|
Dejan Dukovski
PRAZNI GRAD
Prijevod: Anica Plazonić
Premijera: HNK Split, Scena 55, 9.
svibnja 2008. u 21:15h
Redatelj, izbor glazbe:
Siniša Evtimov
Scenograf: Slaven Raos
Kostimografija: Najda Kromić
Oblikovanje svjetla: Miroslav Mamić
Oblikovanje zvuka: Željko Mravak
uloge:
Gore: Nikola Ivošević
Gero: Robert Kurbaša
Marija: Jelena Bosančić
Zacijelo najuspješniji suvremeni makedonski dramatičar s europskom adresom i
karijerom, Dejan Dukovski u svojoj novoj (anti)drami progovara snažnom metaforom
o sudbini prostora i ljudi obilježenih neprekidnim neprijateljstvom i unutarnjim
potencijalom za oslobađanje nasilja. Dramsko zbivanje prati odnos dvojice braće
na suprotnim stranama u neimenovanom sukobu u neimenovanoj zemlji, u nekom
neimenovanom gradu bez stanovnika. Postapokaliptično ozračje i duhovit dijalog
otkrivaju svu besmislenu snagu posljedica velikih svjetskih strategija i
politika, ali i ulijevaju nadu u ono ljudsko u nama.
Splitska premijera Praznog grada drugo je postavljanje ove drame u
svijetu. Praizvedba je bila 7. travnja 2007. u danskom
PLAN-B teater.
Na kraju krajeva
Ovo naše vrijeme toliko je apsurdno da nam Beckett izgleda realan. U praznom
gradu apsurdno je biti realan. Gore i Gero. Normalno je da si lud. Najbolje je
praviti se lud.... Marija. Predajmo se. Mjesečina... makrokozmos-mikrokozmos,
Amerika-Europa, ljubav-mržnja, Balkan-Zapadni Balkan, jin-jang, feng shui, deng
dui i sve ostalo. Brat za brata, ali sir za novce... Dan. Ostani živ... Noć...
Mi smo u sredini... Kreteni... Nema izlaza ni lijevo ni desno, ni gore ni dolje.
Neko čudno stablo. Raj. Pakao. Moć. Zamisli da nema neba. Gljive. Zamisli da
nema zemlje. Ludare. Zamisli da nema nas. Vjera. Kraj. Na kraju krajeva.
Evolucija? Vanzemaljci. Zeleni. Doduše, pomalo čudno zeleni za zelene
vanzemaljce. Idemo? Daj mi ruku. Hajde!
Siniša Evtimov
Makedonski dramski pisac i scenarist
Dejan Dukovski (1969) svjetskoj je publici
najpoznatiji po scenariju za film Gorana
Paskaljevića
Bure baruta (Cabaret Balkan, Powder Keg), ovjenčanog
brojnim međunarodnim nagradama, a hrvatska kazališna publika njegovo dramsko
pismo poznaje također od kraja devedesetih prošlog stoljeća i gostovanja
skopskog Dramskog teatra s predstavom Mame mu ebam koj prv počna, naslova
kojem ne treba prijevod. Za hrvatsku publiku bilo je to jedno od prvih
susretanja s novom makedonskom dramom kojoj najčešće pribrajaju i pisce poput
Žanine Mirčevske, Jugoslava Petrovskog, Saška Naseva, Venka Andonovskog… a za
čije stasanje Dukovski najzaslužnijim smatra Gorana Stefanovskog "koji je na
neki način bio i još jest najlegitimniji predstavnik makedonske dramaturgije".
Zato je hrvatska praizvedba Bureta baruta, najpoznatijeg autorova teksta,
početkom 2000. u kazalištu Kerempuh bila očekivana, kao i zanimanje
zagrebačke publike. Pridruži li se tim tekstovima i Balkan nije mrtav (Balkan
is not dead), koji je u izvedbi Makedonskog narodnog teatra 2002. također
gostovao u Hrvatskoj - i eto nas već pred "balkanskom trilogijom" Dukovskoga,
radi koje ga često pitaju zašto mu je Balkan opsesivna tema. Dukovskom je to
dobar povod za lakonske odgovore: "Ne bih rekao da je opsesivna. Recimo ovako,
ja nemam običaj piti čaj u pet sati, ali poznajem ovo što je oko mene, i intimno
i objektivno. Ne znam zašto bih bježao od toga".
I dok je Bure baruta bio brutalni kolaž s dvadesetak protagonista
povezanih besmislenim nasiljem koje se leptirovim efektom širi kao
nezaustavljivo prokletstvo, i u kojemu glavni junak - Osveta, neće dopustiti
iskupljenje čak ni onima koji posjeduju zrno dobra; to zrno dobra, ili zrno nade
ipak se nazire u drugim tekstovima Dejana Dukovskoga, pa tako i u Praznom
gradu.
Ali, što su nasilje i beznađe tako česte teme, Dukovski ne krivi ni sebe ni
druge pisce: "Umjetnici nisu ti koji kroje horor scenarije, oni moraju čuvati
savjest. Umjetnici su - baš zbog te savjesti - ponekad malo više paranoični,
malo više strahuju od drugih i zato ponekad intuitivno predviđaju neke stvari…
Kako da se osjeća čovjek kad je svjedok straha i onoga čega se svatko zdrav mora
bojati - a to je gubljenje razuma i dobrote… Možemo reći da je najjači biljeg
posljednjih godina nasilje, no nisam siguran koliko je ono kao prevladavajući
motiv nešto svjesno, a koliko nešto što se jednostavno ne može izbjeći."
Sinša Evtimov rođen je 1976. u Skopju.
Diplomirao je 2000. godine na Fakultetu za dramske umjetnosti u Skopju, na
odsjeku za kazališnu režiju u klasi profesora Slobodana Unkovskog. Još od ranih
studentskih dana aktivan je na makedonskoj kazališnoj sceni. Isto vrijedi i za
makedonsku kulturnu scenu, koju je još od ranih devedesetih zajedno s brojnim
istomišljenicima (glazbenicima, strip-crtačima, kazališnim i filmskim
redateljima, glumcima, dizajnerima, DJ-ima, slikarima, hakerima) obilježio
osnivanjem PMG kolektiva - makedonske umjetničke organi-zacije.
Iz te je organizacije nastao i glazbeni sastav istog imena. (Uz Evtimova -
gitara, čine ga još Mirko Popov - vokal, lap top; Aleksandar Gavrovski - bas,
vokal i Vasko Atanasoski - gitara, vokal; vizuelni efekti - glumica Nikolina
Kujača; montažer - Božidar Jovanović). Prošle godine, PMG Kolektiv objavio je i
svoj prvi CD "Rezonator" (također u PMG i produkciji Lithium records), kojega je
promovirao početkom 2008. u brojnim gradovima ex Jugoslavi-je: Novi Sad,
Zrenjanin, Sombor, Ljubljana, Murska Sobota, Sarajevo, Mostar, Split, Dubrovnik,
Beograd…
PMG Kolektiv u početku eksperimentira uglavnom s elektronskom, house i techno
glazbom da bi, pridružujući kasnije gitare i bubanj stvorili novi zvuk koji
nazivaju disco punk i garage pop. "PMG kolektiv" sebe vidi kao "umjetničku
organizaciju koja surfa po popularnoj kulturi još od 1992. godine", baveći se
videom, teatrom...
Osnovali su i izdavačku kuću "Label PMG", čija izdanja promoviraju mlade
makedonske grupe: "The John", "Mo-oger Fooger", "Special People Club"…
Nakon CD-a Rezonator, PMG Kolektiv snimio je još nekoliko pjesama, među kojima i
one rađene za teatar - za predstave Sumnjivo lice i Ovo nije američki film, koje
je režirao Siniša Evtimov.
A da je glazbeno stvaralaštvo Siniše Evtimova teško odvojivo od onoga
teatarskoga možda najbolje svjedoče stihovi jedne od pjesama PMG-a:
"Dan, noć - kreteni, moć; dan, noć - kreteni, moć… Gledam granice, gledam
ubojice, gledam popove, gledam luđake, teroriste, humanitarce, žive mrtvace,
gledam vijesti…
FOTOGRAFIJE ZA DOWNLOAD
(klikom na neku od malih
fotografija otvara se fotografija pogodna za objavljivanje)
|
|