Kliknite na vijest da biste pročitali opširniji tekst |
||||
|
| ||||
|
|
||||
|
VEČER KLAVIRSKIH KONCERATA
Simfonijski orkestar HNK Split Gigantska skladateljska ličnost na razmeđu dvaju stoljeća - Ludwig van Beethoven (1770.-1827.) - posljednji je predstavnik tzv. Prve bečke škole. Nastavljajući na klasicističkoj tradiciji svojih slavnih prethodnika Haydna i Mozarta, Beethoven je u sadržajnom, a naročito pak u formalnom smislu učinio veliki korak dalje i stvorio djela koja su postala ishodištem razvoja glazbe romantizma. Uz devet simfonija koja su ujedno i njegova najizvođenija djela, značajno mjesto u opusu ovoga skladatelja zauzimaju komorna djela, klavirske sonate i koncerti. Beethoven je za klavir pisao gotovo čitav svoj umjetnički život pa je razumljivo što se u veličanstvenom nizu od 32 sonate i pet klavirskih koncerata ogleda majstorovo sazrijevanje sa svim obilježjima njegove skladateljske naravi i težnje za prilagođavanjem umjetničke forme novoj sadržajnosti. Uvijek drukčiji ugođaji i raspoloženja - od blage pastoralnosti do svečane patetičnosti, od intimne liričnosti do dramatične revolucionarnosti - svjedoče o skladateljevoj nepresušnoj umjetničkoj invenciji. Opći pogled na Beethovenove klavirske koncerte razotkriva i njegovo nastojanje da u određenom smislu "simfonizira" koncert, unoseći u njega obilježja svojih simfonija: širinu opsega, dubinu glazbenih zamisli te bogatstvo tematskog razrađivanja. Kronološki redoslijed koncerata za glasovir i orkestar pomalo je zbunjujući, budući da je djelo poznato kao Drugi klavirski koncert u B-duru, op. 19 nastalo prije Prvog. Naime, Drugi koncert Beethoven je započeo skladati u razdoblju između 1787. i 1789., ali njegovu konačnu formu uobličio je tek 1798. Djelo je objavljeno 1801. u Leipzigu, iste godine kada je objavljen i Prvi klavirski koncert u C-duru, op. 15 premda je skladan nakon Drugog. Prva javna izvedba klavirskog koncerta u B-duru na kojoj je svirao sam Beethoven zbila se u bečkom Burgtheateru 29. ožujka 1795. Gledajući u cjelini, djelo očituje utjecaj Mozartova koncertantnog stila (naročito u prvom stavku), ali i bogato razvijen motivički rad s ulomcima teme te kontrastnost u bitematičkom oblikovanju što su obilježja karakteristična za “kasnog” Beethovena. Pravi beethovenovski stil osjeća se u svečanom Adagiu i veselom Rondu s duhovito razrađenim motivom kukavice. Prvi stavak (Allegro con brio) u sonatnoj formi započinje trijumfalnim orkestralnim uvodom na toničkom akordu s razigranim kromatskim pasažama koje otvaraju prostor virtuozitetu i tehničkoj spremnosti soliste. Kadenca s kraja prvog stavka stilistički odudara od koncerta u cjelini (skladana je naknadno), a oblikovana je na elementima glavne teme. Mirni Adagio je u subdominantnom tonalitetu (Es-dur), trodijelne ABA forme, pri čemu početni dio uvodi teme dok ih srednji razrađuje i razvija. Završni Rondo-Allegro molto (ABACABA) ponovno donosi mladenačku svježinu i živahnost ugođajno srodnu prvome stavku. Stilski odgojen u krugu leipziške škole, Edvard Grieg (1843.-1907.) je na elementima norveškog folklora, na bogatstvu njegove melodike, ritmike i kolorita izgradio vlastiti, nacionalno-romantički izraz. Kao pravi lirik sanjarske naravi u romantici je u potpunosti mogao iživjeti svoj umjetnički temperament, intimnost i bogatstvo emocija. Najneposredniji i najosebujniji umjetnički govor natopljen susretima s ljepotom nordijske idilike, Grieg je izgradio u svojim klavirskim skladbama. Među brojnim djelima s tog područja stoji i široko poznati koncert u a-molu, op. 16 iz 1868., prožet životnom radošću i ljubavnom čežnjom. Djelo je nastalo za Griegovog boravka u Danskoj i jedno je od najpopularnijih djela u cjelokupnoj klavirskoj literaturi. Nakon praizvedbe (3. travnja 1869. u Kopenhagenu sa solistom Edmundom Neupertom), rad 25-godišnjeg skladatelja kritika je oštro odbacila, smatrajući ga lošom kopijom Schumannovog klavirskog koncerta kojeg je Grieg slušao u Liepzigu 1858. u izvedbi Clare Schumann. Unatoč zamjetnoj srodnosti sa Schumannovim djelom, kako u pogledu tonaliteta tako i po koncepciji prvoga stavka, a djelomično i tematski, Grieg je oblikovao djelo koje se svrstava u red njegovih najuspjelijih radova. Razlog tome treba tražiti ne samo u privlačnoj melodici, već i u efektnosti klavirskog stila, a poglavito u bujnoj orkestraciji. Prvi stavak, Allegro molto moderato u a-molu započinje zvukom timpana nakon čega glasovir izlaže uvodni dio - akorde i oktave u silaznom nizu te efektna arpeggia - a orkestar donosi prvu, ritmički pregnantnu temu. Druga, lirski obojena tema najprije se čuje u violončelima, a nakon kraćeg, rapsodičnog razvojnog dijela, repriza vodi k pijanističkom vrhuncu stavka kojeg tvori široko koncipirana kadenca s brilijantnom razradom glavne teme. Tome se priključuje kratka Coda kao reminiscencija na glazbenu građu iz uvodnog dijela stavka. Drugi stavak u Des-duru, jedan je tipično griegovski Adagio inspiriran elementima norveškog folklora. Prisno, poput molitve, prvu temu stavka donose sordinirani gudači, dok filigranski nježno razrađeni glasovir preuzima ulogu druge glazbene zamisli. Stavak završava reprizom početne teme koja se u glasoviru razvija u širokom gradacijskom luku. Glavna tema finala, Allegro moderato molto e marcato (a-mol → F-dur → A-dur), obiluje norveškim plesnim ritmovima, a suprotstavlja joj se izražajna kantilena u flauti. Nakon pijanistički efektnog rada s glavnom temom, koja, poput apoteoze, vodi u buran Presto, javlja se idilična druga tema u punom sjaju cjelokupnog orkestra. Grieg je nekoliko puta revidirao djelo, pa je u jednoj od verzija primijenio Lisztovu sugestiju da drugu temu prvoga stvaka (kao i prvu temu drugoga) povjeri trubljama a ne violončelima kao što je to bilo u originalu. Konačna verzija klavirskog koncerta završena je svega nekoliko tjedana prije Griegove smrti, a upravo je u toj orkestraciji djelo postiglo svjetsku popularnost i postalo nepresušnim vrelom interesa brojnih obrađivača i na području popularne glazbe.
Veliki majstor glasovira
Sergej Rahmanjinov (1873.-1943.), u svojim je
klavirskim djelima izgradio poseban stil stvoren na bogatom iskorištavanju svih
zvukovnih mogućnosti modernog instrumenta. Tome je svakako pridonijela
skladateljeva prirođena sklonost k oživljavanju nutarnjih glasova u
instrumentalnom tkivu, k postizanju gustoće i izrazitih dinamičkih, harmonijskih
i registarskih kontrasta. Među brojnim Rahmanjinovljevim klavirskim djelima
zasebnu skupinu čine klavirski koncerti u kojima uspješno združuje elemente
blještavoga klavirskog stila s principom simfonijskog izlaganja i razrađivanja.
Od četiri klavirska koncerta (u fis-molu iz 1891, c-molu iz 1900-01, d-molu iz
1909, g-molu iz 1927), najuspjeliji i najizvođeniji je Drugi u c-molu, op. 18,
bogat melodikom i kontrastima – od duboko uzbudljiva dinamizma do čiste,
proživljene lirike. Drugi i treći stavak koncerta premijerno su izvedeni 2.
prosinca 1900. s Rahmanjinovom kao solistom, a djelo u cjelini praizvedeno je
27. listopada 1901. također sa skladateljem u ulozi soliste pod dirigentskim
vodstvom Alexandera Silotija. Taj široko popularni koncert ruski je skladatelj
napisao nakon višegodišnje stvaralačke krize i duboke depresije izazvane lošim
kritikama njegove Prve simfonije praizvedene u ožujku 1897. Tek su mu satovi
autosugestivne terapije i razgovori s dr. Nikolayem Dahlom (kojem je posvetio
koncert) vratili poljuljano samopouzdanje, koje je već u prvom povratnom koraku
na glazbenu scenu izrodilo veličanstvenom kompozicijom. Kao skladatelj snažnoga
nerva i žive glazbene imaginacije, Rahmanjinov je oblikovao djelo koje obiluje
bogatstvom melodija i inventivnih glazbenih ideja koje se kreću ili pak
meditiraju oko jedne melodijske osnove. Već upečatljivi početak (Moderato)
neposredno plijeni slušateljevu pozornost, kada snažna glasovirska akordika
uvodi strastvenu prvu temu koja se pojavljuje najprije u gudačima. Ugođajno
kontrastnu sporednu misao u Es-duru, punu lirske čežnje i snatrenja, donosi
klavir solo. "Iz te malaksale izgubljenosti", tvrde kritičari, "nastaje razvojni
dio, pa u porastu punom snage dolazi do jednog velikog crescenda. Povratak
glavne teme u obliku velebnog marša označava i trijumfalni vrhunac stavka".
Drugi stavak (Adagio sostenuto) jedna je tipično Rahamnjinovljeva strastvena
elegija. Započinje serijom mirnih akorada u gudačima, a nastup glasovira s
jednostavnim, arpeđiranim figurama najavljuje temu koju donose flaute. Stavak
završava kadencom i ponavljanjem glavne teme koja zamire u pianissimu solističke
dionice. Finale (Allegro Scherzando) započinje kratkim orkestralnim uvodom i
razvija se na vatrenoj plesnoj temi koja se zatim preobražava. Pridružuje joj se
lirska, druga tema (oboe), koja u porastu dovodi do pravog himničkog završetka.
Postupak je to tipičan za Rahmanjinova: široke melodijske tijekove u prethodnim
stvacima slijedi izrazit kontrast silno nabijen energijom finalnog stavka.
Dmitrij
Ulasjuk rođen je 1982. u Minsku - Bjelorusija. Glazbeno obrazovanje
započeo je u Minsku gdje ga je glasoviru podučavao K. R. Medvedev. Obrazovanje
je nastavio na višoj školi Bjeloruske glazbene akademije u klasi prof. L. S.
Shelomenteseve, da bi 2001. bio primljen na Glazbenu akademiju kod iste
profesorice. Diplomirao je 2006. i odmah upisao magisterij. Tijekom studija
sudjelovao je na nizu međunarodnih pijanističkih natjecanja. Na Prvom natjecanju
u spomen na F. Chopina u Bjelorusiji 1999. osvojio je drugu nagradu; na Drugom
natjecanju za mlade do 21 godine, također u Bjelorusiji 2000. ponio je prvu
nagradu; na Drugom natjecanju u spomen na Emila Gilelsa u Ukrajini 2003. gdje
dodijeljeno mu je peto mjesto; na Četvrtom pijanističkom natjecanju Karol
Szymanowski u Poljskoj 2005. osvajač je treće nagrade; a na prošlogodišnjem,
trećem EPTA Svetislav Stančić natjecanju u Zagrebu bio je pobjednik.
Katja
Repušić rođena je u Splitu 1979. godine. Niže i srednje glazbeno
obrazovanje stekla je u Splitu u klasi prof. Kosovke Čudine. Godine 1997.
upisuje Muzičku akademiju u Zagrebu u klasi prof. Zvjezdane Bašić, gdje
diplomira s odličnim uspjehom u Hrvatskom glazbenom zavodu 2001. godine.
Magistrirala je 2005. godine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof.
Pavice Gvozdić. Usavršavala se kod uglednih pijanista i pedagoga: I. Laszko, L.
Baranyay, N. Kazimirova, A. Valdma, V. Pavarana, H. Seidel, K. H. Kämmerling.
Tijekom školovanja osvojila je brojne nagrade i priznanja. Kao studentica treće
godine nagrađena je Rektorovom nagradom Sveučilišta u Zagrebu za izvedbu
Griegovog Koncerta za glasovir i orkestar uz pratnju Simfonijskog orkestra
Muzičke akademije u Zagrebu. Nastupila je u okviru 36. Tribine mladih glazbenih
umjetnika Darko Lukić u Zagrebu. Redovito održava solističke recitale (Split,
Zagreb, Kulturna ljeta u Hvaru, Starigradu, Makarskoj, Kaštelima i Omišu).
Godine 2003. održala je cjelovečernji koncert na Dubrovačkim ljetnim igrama u
palači Sponza. Njeguje koncertantnu karijeru nastupajući kao solistica uz
Splitski komorni orkestar, Zadarski komorni orkestar, Simfonijski puhački
orkestar Hrvatske vojske. Bavi se i komornom djelatnošću- nastupila je uz
Splitski gudački kvartet te aktivno djeluje kao korepetitor. Od 2001. do 2003.
godine bila je zaposlena kao profesor glasovira na Glazbenoj školi Vatroslava
Lisinskog u Zagrebu, a od 2003. godine zaposlena je kao asistent na Umjetničkoj
akademiji u Splitu.
Ivan
Repušić osnovno i srednje glazbeno obrazovanje završio je u zadarskoj
Glazbenoj školi Blagoje Bersa. Dirigiranje je studirao na Muzičkoj akademiji u
Zagrebu, najprije kod Igora Gjadrova, a zatim u razredu Vjekoslava Šuteja, gdje
je i diplomirao sa Zagrebačkom filharmonijom u Koncertnoj dvorani Vatroslav
Lisinski (2001). Njegovom dirigentskom napredovanju značajno su pridonijeli i
majstorski tečajevi i usavršavanja (1997) kod Ronalda Zollmana; zatim (2000) na
Indiana University of Pennsylvania kod Jacka Stampa; na Accademia Musicale
Chigiana u Sieni (2001) kod Gianluigija Gelmettija; u Badisches Staatstheater u
Karlsruheu 2001/02. kod Kazushija Onoa; u Dubrovniku (2004.) kod Jorme Panula. |