Kliknite na vijest da biste pročitali opširniji tekst |
||||
| ||||
|
ZAGREBAČKI
KVARTET SAKSOFONA |
||
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Kvartet
KV 285 *
Wolfgang Amadeus Mozart: Kvintet
KV 452 * * * * * *
David Kechley: Tsunagari
Claude Pascal: Saksofonski
kvartet (Quatuor à saxophones)
Među komornim djelima Wolfganga
Amadeusa Mozarta (1756 - 1791), istaknuto mjesto pripada njegovim gudačkim
kvartetima, poglavito skupini od šest tzv. "Bečkih kvarteta" (1782 - 1785)
posvećenih Franzu Josephu Haydnu. Ta se djela svrstavaju u najviša dostignuća
komorne glazbe 18. stoljeća, a određuje ih klasična uravnoteženost homofonih i
polifonih elemenata, individualno tretiranje sonatne forme i vrlo složen
motivički rad s ulomcima teme. Vrhuncima iz te skupine prethodile su tri,
kvalitativno različite, skupine kvarteta (KV 136-138, KV 155-160 i KV 168-173)
koje očituju potpuno neposredan utjecaj upravo Haydnova stila i njegova pristupa
formalnoj strukturi djela. Nakon 1773, kada je u Beču završio posljednju od tih
skupina kvarteta, Mozart privremeno odustaje od stvaranja tog komornog oblika
(nije ih pisao punih deset godina, od 1773 do 1783). U tom razdoblju, točnije za
vrijeme putovanja u Mannheim i Pariz (1777-1778) i tijekom boravka u Münchenu,
skladao je tek nekoliko kvarteta: četiri s flautom i jedan s oboom koji ne
pripadaju istoj kategoriji komorne glazbe kao i gudački kvarteti već onoj
starijoj manje specifične težine. Bez naročitog poticaja i stvaralačke
fantazije, na narudžbu bogatog Nizozemca de Jeana, inače glazbenog amatera,
Mozart je pristupio skladanju tri kvarteta s flautom (KV 285, 285a i 285b).
Završio je, međutim, tek prvi u D-duru KV 285 za flautu, violinu, violu i
violončelo koji se u pogledu stila, sadržaja i duljine doima najcjelovitijim.
Oblikovan je u tri stavka, za razliku od preostalih koji sadrže po dva i
asimiliraju skladateljske postupke Johanna Christiana Bacha. Kvartet u D-duru
sadrži elemente koncertantnoga stila i obiluje lirskim, čeznutljivim temama.
Prethodeći rondu punom razdraganosti i divne melodijske inventivnosti, adagio u
h-molu odražava melankoličnu ugođajnost i jedan je od najljepših praćenih sola
ikad napisanih za flautu.
Drugi dio koncerta posvećen je suvremenim skladateljima koji se priklanjaju smjernicama europske glazbene moderne, ne odvajajući se pritom od tradicionalnih glazbenih vrsta i njihovih formalnih struktura. Poneka njihova djela obojena su i prizvucima jazza koji oslikava dvostruko lice saksofona, zapravo klasičnog puhačkog instrumenta, koji je najveću primjenu našao upravo u jazzu, postavši tako popularan i kod najšire publike. Američki skladatelj David Kechley rođen je 1947. u Seattleu gdje je diplomirao kompoziciju 1970. Četiri godine kasnije magistrirao je na Sveučilištu u Washingtonu, a 1979. doktorirao je na Glazbenom institutu Cleveland. Njegove skladbe izvode svi veći nacionalni i internacionalni orkestri, kao i komorni i sveučilišni ansambli: Minnesota Orchestra, Cleveland Orchestra, Boston Pops, Seattle Symphony, North Carolina Symphony, Colorado Symphony, St. Paul Chamber Orchestra, Kronos Quartet, Lark Quartet, Vienna Saxophone Quartet i United States Military Academy Band. Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja, među ostalima i skladateljske nagrade Lee Ettelson, Nacionalne nagrade za umjetnost, nagrade Vijeća kulture u Massachusettsu, Guggenheimske stipendije, itd. Kompoziciju predaje na Sveučilištima u Washingtonu i North Carolina u Wilmingtonu. Skladba Tsunagari (jap. spona, veza) za sopran saksofon i kvartet saksofona, napisana je 1988, kada je i praizvedena na Svjetskom kongresu saksofonista u Japanu (Kawasaki).
Nešto stariji od Kechleya, francuski
skladatelj, pjevač i kritičar Claude Pascal rođen je u Parizu 1921.
Glazbu je studirao na pariškom konzervatoriju, gdje je bio i profesor od 1967
do1987. Istakao se glazbeno publicističkom djelatnošću (od 1970. kritičar je u
časopisu Le Figaro) i članstvom u Akademiji Charles Cros. Autor je brojnih
vokalnih i instrumentalnih djela: Koncerta za harfu i orkestar, Koncerta za
flautu i komorni orkestar, sonata i sonatina za različite instrumente (violinu i
glasovir, violončelo i glasovir, rog i glasovir, saksofon i glasovir, violinu
solo, glasovir solo), Kozmičke opere za djecu, solo-pjesama i skladbi za
troglasni dječji zbor. U suradnji s Marcelom Bitschom, potpisuje orkestraciju
Bachove Umjetnosti fuge, za što je 1967. osvojio vrijedno priznanje - Grand prix
de l'Académie du disque. Kvartet saksofona skladan je 1961., a posvećen je
Marcel Mule kvartetu (praizveden je u Parizu 14. ožujka 1962., Société nationale
- Ecole Normale). Sadrži četiri stavka: 1. Animé - Vivant et rythmique -
melankoličan i gotovo turoban; 2. Choral (lent) - tajanstven i mističan, s
oporim harmonijama i upečatljivom dinamičkom izmjenom akordâ iz fortea u
pianissimo; 3. Valse - plesni stavak s jednostavnom temom gotovo djetinjaste
razigranosti; 4. Vif - finale kontrastno obojene ugođajnosti (od vedrine i
robusnosti do lirskog snatrenja i sarkastičnosti), završava jasnom codom s temom
u augmentaciji.
Zagrebački kvartet saksofona,
kojeg su osnovali diplomanti Muzičke akademije u Zagrebu iz razreda prof.
Josipa Nochte, u sadašnjem sastavu deluje od 1989. Čine ga Dragan Sremec
- sopran saksofon, Goran Merčep - alt saksofon, Saša Nestorović -
tenor saksofon i Matjaž Drevenšek - bariton saksofon. |