|
SPLITSKI KOMORNI ORKESTAR
ODAK, KLOBUČAR, BRAHMS
Dirigent: Pavle Dešpalj
Foyer HNK Split, ponedjeljak, 12. svibnja 2008. u 20 sati

Krsto Odak
Passacaglia I. - op. 35. za gudače
Anđelko Klobučar
Koncert za dva kontrabasa i gudače
Risoluto - Cantabile - Vivace
Solisti: Mario Ivelja i
Oleg Gurski
* * * * *
Johannes Brahms
Sekstet br. 2 u G-duru, op. 36 (Agathe)
Allegro non troppo - Scherzo. Allegro non troppo - Poco adagio -
Poco allegro
Krsto Odak (Drniš, 1888 – Zagreb, 1965) koleba se u početku
između svećenićkog i glazbeničkog poziva, da bi potom glazbu
studirao kod Viteszlava Nováka u Pragu i povratkom u Zagreb cijeloga
života na Muzičkoj akademiji razvijao intenzivnu pedagošku
djelatnost.
Odak je hrvatskoj glazbenoj umjetničkoj tvorbi 20. stoljeća
pridružio veliku i važnu ostavštinu koja se s jedne strane temelji
na pozitivnom odnosu prema ideologiji nacionalnog smjera, a s druge
strane je malobrojniji ali važan dio njegova opusa potpuno oslobođen
utjecaja folklornih elemenata. Upravo u tom dijelu opusa valja
tražiti i tragove radikalnijeg autorskog izraza koji se kreće širim
prostorom njegove stvaralačke imaginacije. U cjelokupnom se
stvaralaštvu ističe nekoliko tematskih krugova. Česta je religijska
tematika, rado se služi temama iz Hrvatskog zagorja i Međimurja te
onima s Jadrana. Svoj glazbeni stil Odak je navijestio već prvim
radovima. U njima se lako može primijetiti sklonost polifonom
oblikovanju, te naglašavanje folklornih obilježja.Ipak, prihvaćajući
pozitivne suvremene kompozicijske tehnike, skladatelj je postepeno
obogaćivao svoja izražajna sredstva, osobito harmoniju, što se
najviše ocrtavalo u proširenju njezinih temelja starim modalitetima,
no, glavno Odakovo izražajno sredstvo bila je i ostala melodija.
Anđelko Klobučar (Zagreb,
1931.), suvremeni je hrvatski skladatelj i orguljaš te vrstan
glazbeni pedagog koji se nakon Muzičke akademije u Zagrebu
usavršavao u Salzburgu i Parizu kod Andréa Joliveta (Žolivea). Danas
je profesor teorijskih predmeta na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i
redoviti član HAZU. Djeluje i kao vrlo uspješan solist na orguljama
u domovini i inozemstvu. Više od dvadeset godina stalni je orguljaš
Stolne crkve (katedrale) u Zagrebu. Posebno se ističe kao
promicatelj i obnovitelj hrvatske crkvene glazbene baštine, pri čemu
slijedi uzorne prethodnike cecilijanskog pokreta, poglavito Franju
Dugana, Franju Lučića i Albu Vidakovića. Kao skladatelj i orguljaš
najviše je pridonio orguljskoj glazbi. Piše zborske skladbe, komorna
glazbena djela i filmsku glazbu.
Skladateijski put Anđelka Klobučara započeo je oslanjanjem na
tradiciju, nakon čega se posežući za dodekafonijom razvio u moderan
izričaj koji originalno objedinjuje baštinjeno naslijeđe i suvremene
kompozicijske postupke. Stoga njegov autorski snažan opus
istovremeno sadrži sakralne skladbe izvodački pristupačne puku kao i
niz komornih partitura koje iziskuju sofisticirano isčitavanje i
tome primjerenu najvišu izvedbeno-interpretacijsku razinu.
Johannes Brahms (1833 – 1897)
skladatelj je čija umjetnička djelatnost označava nastavak tradicije
njemačkih kla¬sičara. Otuda ona pripada području tzv. apsolutne
glazbe i kreće se u svim njezinim glazbenim oblicima. Brahmsov
glazbeni govor, ponešto tvrd i opor, počiva na dva elementa koji
daju osebujan biljeg svim njegovim radovima: čvrsta unutrašnja
logika iz¬građuje u njima formu, a duboka iskrenost prožima njihov
sadržaj. Značajno Brahmsovo glazbeno obilježje sastoji se u
majstorskom svladavanju tematskog materijala. Otuda i njegova
naglašena ljubav za varijacije. One su uz to i slika duhovna svi¬jeta
koji svojim romantičnim ugođajem stoji u oštroj opreci s ba¬roknom
pompoznošću. Brahmsove harmonije bogate su novim obratima i
sklopovima, pri čemu ne izbjegava ni oštre disonance. U svoje
crkvene skladbe rado je unosio arhaične crte, ali je izbjegavao
čestu kromatiku. Posebnu je raznolikost ispoljavao u ritmici,
služeći se sinkopama, zanimljivim ritmičkim pomica¬njem,
poliritmikom i osebujnim kombinacijama metra. U orkes¬traciji bio
je, međutim, odmjeren te nije tragao za efektima. U komornoj glazbi,
najcjenjeniji su njegovi klavirski i gudački kvinteti, a također
kvarteti i trija. Seksteti su priča za sebe, obojana najsnažnijom
strašću i emocijama. Naime, prvi, u B-duru, nastao 1858. vezan je uz
fascinaciju Clarom Schumann, a drugi u G-duru potječe iz vremena
(1864) Brahmsove zanesenosti, također pjevačicom, Agathom von
Siebold.
Splitski komorni orkestar (SKOK)
I. violine: Valter Lovričević, Ana Tošić, Loris
Grubišić, Jure Bučević, Ana Orlandini, Tatjana
Stehlik / II. violine: Ivan Novinc, Mesud Glavaš,
Domagoj Gjurašin, Tereza Alabanda, Simona Cmrečnjak
/ Viole: Pavel Kandrusevič, Ivan Hut, Vladimir
Kosjanenko, Stipe Marinić / Violončela: Sunčana Hut,
Bernarda Čavar, Mihovil Karuza / Kontrabas: Oleg
Gurski, Mijo Mišetić / Glazbeni producent - predsjednik
Splitskog filharmonijskog društva: Gordan Sladoljev
Splitski komorni orkestar
odavno je već ansambl koji se svrstao među najzapaženija komorna
glazbena tijela u Hrvatskoj. Pod umjetničkim vodstvom maestra Pavla
Dešpalja, a u okrilju Splitskog filharmonijskog društva, ovaj je
mladi ansambl u posljednjih nekoliko godina sve sugestivnijim i
tehnički dotjeranijim izvedbama stekao punu afirmaciju. Začuđujućom
koncentracijom i pedantnošću, splitski glazbenici iz koncerta u
koncert pokazuju dobro odnjegovanu kvalitetu složna, jedinstvena
muziciranja, koje odaje visok profesionalizam rada i umjetničke
zrelosti.
SKOK djeluje od jeseni 2000. godine. Sjajna generacija mladih
gudača, koji su 2000. godine već završili ili su bili pred
završetkom školovanja u Glazbenoj školi Josipa Hatzea, navela je
Splitsko filharmonijsko društvo da pokrene rad novoga komornog
orkestra u Splitu. Predsjednik Društva Gordan Sladoljev okupio je te
jeseni skupinu glazbenika koji će biti okosnica Splitskog komornog
orkestra (SKOK-a) - Valtera Lovričevića, Mihovila Karuzu, Olega
Gourskog i Ivanu Dragičević. Iz godine u godinu, ansambl postiže sve
značajnije dosege i pažnju skreće vrijednostima koje plijene
nacionalnu pozornost. Uz svog šefa, maestra Dešpalja, svakako
najzaslužnijeg za uspjehe SKOK-a, značajan doprinos dali su i mladi
dirigent Ivan Repušić te gostujući dirigenti Valter Dešpalj, Tonči
Bilić, Saša Britvić...
Programski, ansambl je prepo¬znatljiv po njegovanju djela hrvatskih,
osobito splitskih skladatelja, te izvedbama djela svjetske lit¬erature
20. stoljeća. Brojni su solisti nastupali uz ansambl, najzvučnije je
ime Grigorij Žislin, te vodeći hrvatski umjetnici kao Renata Pokupić,
Ivana Bilić, Martina Tomčić, Jan Janković i drugi. SKOK ciljano kao
soliste afirmira vodeće splitske umjetnike Željka Milića, Valtera
Lovričevića, Sanju Milić, Nelli Manuilenko, Olega Gourskog, Sanju
Madunić i druge. K tome, ansambl djeluje na afirmiranju splitskih
umjetnika solista koji profesionalni put ostvaruju u drugim
sredinama.
Pavle Dešpalj dirigent i
skladatelj, rođen je u Blatu na Korčuli 1934, maturirao u Zadru
1952, a diplomirao kompoziciju 1960. na Muzičkoj akademiji
Sveučilišta u Zagrebu u klasi prof. Stjepana Šuleka.
Godine 1961. osniva zadarske Glazbene večeri u sv. Donatu. Od 1962.
do 1967. je šef dirigent Simfonijskog orkestra RTZ. Od 1968. je
dirigent, a od 1970. do 1981. i glazbeni ravnatelj Floridskog
simfonijskog orkestra i Opere u Orlandu na Floridi. Od 1981. do
1986. je šef dirigent Zagrebačke filharmonije. Od 1981. do 1983.
ujedno je i ravnatelj glazbenog programa Dubrovačkih ljetnih igara.
Od 1987. do 1995. redoviti je profesor dirigiranja na Muzičkoj
akademiji u Zagrebu. Od 1995. do 1998. dirigent je Tokyo Geidai
filharmonije i profesor na Tokijskom nacionalnom sveučilištu. Od
1998. do danas šef je dirigent Hrvatskog komornog orkestra, a od
2000. i Splitskog komornog orkestra, te gost dirigent uglednih
hrvatskih orkestara kao i Opere i Baleta HNK u Zagrebu.
Pavle Dešpalj je vodio zagrebačke orkestre na brojne turneje po
gotovo svim zemljama Europe, te po Americi i Dalekom istoku. Gost je
dirigent u prestižnim inozemnim simfonijskim orkestrima u
Luksemburgu, Toulouseu, Milanu, Frankfurtu, Bratislavi, Salzburgu,
Budimpešti, Bukureštu i Moskvi. Također je ravnao Londonskom
kraljevskom filharmonijom, moskovskim Ruskim državnim simfonijskim
orkestrom, Novosibirskom filharmonijom, Pittsburškim simfonijskim
orkestrom, čikaškim Festivalskim orkestrom, Tokijskom filharmonijom,
Tokijskim simfonijskim orkestrom te Operama u Tokiju i Yokohami.
Počasni je šef dirigent Simfonijskog orkestra HRT, doživotni počasni
šef dirigent Hrvatskog komornog orkestra, počasni dirigent Zadarskog
i Varaždinskog komornog orkestra, počasni je građanin Daytona Beacha,
profesor emeritus Tokijskog nacionalnog Sveučilišta i redoviti član
Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti.
Oleg Gurski rođen je 1974. u
Ukrajini u gradu Dunajevci .Nakon završene osnovne glazbene škole
(harmonika), srednju glazbenu školu, instrument kontrabas, završio
je u gradu Hmelnitskiju,
kod profesora Georgija Krotenka. Na međunarodnom natjecanju mladih
glazbenika u Kijevu 1992. godine osvojio je treće mjesto. Kijevski
Državni Konzervatorij "Čajkovski" upisao je 1992. u klasi profesora
Boguslava Sojka i diplomirao 1997. godine.
Od druge godine studija svirao je kao vanjski član u Simfonijskom
orkestru Radio i TV Ukrajine, te komornom orkestru "Kamerata“ .1996
godine uspješno je položio audiciju za Simfonijski orkestar HRT-a na
mjestu zamjenika vođe dionice kontrabasa. U Split se preselio 1999.
godine gdje djeluje u orkestru opere HNK Split kao solo kontrabasist.
Također svira u Splitskom komornom orkestru (dirigent Pavle
Dešpalj). S istim orkestrom svirao je i solo koncerte. Realizirao je
također niz solo snimki na HRT-u. Održava i solističke recitale, a
radi i kao nastavnik kontrabasa u glazbenoj školi "Josipa Hatzea“u
Splitu.
Mario Ivelja kontrabasist je
Zagrebačkih solista 29 godina. Profesionalnu karijeru započeo je još
kao student u Zagrebačkoj filharmoniji (1974), da bi 1978. postao
solo kontrabasist.
Članom Zagrebačkih solista postaje 1979. kada i diplomira na
Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi profesora Josipa Novosela. Kao
komorni umjetnik i solist na kontrabasu obišao je cijeli svijet, te
nastupao u svjetski prestižnim koncertnim dvoranama (Carnegie Hall,
Musikverein, Mozarteum Salzburg, Teatro Real Madrid, Herkules Sall
Munchen, Boston Symphony Hall, Chicago Symphony Hall, Kennedy Center
Washington, Metropolitan Museum New York, Teatro Coliseo Buenos
Aires, Victoria Hall Geneve, Tonhalle Zurich...) i glazbenim
festivalima (Salzburg, Dubrovnik, Istanbul, Bergen, Ossiach...).
Surađivao je s glazbenicima svjetske reputacije, kao što su: Sir
James Galway, Jean Pierre Rampal, Henryk Szeryng, Uto Ughi, Dora
Schwarzberg, Leo Nucci, Mario Brunello, Giovanni Sollima, Guy
Touvron, Isabelle Moretti, Božo Paradžik, Irena Grafenauer… Nastupao
je kao solist i s mnogim hrvatskim ansamblima i orkestrima:
Zagrebačka filharmonija, Dubrovački simfonijski orkestar, Hrvatski
komorni orkestar, Komorni orkestar Hrvatske vojske, Splitski komorni
orkestar… Predstavio je u Europi i SAD-u djela hrvatskih skladatelja
pisana za kontrabas (B. Papandopulo i M. Kelemen) te praizveo
Koncert za kontrabas i gudače B. Papandopula (integralna verzija),
Concertino za dva kontrabasa A. Klobučara i Concertino za dva
kontrabasa D. Palanovića. Za Hrvatski radio snimio je djela za
kontrabas G. Bottesinija, B. Papandopula. M. Kelemena, A. Klobučara,
R. Matza, T. Uhlika, D. Palanovića, A. Piazzolle. Profesor je na
Muzičkoj akademiji u Zagrebu, predavač kontrabasa na glazbenim
školama u Zagrebu "Blagoje Bersa" i "Zlatko Baloković", te voditelj
kontrabasističkog seminara u Grožnjanu od 2000. godine. Osnivač je i
umjetnički voditelj prvog hrvatskog kontrabasističkog ansambla
L'elephant Quartet.
|