ILIJA
ZOVKO glumom se počeo baviti u rodnom Imotskom kao član
amaterske grupe. U HNK Split nastupa od 1979. godine. Prva predstava u
kojoj je igrao bila je "Svečana večera u pogrebnom poduzeću".
Stalni član Drame HNK Split je od 1992. godine. U svojoj glumačkoj
karijeri ostvario je četrdesetak uloga uglavnom malih ljudi na margini
života tako da je "Oprosti Stipe" sinteza svih tih lica. Za
uloge koje je tumačio dobio je mnoge značajne nagrade kao Marula,
Nagradu Hrvatskog glumišta, Nagradu "Ivo Serdar".
Nastupao
je i u deset predstava izvan matične kuće, od "Plavog Božića"
s Borisom Dvornikom do "Bižmo ća". Stalni je suradnik na
Radio-Splitu gdje piše humoristične komentare na dnevne događaje za
emisiju "Kad se smijah tad i bijah".
"Oprosti
Stipe" prvi je tekst koji je Ilija Zovko napisao za kazalište.
IZNIMAN GLUMAČKI AFINITET
I, dakako, ono
presudno scensko događa se upravo zaslugom iznimnoga glumačkog
afiniteta Ilije Zovka. On, naime, izvodi svoj vlastiti tekst onako kako
dotičnomu najbolje odgovara, odnosno posve se identificira s onim što
je sam napisao. To je gluma koja istodobno istražuje i dokazuje, oviseći
isključivo o sebi samoj, rođenoj u okolnostima koje se ne razlikuju od
onih iz kojih je nastao i sam dramski tekst. Drugim riječima, to ne bi
nitko mogao izvesti bolje od Ilije Zovka, jer ovdje se naprosto zbiva
slučaj u kojemu riječ i pokret potvrđuju svoju najdublju srodnost s
djelom. Naročito su impresivne bezbrojne promjene stanja što se očituju
u različitim vanjskim znacima i ritmičkim varijacijama.
Povremeno se javljaju i emocionalni pritisci koji prijete opasnošću
nekakve već zastarjele patetičnosti. Ali čak i to uklapa se u koncept
dotičnoga svijeta koji proviruje iz svojih odškrinutih prozorčića,
sve nedostupnijih javnosti i oduvijek promaklih pogledu subjektivnih
promatrača. Takav intenzitet glume koja glasom, pokretom i mimikom
prodire u sve pore zadanoga, odnosno pažljivo i nadahnuto odabranoga,
doslovce je preteško ili čak nemoguće zateći u scenskim okolnostima
kojima je izložen današnji teatar u svojem ekshibicionizmu.
Anatolij Kudrjavcev, Slobodna Dalmacija, 03. 03. 2002.
U povodu praizvedbe predstave OPROSTI STIPE
BOGATA GLUMAČKA PRAKSA
Ilija Zovko glumac je monodrame, njegova igra u velikom glumačkom
ansamblu najčešće je reducirana na epizodu, na efemerno, a golemo
monodramsko iskustvo (Zovko pripada u domaće glumce s najviše
odigranih monodrama) naučilo ga je vještini držanja publike u
napetosti i onom savršenom osjećaju kako publika diše i kad treba
stati, a kad požuriti u igri. Njegova gluma, koja nikad nije prošla
kroz akademsko obrazovanje, nego se stvarala u bogatoj glumačkoj praksi
i u kontaktu s publikom, i koja ne pleše po poznatim, sigurnim predlošcima,
zadržava nešto od rudimentarne zaigranosti u kojoj i eventualni prekršaji
imaju šarma.
Jasen Boko,
Vijenac, 21. 03. 2002.
U povodu praizvedbe predstave OPROSTI STIPE
|