|
GUDAČKI KVARTET ELYSÉE
Gošća večeri Olga Cinkoburova
Foyer HNK Split, 11. 4. 2008. 18h

GUDAČKI KVARTET ELYSÉE
Christophe Giovaninetti - violina
Marc Vieillefon - violina
Christophe Gaugué - viola
Igor Kiričenko - violončelo
Gošća večeri:
Olga Cinkoburova - glasovir
Program:
CLAUDE DEBUSSY: Gudački kvartet u g-molu, op. 10
Animé et très dé cidé
Assez vif et bien rythmé
Andantino, doucement expressif
Très modéré, très mouvementé et avec passion
SERGEJ RAHMANJINOV: Gudački kvartet br. 2
(nedovršen)
Allegro moderato
Andante molto sostenuto
***********
DORA PEJAČEVIĆ: Kvintet za dvije violine, violu,
violončelo i glasovir u h-molu, op. 40
Poco sostenuto
CÉSAR FRANCK: Klavirski kvintet u f-molu
Molto moderato quasi lento
Lento con molto sentimento
Allegro non troppo ma con fuoco
Najizrazitiji predstavnik glazbenog
impresionizma - Claude Debussy (1862-1918) -
snažna je umjetnička osobnost čiji je utjecaj u razvoju novije francuske i
europske glazbe golem i dalekosežan. Idejno povezan s francuskim simbolističkim
pjesnicima i likovnim umjetnicima, Debussy je izgradio vlastiti glazbeni jezik i
umjetničku estetiku, lišenu filozofsko-spekulativne nadgradnje i wagnerijanske
dominacije, a zasnovanu na prirodnoj neposrednosti izraza. Inspirirajući se
pjesničkim predlošcima, a nadasve prirodom, Debussy nikada nije oponašao, već je
svoje impresije izražavao spontano, bez patetike, sa specifično francuskom
senzibilnošću i naročitim smislom za zvučne boje, za profinjeno nijansiranje i
stvaranje atmosfere djela. Njegovu glazbu karakterizira izrazita koloritnost,
prozračna instrumentacija, rapsodična forma, nestalna i kolebljiva ritmika koja
izvire iz prirodne metrike govora ili iz plesa, te melodije kratka daha i
skromna opsega, često nepotpuno profilirane, gotovo skicirane. Svojim
harmonijskim inovacijama - akordičkim paralelizmima, nerazriješenim disonancama
kao kolorističkim zvučnim valerima, cjelostupanjskim, pentatonskim i modalnim
ljestvičnim ulomcima, slobodnom upotrebom najrazličitijih vrsta suzvuka -
Debussy je znatno obogatio mogućnosti izražavanja narušavajući svojim oštrim
zahvatima klasični harmonijski sustav. Premda majstorove klavirske skladbe
predstavljaju područje u kojem se najpotpunije razotkriva njegova umjetnička
narav, i u domeni komorne glazbe ostavio je niz istaknutih radova među kojima
svakako valja izdvojiti Gudački kvartet u g-molu, op. 10 iz 1893. To je jedini
skladateljev kvartet, oblikovan na načelima tzv. "cikličkog djela" koje je
osobito njegovao César Franck. Prvi stavak kvarteta, Animé et très dé cidé
(Živahno i vrlo odlučno) pisan je u prilično slobodno tretiranom sonatnom obliku
s dvije teme od kojih prvu (izgrađenu na frigijskom modusu) donosi prva violina,
dok je druga tema pomalo suzdržana i manje upečatljiva u izražajnom smislu.
Drugi stavak, Assez vif et bien rythmé (Dosta živo i vrlo ritmički) pravi je
scherzo. Nakon nekoliko pizzicata u prvoj violini i violončelu, viola donosi
ritmičku varijaciju prve teme prvoga stavka (ona će dominirati čitavim djelom
kao perpetuum mobile, mjestimično bogato ukrašena vrlo originalnim
kontrapunktima). Trio donosi lirsku melodiju, koja se neočekivano otkriva kao
početak prve teme prvoga stavka, ali ovoga puta u molu i u augmentaciji. Pri
ponavljanju prvog dijela Trija nailazimo na sasvim novu kontramelodiju u
violončelu. Treći stavak, Andantino, doucement expressif (Andantino, blago
izražajno), tematikom i atmosferom podsjeća na Franckova djela, poglavito na
početku kada svi instrumenti nastupaju con sordino. Slijedi Un peu plus vite
(Malo brže) gdje viola donosi recitativ koji uvodi u liričniju melodiju - glavnu
temu srednjeg dijela, ali sada bez sordina. Finale, Très modéré (Vrlo umjereno)
sadrži tematske aluzije na prvi i drugi stavak, no ovdje arhitektonski skromnije
u odnosu na slične postupke u prethodnim stavcima.
Veliki majstor glasovira, skladatelj snažnoga nerva i žive glazbene imaginacije,
Sergej Rahmanjinov (1873-1943), nije se
mnogo bavio komornom glazbom. Njegov se doprinos na tome području svodi na svega
nekoliko djela: Elegični trio za violinu, violončelo i glasovir posvećen
uspomeni Čajkovskoga, zatim značajnu sonatu za violončelo i glasovir posvećenu
vrsnom violončelistu Brandukovu te dva gudačka kvarteta. Oba kvarteta, br. 1 i
br. 2 rani su Rahmanjinovljevi radovi sastavljeni od dvaju stavaka. Posljednji
stavci prvog kvarteta iz 1889. vjerojatno su izgubljeni (sačuvani su samo
Romanca i Scherzo), a drugi iz 1896. nije dovršen i također sadrži dva stavka (Allegro
moderato i Andante molto sostenuto) prožeta lirsko-dramatskim sekvencama
izgrađenim na tragovima ruske klasične i romantičarske tradicije.
Mnogostruko nadarena hrvatska skladateljica Dora
Pejačević (1885.-1923.) utemeljiteljica je novije hrvatske komorne i
koncertantne glazbe. Živeći u glazbi i za glazbu, svoj je umjetnički temperament
razvijala kroz kontakte s vodećim ličnostima svoga doba (pijanisticom Alice
Ripper, likovnom umjetnicom Clarom Rilke-Westhoff, književnicom Anette Kolb i
dr.). Za života, osim u Hrvatskoj, djela su joj često izvođena u inozemstvu u
interpretaciji glasovitih glazbenika (Walthera Bachmanna, Svetislava Stančića,
Alice Ripper, Václava Humla, Zlatka Balokovića, Oskara Nedbala, Edwina Lindnera,
Hrvatskog gudačkog kvarteta, Zagrebačke filharmonije, Drezdenske filharmonije).
Po kasnoromantičnom idiomu, obogaćenom impresionističkim harmonijama,
ekspresionističkim izražajnim sredstvima i bogatim orkestralnim bojama,
Pejačevićeva je pravo dijete europskog fin-de-sièclea čiji se rad razvijao
usporedo s europskim modernističkim kretanjima u literaturi i Jugendstilom u
vizualnim umjetnostima. Skladateljičine zrele opuse u podjednakoj mjeri određuje
oduševljenje glazbom Johannesa Brahmsa i Richarda Wagnera, ali i majstorsko,
virtouzno ovladavanje instrumentima za koje sklada. Hipersenzibilne naravi,
stvarala je, kako ističe Koraljka Kos, "poput seizmografa koji reagira na
najfinije poticaje u transu glazbene opsjednutosti". U posljednjim dovršenim
opusima Dore Pejačević otkrivamo tragove svjesne potrage za vlastitim izražajem
i glazbenim jezikom, i nalazimo originalnu, duboko proživljenu i formalno
majstorski oblikovanu glazbu. Zajedno s nekolicinom glazbenika svoje generacije,
u kojoj su po visokim umjetničkim dometima svojih opusa prednjačili Josip Hatze
i Blagoje Bersa, Pejačevićeva je "otvorila nove obzore hrvatske glazbe i u njoj
uspostavila nove standarde profesionalizma". Ostavila je 58 opusa s područja
orkestralne, vokalno-instrumentalne, komorne i glasovirske glazbe. Kvintet za
dvije violine, violu, violončelo i glasovir u h-molu, op. 40 napisan je u
razdoblju između 1915. i 1918. i predstavlja jedan od vrhunaca u njezinom
komornom stvaralaštvu. Bogat tematski rad, sklonost polifoniji i težnja ka
jedinstvu tematsko-motivske građe odlika su ovog, u hrvatskoj glazbenoj baštini
jedinstvenog glasovirskog kvinteta.
Kao središnja umjetnička ličnost od 1870. do pojave Claudea Debussyja,
César Franck (1822-1890) obnovitelj je francuske
simfonijske i komorne glazbe. Romantičko harmonijsko tkivo sa smionim kromatskim
pomacima (koji gdjekad navješćuju impresionizam) i široka pretežno lirska
melodika sjedinjuju se u njegovoj glazbi s polifonim konstrukcijama. Kao
skladatelj, orguljaš, pedagog i suosnivač Nacionalnog društva za glazbu, Franck
je izvršio golem utjecaj na suvremenike postavši uzorom ne samo u Francuskoj
nego i šire, daleko izvan kruga njegovih učenika i neposrednih sljedbenika
okupljenih u pariškoj Scholi Cantorum. U pogledu glazbene forme, Franck je gajio
tip "cikličkog djela" u kojem je pojedine glazbene misli upotrebljavao ne samo u
jednom stavku, već ih je iznosio i u ostalima prilagođujući ih uvijek novom
kontekstu u kojem su se ponovno javljale. Pravi primjer takva oblikovanja njegov
je Klavirski kvintet u f-molu iz 1879., djelo koje u smjeni različitih duševnih
raspoloženja - od anđeoskog smiraja do monumentalnosti - očituje golemo
bogatstvo arhitektonike. Njegovi stavci izrazite ulančanosti i isprepletenosti
glazbene građe tvore cjelinu suptilno razrađenog dijaloga među glazbalima. Svaki
od stavaka ima svoj osebujni umjetnički profil, ali im tonska građa potječe od
motivskih ćelija koje postaju izvorištem jedinstvenih glazbenih ideja. Osnovna
tema prvoga stavka (Tenero ma con passione) dominira u središnjem (Lento con
molto sentimento) te se u ritmički modificiranoj verziji pojavljuje i u Finalu.
Premda sadržajno skromniji, Kvintet djeluje raskošnije i grandioznije od svih
kasnijih Franckovih komornih ostvarenja postavljajući visoke interpretativne
zahtjeve za strastvenim i temperamentnim umjetničkim predanjem.
Tekst priredila: Ivana Tomić Ferić
Kvartet Elysée (Quatuor Elysée)
osnovan je 1995. od bivših članova dvaju kvarteta (Kvarteti Anton i
Ysaÿe) od kojih je svaki bio pobjednikom na Međunarodnom Evian natjecanju
kvarteta. Jedinstvena odlika Kvarteta Elysée sadržana je u objedinjavanju dviju
različitih tradicija: one francuske (sa značajnim utjecajem bečke škole i
Kvarteta Amadeus) te respektabilne ruske škole (kakve je npr. predstavnik
Kvartet Borodin). Kao što gotovo nema značajnijeg francuskog festivala na kojemu
Kvartet Elysée nije nastupao, tako je isto čestim gostom mnogih svjetskih
pozornica: europskih, američkih i azijskih.
Christophe Giovaninetti - prva violina, školovao se na sveučilištima u
Marseilleu, Bukureštu, Parizu… te bio članom kvarteta Amadeus, Albana Berga,
Lassallea. Osnovao je Kvartet Ysaÿe u kojemu djeluje od 1984. do 1995. da bi od
tada s Kvartetom Elysée gostovao na najznačajnijim koncertnim podijima Europe i
svijeta. Njegove CD snimke uključuju sve kvartete Mendelssohna, Ravela,
Debussyja, Chaussona, te također brojne kvartete Mozarta I Haydna.
Marc Vieillefon - druga violina, školovao se na Sveučilištu u Parizu, a
usavršavao u Španjolskoj, Kanadi, SAD-u. Trio Pelleas ansambl je u kojemu
djeluje od 1990. do 1996. godine i s njim je osvojio brojne nagrade na mnogim
međunarodnim natjecanjima komornih glazbenika.
Christophe Gaugué - viola, glazbenik je koji je na tom mjestu u Kvartetu Elysée
naslijedio Dimitrija Khlebtsevitcha, nakon što je značajnu karijeru ostvario i
kao komorni glazbenik s ansamblom Trio Wanderer, i kao violist Filharmonijskog
orkestra francuskog radija. Zapažen je također i Gauguéov CD s djelima za solo
violu Fénelona, Ferversa i Stravinskoga.
Igor Kiričenko - violončelo, obrazovao se na glazbenim akademijama u Odessi,
Moskvi, Parizu, a komornu glazbenički karijeru počeo je ostvarivati u Kvartetu
Borodin i Kvartetu Albana Berga. Slijedi potom njegov angažman u Kvartetu Anton
(1989 - 1995) te zapažena solistička karijera, kao i brojne nagrade za
djelovanje na oba polja, a također i serija CD snimki za francusku televiziju i
radio, paralelno s kojom Kiritchenko ostvaruje i iznimno opsežnu turneju ne samo
diljem Europe, nago i u Rusiji, Meksiku, Maroku, Japanu…
Pijanistica Olga Cinkoburova porijeklom je
iz Moldavije, a glazbeno obrazovanje stekla je u Moskvi, na Glazbenoj akademiji
Gnessin, diplomiravši klavir u klasi profesora A. Berngardta, a komornu glazbu u
klasi profesora B.Tonhe i L. Iljukhine. Poslijediplomski studij završila je na
istoj akademiji 1980, a usavršavala se na majstorskim tečajevima kod poznatih
umjetnika i pedagoga kao što su V. Meržanov, B. Bondurianski (profesori
Moskovskog konzervatorija), V. Samoliotov i drugi. Glazbeničku i pedagošku
karijeru Cinkoburova započinje kao solist s Moldavskom filharmonijom te kao
docentica Glazbene akademije u Kishinevu polovicom sedamdesetih dvadesetog
stoljeća, kada snima CD s komornim djelima F. Mendelssohna i dobiva najviše
moldavsko priznanje kao zaslužna umjetnica. Karijeru Cinkoburova nastavlja u
Hrvatskoj, gdje krajem devedesetih djeluje na Umjetničkoj akademiji Ino "Mirković"
u Lovranu kao izvanredni profeor, a paralelno s time razvija i koncertnu
djelatnost. Njezin komorni repertoar obuhvaća gotovo sva djela za sastave s
klavirom, a najčešće izvodi djela Beethovena, Brahmsa, Schumanna, Francka,
Debussyja, Šostakoviča, Schnittkea i Messiaena.
|