Kliknite na vijest da
biste pročitali opširniji tekst
OPROŠTAJ OD
BORISA DVORNIKA
Split, 25. 3. 2007.
Komemoracija jučer preminulom velikanu
splitskog i hrvatskog glumišta Borisu Dvorniku održat će se u splitskom
Hrvatskom narodnom kazalištu u srijedu 26. ožujka u 13, a pogreb na groblju
Lovrinac u 15:30. Zbog žalosti za preminulim glumačkim velikanom 25. i 26.
ožujka neće se u HNK Split održati prethodno najavljene predstave.
Boris Dvornik
umro je 24. ožujka u Splitu. Otišao je glumac koji je scenu – kako kazališnu,
tako i filmsku i televizijsku – obilježio kao možda nitko drugi u našem
glumištu. Rođen u Splitu 16. travnja 1939. glumiti je počeo još sa 8 godina.
Srednju je glumačku školu završio 1959. u Novom Sadu, da bi potom studirao na
zagrebačkoj Akademiji za dramsku umjetnost. Na velika vrata u domaću
kinematografiju ušao je 1960. godine glavnom ulogom u filmu Deveti krug s
kojom je odmah stekao veliku popularnost. Do polovice 1960-ih nastupao je
pretežito u filmskim komedijama s tematikom iz suvremenog života, a od 1966.
počinje igrati u ratnim filmovima, kako onim s izraženom akcijom, tako i u
psihološkim dramama. Zlatnom arenom nagrađen je 1969. za uloge u filmovima
Most i Kad čuješ zvona, a Srebrnu arenu, kao i Grand prix na
Glumačkom festivalu u Nišu za U gori raste zelen bor. Srebrnu arenu
dobiva i 1971. za film Opklada. Među brojnim filmskim nagradama je i
Slavica za životno djelo koju je dobio 1990. Neki od velikog broja naslova u
obimnoj Dvornikovoj filmografiji su: Deveti krug, Martin u oblacima,
Prekobrojna, Most, Kad čuješ zvona, U gori raste zelen bor, Opklada, Licem u
lice, Lito
vilovito, Svanuće, Čovek nije tica, Čovik od svita, Konjuh planinom, Ljubav i
poneka psovka, Bablje ljeto, Život je masovna pojava, Družba Pere Kvržice, Lov
na jelene, Živjeti od ljubavi, Sutjeska, Hitler iz našeg sokaka, Letači velikog
neba, Okupacija u 26 slika, Kiklop...
Nastupi u
televizijskim serijama Malo misto i Velo misto učinili su Borisa
Dvornika jednom od najpopularnijih i najomiljenijih javnih osoba u čitavoj
zemlji, te svojevrsnim zaštitnim znakom Splita i Dalmacije.
Uz velike
i brojne filmske i televizijske obaveze Boris Dvornik je, naročito od
osamdesetih, sve
više glumio i u kazalištu. Nastupao je najviše u dramama mediteranske i
dalmatinske tematike, ali s velikim uspjehom i u operetama poput Tijardovićevih
Male Floramye, u kojoj je bio nezaboravni Šjor Bepo Pegula, te
Spli'skog akvarela,kao i u Straussevom Šišmišu.. Među brojne njegove
velike kreacije svakako spada i ona Dujama Špurjana iz antologijske Šjora
File, Murine iz Svečane večereu pogrebnom poduzeću, kao i
uloge u predstavama kao što su Ribarske svađe, Hamlet u selu Mrduša
donja, Libar Marka Uvodića Splićanina, Dundo Maroje,
Tijardović, život i vrijeme, Bljesak zlatnog zuba, Roko i Cicibela,
Čovik, zvir i kripost, Farsa, farsa, Cinco i Marinko, Otac,
Ratni bogatuni, Buzdo, Moj mali kumpanjo...
Među
brojnim nagradama koje je za života dobio, osim spomenutih filmskih treba
istaknuti i tri
nagrade za životno djelo: onu Hrvatskog društva dramskih umjetnika iz 1997,
Splitsko-Dalmatinske županije iz 1998. te Grada Splita iz 2007. Dobio je i
odlikovanje Reda Danice Hrvatske s likom Marka Marulića te brojna druga
priznanja.
Neodoljivi scenski šarm, kao i jedinstvena, upravo karizmatična glumačka i
osobna energija Borisa Dvornika još je za života učinilo besmrtnim.
BORIS DVORNIK NA
SCENI (inserti iz predstava)
Ivo Brešan
SVEČANA VEČERA U POGREBNOM PODUZEĆU (1982)
Redatelj Božidar Violić
Ivo Tijardović
MALA FLORAMYE (1981)
Redatelj Miljenko Štambuk
Eduardo de Filippo ŠJORA FILE (1975)
Redatelj Vanča Kljaković
Carlo Goldoni RIBARSKE SVAĐE (1991)
Redatelj Vanča Kljaković
SOPRANISTICA MARIA BOGA-VERDEŞ
NASTUPOM U ZRINJSKOM OBILJEŽAVA 20 GODINA UMJETNIČKOG RADA U SPLITSKOJ OPERI
Split, 13. ožujka 2008.
Nastupom u Zajčevoj operi Nikola Šubić Zrinjski
20. ožujka u Hrvatskom narodnom kazalištu Split solistica Opere sopranistica
Maria Boga-Verdeş obilježit će 20 godina umjetničkog rada u splitskoj
nacionalnoj kazališnoj kući.
Maria Boga-Verdeş
solistica je splitske Opere već više od 20 godina. Pjevačica ugodnog svijetlog
sopranskog glasa, obdarena izuzetnom muzikalnošću i fascinantnom scenskom
pojavnošću u HNK Split je došla 1987. iz grada Iaşija u Rumunjskoj. Maria Boga-Verdeş
je na Konzervatoriju George Enescu u rodnom Iaşiju stekla pjevačku
diplomu nakon čega je 1969. postala solistica Rumunjske opere u istom gradu
Uspješna karijera odvela je na brojne turneje po Njemačkoj, Austriji,
Bugarskoj, tadašnjem Sovjetskom Savezu i Italiji. Njen je repertoar tada
obuhvaćao brojne velike uloge opernog, operetnog i koncertnog repertoara poput
primjerice Mimi i Musette u Puccinijevim Boemima, te Cio
Cio San i Lauretta u, također Puccinijevim operama Madame Butterfly i
Giani Schicchi; Adina u Donizettijevu Ljubavnom napitku, Margareta u
Gounodovu Faustu; Pamina i Papagena, te Grofica Almaviva i Susanna u
Čarobnoj fruli i Figarovom piru Mozarta; Verdijeve heroine Aida,
Gilda i Violetta (iz opera Aida, Rigoletto i Traviata;
Rosina iz Rossinijevog Seviljskog brijača, Manon iz istoimene Massenetove
opere, a bogat je bio i njen operetni repertoar, poput Sylvie iz Kalmanove
Kneginje čardaša, Euridike i Helene iz Offenbachovih Orfeja u podzemlju
i Lijepe Helene; Adele i Rosalinde, te Franzi iz Straussovih opereta
Šišmiš i Bečka krv, te mnogih drugih uloga.
Dolaskom u
Split Maria Boga-Verdeş obogatila je svoj repertoar s velikim ulogama iz
svjetskog opernog repertoara, kao što su primjerice Tosca i Turandot iz
istoimenih Puccinijevih opera, Nedda u I Pagliacci Leoncavallija, Fenena
u Verdijevu Nabuccu, ali je publiku i kritiku osvajala sjajnim
interpretacijama naslova domaćeg repertoara pa tako tumači Đulu i Domu iz
Gotovčeva Era s onoga svijeta, Maru u Hatzeovu Povratku, Evu u
Zajčevu Nikoli Šubiću Zrinjskom, te Misili Bisili u Tijardovićevoj
Maloj Floramye. Osim na matičnoj sceni nastupala je i na opernim i
koncertnim pozornicama u Austriji, Bugarskoj, Grčkoj, Njemačkoj, Francuskoj,
Italiji, Mađarskoj, Ukrajini, te u rodnoj Rumunjskoj.
Uz Mariu Boga-Verdeş,
koja će tumačiti ulogu Eve, u svečanoj će izvedbi Nikole Šubića Zrinjskog
u glavnim ulogama nastupiti još i Siniša Hapač (Zrinjski), Valentina Fijačko
(Jelena), Ivica Čikeš (Sulejman Veliki), Franjo Pavić (Gašpar Alapić), Saša
Jakelić (Lovro Juranić), Alen Ruško (Levi) i ostali solisti, te Zbor i Orkestar
HNK Split. Izvedbom će ravnati Mo Hari Zlodre. Predstavu, koja je u
HNK Split premijerno izvedena u travnju 2006. godine, režirala je Stephanie
Jamnicky.
VEČER KLAVIRSKIH KONCERATA U HNK
SPLIT – SVEČANI KONCERT POVODOM VRIJEDNIH DONACIJA
ZAGREBAČKE BANKE
Split, 10. ožujka 2008.
Simfonijski orkestar splitskog
Hrvatskog narodnog kazališta će u četvrtak 13. ožujka izvesti koncert pod
nazivom
Večer klavirskih koncerata. Izvedbom će ravnati
maestro Ivan Repušić, a kao solisti nastupit će pijanisti Lovre Marušić, Dmitrij
Vlasjuk i Katja Repušić. Koncert se održava u povodu obilježavanja dviju
vrijednih donacija koje su Orkestar Opere HNK Split i splitska nacionalna
kazališna kuća dobili od Zagrebačke banke.
Na programu Večeri klavirskih
koncerata bit će izveden Drugi koncert za klavir i orkestar u B-Duru op. 19
Ludviga van Beethovena, Klavirski koncert u a-molu Edwarda Griega, op. 16, te
Drugi klavirski koncert Sergeja Rahmanjinova u c-molu, op. 18. Uz Orkestar
splitske Opere kojom će dirigirati njen ravnatelj Mo Ivan Repušić publici će se
predstaviti i troje pijanista mlađe generacije: Lovre Marušić, Dmitrij Ulasjuk i
Katja Repušić. Lovre Marušić mladi je hrvatski pijanist, koji je nakon osnovnog
glazbenog školovanja u Splitu i brojnih zapaženih nastupa te nagrada, svoje
školovanje nastavio na Centralnoj muzičkoj školi pri prestižnom moskovskom
Konzervatoriju Čajkovski. Bjeloruski pijanist Dmitrij Ulasjuk za svoje je
muziciranje dobio više uglednih nagrada na nizu međunarodnih takmičenja, a
redovito nastupa na koncertima i u sklopu festivala u Bjelorusiji, Ukrajini,
Poljskoj, Njemačkoj, Estoniji, Japanu, Sjedinjenim Državama i u Kini. Katja
Repušić diplomirala je na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji, gdje je, u klasi prof.
Pavice Gvozdić 2005. i magistrirala.
Povod koncertu zahvala je splitskog
Hrvatskog narodnog kazališta Zagrebačkoj banci na vrijednim donacijama.
Zagrebačka je banka, naime, prošle godine splitskom teatru za potrebe Orkestra
donirala nove stolice i dirigentski pult, a 2005. sponzorirala je izradu
svečanog zastora Tragovi grada autora Matka Trebotića. Naš ugledni akademski
slikar tako je započeo svoj ciklus Jadranski triptih, u sklopu kojeg je
Zagrebačka banka svečani zastor donirala dubrovačkom Kazalištu Marina Držića, a
koji će biti zaključen skorom istovrsnom donacijom Hrvatskom narodom kazalištu
Ivana pl. Zajca u Rijeci. Kao zahvalu Zagrebačkoj banci za donaciju prvog
svečanog zastora u 115 godina dugoj povijesti splitske kazališne zgrade,
Kazalište će u Foyeru postaviti spomen-ploču koja će biti svečano prezentirana
nakon koncerta. Prezentaciji će, uz domaćine, intendanta HNK Split Milana
Štrljića i ravnatelja Opere maestra Ivana Repušića prisustvovati Matko Trebotić,
te Tonči Jakovčević, direktor obiteljskog bankarstva Zagrebačke banke u
Dalmaciji