojedinim aspektima
može smatrati vrlo zanimljivim i u širim, europskim razmjerima. Premda mu i
starija i suvremena muzikologija primjećuju prejak utjecaj Mozartovih skladbi
koje je iznimno cijenio, njegovi brojni violinski koncerti (dvadesetak, svi
durski i u tri stavka) pokazuju ipak ugodnu raznovrsnost i inventivnost. U
njegovim koncertima živi ljupki i prpošni francuski rokoko: eksponirana melodija
uz jednostavnu pratnju koja, ne izlazeći iz osnovnoga harmonijskog okvira
vremena, traži ukusna osvježenja u ukrašavanju svojih obrisa, a katkada i u
naglim prijelazima u istoimene dur ili mol odlomke. Jarnović, doduše živi u doba
procvata bečke klasike kojom se napajao i u samom Beču, ali rijetko je uspijevao
proizvesti onu sintezu barokne polifonije i monodije rokokoa koju su tako moćno
ostvarivali njegovi suvremenici Haydn i Mozart. To se osobito zamjećuje u
Jarnovićevim gudačkim kvartetima (trostavačni su i bez menueta)
koji uza svu dopadljivost i gracioznost ostaju u sjeni Jarnovićeva velikog uzora
Mozarta. Oni rijetko uspijevaju oživjeti komorno tkivo u kojemu tek individualan
život dionica omogućuje pun, bujan život cjeline, pa je vjerojatno je i to jedan
od razloga što su npr. kvarteti u A-duru i F-duru u novije vrijeme obrađeni i za
gudački orkestar, te se u toj preradbi često izvode i pod nazivom suite.
WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756 -
1791) Koncert je kao glazbena forma navršio sto godina kad je Mozart počeo svoju
blistavu karijeru skladatelja. No to je forma koju je on doveo do savršenstva,
pa iako nekoliko koncerata nije sačuvano, a neki nisu ni dovršeni, na sreću
ipak imamo 23 glasovirska koncerta i 16 koncerata za ostala glazbala koji
potvrđuju njegovo neporecivo majstorstvo.
Počeo ih je skladati jako rano. Prema sjećanjima koje je nakon
Mozartove
smrti godine 1792. zapisao
njegov stari prijatelj Johann Andreas Schachtner, Mozarta su već s četiri godine
otac i Schachtner zatekli zadubljena u posao. Upitan što radi, odgovorio je da
piše koncert. Njegov otac obzirno je podigao papir pokriven mrljama i packama
no, piše Schachtner, podsmijeh je ustupio mjesto čuđenju kad je Leopold shvatio
da je to djelo velikoga glazbenog uma. “Ali to je preteško. Nitko to neće moći
odsvirati.“ “Mora biti težak“, odgovorio je dječak, “inače ne bi bio koncert“. I
tada je pokazao začuđenim muškarcima kako ga valja svirati.
Od
siječnja 1784. do prosinca 1786. Mozart je skladao ni manje ni više nego 12
glasovirskih koncerata, odreda remek-djela, uz zapanjujuću raznovrsnost ostalih
glazbenih formi, uključujući većinu gudačkih kvarteta posvećenih Haydnu i,
naravno, “Figarov pir“.Oba koncerta za flautu skladana su u prethodnom periodu,
u vrijeme Mozartova boravka u Mannheimu, početkom 1778. dakle, neposredno nakon
takvih remek djela u kakva spadaju „Don Giovanni“ ili „Mala noćna muzika“, što
su nastale nepunu godinu ranije. Onaj u D-duru ponekad se izvodi i kao koncert
za obou, jer nije ni posve izvjesno za koji je instrument izvorno skladan.
Mnoga puhačka glazbala
koja danas redovito nalazimo u orkestru, u Mozartovo doba ili nisu uopće
postojala ili još nisu bila usavršena da bi bila pouzdana. Ventile za rogove i
trublje tek je trebalo izumiti, pa se visina tona tih glazbala morala mijenjati
pomoću savijenih cijevi različitih duljina. Dobivanje tonova bilo je sumnjive
kakvoće i to je, iako su se na rogu mogli izvoditi kromatski pasaži, bilo
iznimno teško.
A posljednja razlika je u tome da solist i orkestar u
Mozartovo doba nisu bili tako odijeljeni. Svirač glasovira bio je ujedno i
orkestralni (continuo) svirač koji je dopunjavao harmoniju kad nije svirao solo
dionicu.
Iako je Mozartov izbor tonaliteta bio prilično
konzervativan, emocionalni raspon njegove glazbe bio je golem i jasno je
povezivao određene tonalitete s određenim raspoloženjima. F-dur i B-dur su
smireni; d-mol, g-mol i c-mol rezervirani su za herojske drame i tragedije; Es-dur
za masonsku plemenitost; C-dur je tonalitet vojničke pompe, a tonaliteti s
povisilicama (G-dur, D-dur i A-dur) dočaravaju blagost, radost trijumfa i
poetsku smirenost.
Ovima posljednjima pripadaju oba Mozartova koncerta za flautu, s tim da oba,
osim navedenih obilježja, očito karakterizira i Mozartova mladenačka
zaljubljenost (u sopranisticu Aloysiju Weber čijom se najstarijom sestrom Mozart
kasnije i oženio).
LUIGI
BOCCHERINI (1743 - 1805) talijanski skladatelj i violončelist, koncertno
nastupajući prošao je značajan dio Europe svoga vremena; od sjeverne Italije,
Beča, Pariza, do Pruske i Španjolske u kojoj je u krajnjem siromaštvu i umro…
Skladateljski je značajno unaprijedio komornu glazbu, došavši do brojnih
inovativnih rješenja nezavisno od Haydna. Unaprijedio je gudački kvartet
uskladivši u njemu polifoniju i homofoniju, elemente baroka i rokokoa. Oslobodio
ga je generalbasa, osamostalio je dionicu violončela i izjednačio je s ostalim
glasovima, unijevši u nju veću melodičnost, pokretljivost, dvoglase i troglase,
picikata. Utjecavši značajno čak i na Mozarta Bocherini u svojim djelima spaja
stil i ukus vremena sa svojim vlastitim shvaćanjima i osjećanjima. Taj veliki
predstavnik talijanske komorne glazbe u razdoblju klasike dao je usvojim
gudačkim kvartetima i kvintetima prve modele klasične uravnoteženosti,
ostvarivši novu ljepotu komornih oblika, ljepotu koja proistječe iz plastičnosti
tema, iz vedrine i optimizma, koji, uz rijetke pojave melankolične obojenosti,
prožimlju Boccherinijevo stvaralaštvo. Haydn i Mozart su raznovrsniji, na mahove
dublji, veći su majstori provedbe; no Boccherini ipak prvi donosi uzore stilske
čistoće, na obilježjima elegancije, dražesti, živosti, iskrenosti i
jednostavnosti. Boccherini danas živi u razmjerno malenom broju djela (nekoliko
gudačkih kvarteta, kvinteta i koncerata za violončelo, među kojima je
najcjenjeniji upravo onaj čija je autentičnost najdulje osopravana - onaj u B-duru),
no ti radovi više nego uvjerljivo svjedoče umjetnika po mnogim značajkama
nezaobilazna u povijesti glazbe 18. stoljeća.
OTTORINO RESPIGHI (1879 - 1936) talijanski je skladatelj i dirigent koji je
glazbeno obrazovanje započeo u Italiji (violina kod F. Sartija), a nastavio kod
Rimski Korsakova u Petrogradu te M. Brucha u Berlinu, ostvarivši značajnu
karijeru i kao violinist i kao pijanist, ali i kao glazbeni pedagog predajući
kompoziciju i instrumentaciju na nizu sveučilišta. U razvoju novije talijanske
glazbe njegov je umjetnički lik vezan uz skladatelje koji su u prvim
desetljećima
20.
stoljeća izvršili njenu
obnovu i
dokrajčili apsolutnu
prevlast glazbene pozornice u
Italiji. Uz Busonija, Casellu, Malipiera i Pizzettija i Respighi je dao znatan
doprinos preobražavanju talijanske glazbene kulture, osobito na području dotad
prilično zanemarene orkestralne glazbe. Respighijeva je glazba, uza sve slobode
i bogatstvo harmonije, u osnovi tonalna, a uz to je u prvome redu i koloritna,
te je Respighi nesumnjivo najveći slikar u tonovima što ga je dala Italija.
Njegova blistava, raskošna orkestralna paleta, udružena s profinjenom
harmonijskom osjetljivošću, bila je kao stvorena za izgrađivanje poetskih
tonskih prizora za koje je pobude nalazio navlastito u prošlosti Rima i u
njegovoj veličanstvenoj umjetnosti.
Respighi
je poznat u prvom redu po nizu simfonijskih pjesama od kojih su neke ušle u
standardni simfonijski repertoar. Najvrednija medu njima svakako su Fontane
di Roma, Fini di Roma, Feste romane… jer je Rim dugo napajao
Respighijevu maštu koja je izgradila osebujnu umjetničku sintezu razvoja toga
grada u simfonijskoj pjesmi.
Zanimanje
za zbivanja iz prošlosti ostavilo je u Respighijevu radu i drugih značajnih
posljedica. Upoznavši i osobine gregorijanskoga korala i starih tonaliteta,
poslužio se njima u nizu djela, a zaustavljao se i na bližoj glazbenoj
prošlosti. Veoma je ukusno obradio i preradio više djela poznatih i nepoznatih
autora
16, 17. i 18. stoljeća. Na tom području njegovi su najveći uspjesi suita
Gli Uccelli (1927) i tri serije (1917, 1924. i 1931.) Antiche arie e
danze per liuto, od kojih je ova treća pisana za gudački orkestar.
|