|
Ludwig Minkus
BAJADERA

Prema koreografiji Mariusa Petipaa
balet u tri čina
Praizvedba: Sankt Peterburg, Boljšoj kameno kazalište / Marijinsko kazalište, 5.
veljače 1877.
Prva hrvatska izvedba: HNK u Zagrebu, 8. svibnja 2002.
Premijera HNK Split: 13. ožujka 2009. u 20.00 sati
Režija, koreografija i
dramatizacija |
Valentina Ganibalova (prema
koreografiji Mariusa Petipaa u verziji V. I. Ponomarjeva i V. M.
Čabukianija) |
Dirigent |
Hari
Zlodre |
Asistent koreografkinje |
Sergej Fedjanin |
Scenografkinja |
Dinka Jerićević |
Kostimografkinje * |
Ika Škomrlj, Diana Kosec
Bourek |
Oblikovanje svjetla |
Deni Šesnić |
Glazbena voditeljica i
inspicijentica |
Irina Nikolenko |
Baletni majstori i pedagozi |
Ljudmila Safronova, Almira
Osmanović, Vlodimir Šuvalov |
Djecu iz Baletnog studija
uvježbale |
Dunja Njegovan, Albina
Rahmatullina, Sanja Neveščanin |
Asistent scenografije |
Jakov Periš |
Asistent koreografije |
Mario Leko |
Kreiranje i izrada nakita i
oglavlja |
Ankica Matijaš, Mirna Sporiš
Palada, Mario Miše |
Asistentica produkcije |
Gorenka Žižić Jagar |
|
uloge |
Nikija, bajadera |
Irina Čaban (13. 3.)
Elena Nikolajeva (14. 3.)
Julija Pivotskaja (17. 3.) |
Solor, ratnik |
Artjom Žusov (13. 3.)
Andrej Kremz (14. 3.)
Remus Dimache (17. 3.) |
Gamzati, radžina kći |
Julija Pivotskaja
(13. 3.)
Albina Rahmatullina (14. 3.)
Sanja Neveščanin (17. 3.) |
Fakir |
Ajdar Valejev / Daniel Jagar (Davor Čakarić) |
Brahman, veliki svećenik |
Dmitrij Rodikov |
Radža, Gamzatin otac |
Vlodimir Šuvalov |
Zlatni idol |
Doron Perk / Ajdar Valejev |
Bajadere |
Svjetlana Dimache, Matea Milas, Simona Caputo, Sonja Gaj, Jelena
Zekić, Nikol Marčić, Sanja Kaliterna, Blanka Galić (Yurie Tanaka, Tea
Jelić, Monica Dinoni, Nonna Čičinina, Kristina Luptakova, Jolanda
Ercegović) |
Glavni Solorov prijatelj |
Antonio Rell |
Solorovi prijatelji |
Igor Gluškov, Remus Dimache, Romulus Dimache, Nikša De Marchi, Mario
Buličić, Davor Čakarić, Daniel Jagar (Doron Perk, Andrej Kremz, Artjom
Žusov, Ajdar Valejev) |
Vojna pratnja |
Ivan Rako, Duje Sisarić, Luka Tičinović, Antonio Begović, Deni
Milišić, Jure Benić |
Svećenici |
Davor Lalić, Toni Filipović, Marin Cecić, Jerko Bogdanović |
Fakiri |
Igor Gluškov, Nikša De Marchi, Lev Šapošnikov, Daniel Jagar, Romulus
Dimache, Davor Čakarić, Mario Buličić (Ajdar Valejev, Doron Perk, Remus
Dimache) |
Sluškinja Aija |
Snježana Radica (Jolanda Ercegović) |
Ples sa šalom |
Sonja Gaj, Matea Milas / Sanja Kaliterna, Simona Caputo, Tea Jelić,
Jovana Mirosavljević, Nikol Marčić, Kristina Luptakova, Sanja Kaliterna,
Nonna Čičinina. (Jelena Zekić, Yurie Tanaka, Blanka Galić, Svjetlana
Dimache, Monica Dinoni) |
Rob |
Lev Šapošnikov (Igor Gluškov) |
Ples s lepezama |
Jolanda Ercegović, Nikol Marčić, Sonja Gaj, Tea Jelić, Svjetlana
Dimache, Jovana Mirosavljević, Blanka Galić, Matea Milas (Jelena Zekić,
Monica Dinoni, Yurie Tanaka, Sanja Kaliterna, Kristina Luptakova, Simona
Caputo, Sanja Nevešćanin, Nonna Čičinina) |
Velike pratilje |
Nonna Čičinina, Svjetlana Dimache, Matea Milas, Kristina Luptakova /
Sonja Gaj (Sanja Kaliterna, Jovana Mirosavljević, Tea Jelić) |
Solorovi prijatelji |
Lev Šapošnikov, Romulus Dimache / Doron Perk |
Male pratilje |
Monica Dinoni, Yurie Tanaka, Simona Caputo, Jelena Zekić |
Djevojka s vrčem |
Jelena Zekić (Sanja Kaliterna, Simona Caputo) Anastasia Šapošnikov,
Luciana De Pol (Ređina Tudor, Adriana Ćosić / Zrinka Bakić, Lea Bašić) |
Djevojka |
Sanja Neveščanin / Sanja Kaliterna |
Mladić |
Remus Dimache / Lev Šapošnikov |
Bubnjar |
Romulus Dimache / Igor Gluškov, Daniel Jagar, Nikša De Marchi, Davor
Čakarić, Mario Buličić,Igor Gluškov, Lev Šapošnikov / Romulus Dimache,
Remus Dimache (Ajdar Valejev, Doron Perk) |
Crnci |
Mia Bašić, Vanessa Ivana Peričić, Matea Ujdur, Antea Buntić, Sara
Živković, Lucija Duplančić, Matea Lovrić, Lara Zagmajster (Lara Niziteo,
Nina Čeko, Lana Čeko, Anastazija Drongovskij, Lucija Sesartić,
Anastazija Grgurin, Anastasia Šapošnikov, Nikolina Račić, Antonia Donkov,
Doris Marić, Lucija Vitaljić, Ploa Pleština Poljak) |
Solo trojka |
Nonna Čičinina, Kristina Luptakova, Sanja Nevešćanin / Matea Milas |
Solo varijacije |
Monica Dinoni / Yurie Tanaka, Sanja Nevešćanin / , Kristina Luptakova
/ Simona Caputo
Simona Caputo, Yurie Tanaka, Tea Jelić, Svjetlana Dimache, Matea Milas,
Jovana Mirosavljević, Blanka Galić, Jelena Zekić, Sanja Kaliterna, Sonja
Gaj, Jolanda Ercegović, Nikol Marčić, Maša Milas, Hana Cvitanović,
Katarina Andrijašević, Diana Njegovan / Daria Ivošević, Nina Karaman,
Petra Gulišija
|
ORKESTAR HNK SPLIT |
Bajadera (La Bayadere, 1877.) - uz
Izvor (La Source, 1866.) i Don Kihota (Don Quijote, 1869.), jedan je od tri
najpoznatija djela Ludwiga Minkusa. Pisano kao i mnoge druge njegove glazbe za
velikog koreografa Mariusa Petipaa, izvorno je (u četiri čina i sedam slika)
prikazano u Boljšoj teatru u Sankt Peterburgu u izvedbi Carskog baleta, na
libreto Sergeja Kudekova.
Scenski, Bajadera je
postavljena u staru Indiju i temelji se na Kalidasinom dramskom remek-djelu
Prepoznavanje Sakuntale. Okosnicu priče čini nesretna ljubav dvorske
plesačice (bajadere) Nikije i ratnika Solora, jer je Solor obećan kraljevoj
kćeri Gamzati.
Bajadera je nakon prvih
Petipaovih verzija doživjela mnoga postavljanja, u kojima su sudjelovale brojne
koreografske i plesačke legende, poput Aleksandra Gorskog, Agripine Vaganove,
Vladimira Ponomareva, Rudolfa Nurejeva… Razmjerno kasna zapadnjačka (pa i
američka) popularnost ovog baleta započinje tek šezdesetih godina dvadesetog
stoljeća, kada se djelo sve češće daje i pod nazivom jedne od najefektnijih
scena: Carstvo sjena.
Prvu Bajaderu na splitskoj
pozornici koreografirat će, prema klasičnoj koreografiji Mariusa Petipa,
Valentina Ganibalova, bivša prvakinja Kirov baleta, koja je sa splitskim Baletom
već postavljala na scenu druga dva velika naslova bijelog baleta: Don
Quijotea (2005) i Labuđe jezero (2006). U glavnim ulogama u ovom
možda najspektakularnijem od svih naslova klasičnog baleta u splitskoj
produkciji čak tri postave plesača Baletnog ansambla HNK Split, pa će se kao
protagonisti izmjenjivati Artjom Žusov, Irina Čaban, Julija Pivotskaja, Andrej
Kremz, Elena Nikolajeva, Albina Rahmatullina, te Remus Dimache i Sanja
Neveščanin.
MARIUS IVANOVIČ PETIPA (1818 - 1910) -
francusko-ruski plesač, koreograf i pedagog jedno je od najvećih imena u
povijesti klasičnog baleta. Rođen je u Marseilleu i zajedno s bratom Lucienom
prve je baletne poduke još kao dijete dobio od oca. Kao izvanredan talent
debitirao je u Bruxellesu prije desete godine. Posvetivši se profesionalno
baletu, od 1835. prvi je plesač u Nantesu. Nakon turneje po SAD (1839) nastavio
je studij u Parizu kod Gaetana Vestrisa. Tu se 1840. istakao kao partner
znamenite primabalerine Carlotte Grisi. Uskoro postaje prvi plesač u Madridu, a
1847. odlazi u Rusiju, gdje svoje aktivnosti nastavlja u petrogradskom Carskom
kazalištu.
Prvi
koreografski uspjeh postigao je u Rusiji 1862. godine postavivši na scenu
Pugnijev balet Faraonova kći. Zadržavši se na čelnom položaju prvog
baletnog majstora petrogradskog Carskog kazališta dulje od 30 godina (1871 -
1903), koreografirao je i režirao više od pedeset cjelovečernjih djela (od kojih
je dvadesetak i danas na repertoaru) i više od trideset baletnih
divertissementa.
Neke od
najvećih uspjeha postigao je baletima Don Quijote (1869), Bajadera
(1877), Giselle (1884), Coppelia (1884), a posebno poglavlje predstavlja
njegova tijesna i nadasve uspješna suradnja s Čajkovskim, kada nastaju
remek-djela klasičnog baleta Trnoružica (1890), Ščelkunčik (1892)
i Labuđe jezero (1895). Kao najpoznatiji koreograf tog doba Petipa je na
scenu postavio i praizvedbe Glazunovljevih baleta Rajmonda (1897) i
Godišnja doba (1900).
Uz originalne
koreografije Petipa je obnovio i sedamdesetak starih baleta, udahnuvši u njih
nov život, primjeren estetici tog doba. Odgojen u duhu francuske škole klasičnog
baleta, Petipa je od izvrsnih talijanskih plesača, s kojima je surađivao,
usvojio preciznost i čistoću njihove škole. Usavršio je klasičnu tehniku i
postavio temelje modernog ruskog baleta. Njegov rad i koreografska rješenja
utjecali su na razvoj baleta ne samo u Rusiji nego i diljem svijeta gdje se
njeguje baletna umjetnost. Stoga njegove koreografije, pune romantike, jasne
fabule i dramaturški nijansirane, žive još i danas na mnogim baletnim
pozornicama.
LUDWIG (LEON FJODOROVIČ) MINKUS
(1826 - 1917) je austrijsko-ruski skladatelj, dirigent i violinist poljskog
porijekla koji se rodio i školovao u Beču i svijetu je najpoznatiji kao tvorac
uspješne glazbe za petnaestak baleta od kojih se mnogi i danas izvode: Zlatna
ribica (1866), Don Quijote (1869), Kamargo (1872), Leptir
(1874), Razbojnici (1875), Bajadera (1877), Roxana (1878),
Zoraja (1881), Noć i dan (1883), Čarobne pilule (1886),
Ljubavni plamen (1886), Kalkabrino (1891)…
Veći dio
aktivnog života proveo je u Rusiji, gdje je na početku svoje glazbene karijere u
Petrogradu bio dirigent u službi kneza Jusupova. Od 1861. do 1872. godine solist
je orkestra moskovskog Boljšoj teatra i nadzornik baleta moskovskih kazališta.
Tri je sljedeće godine skladatelj baletne glazbe pri Direkciji carskih kazališta
u Petrogradu.
Kao
skladatelj afirmirao se 1846. godine u Parizu glazbom za balet Paquita, a
1866. godine zajedno s poznatim francuskim skladateljem Leom Delibesom napisao
je glazbu za balet Proljeće.
Godine 1869. izvedena
je u moskovskom Boljšoj teatru premijera njegova najuspješnijeg i
najpopularnijeg baleta Don Quijote, za koji je scenarij, prema znamenitu
Cervantesovu romanu, napisao Marius Petipa, autor režije i koreografije
praizvedbe tog djela. S Petipaom Minkus nastavlja uspješnu i plodnu suradnju
sljedećih desetak godina.
Minkus je bio
izvanredan poznavatelj zakonitosti baletnog kazališta, kojima je potpuno
ovladao. Stoga je njegova glazba melodična i jednostavna, bogata ritmom,
ilustrativna i lako izvodljiva, pa tako čini dobru potku za maštovita
koreografska rješenja.
VALENTINA GANIBALOVA rođena je
u
Taškentu
(Uzbekistan),
a
1966. završava baletnu akademiju Vaganova u Lenjingradu. Od 1967. do
1989. prvakinja je Kirov baleta.
U
tom razdoblju višestruko
je nagrađivana
(pored
ostalog i medaljom za najbolju balerinu
1972.
godine),
a
od
1977.
ima i status zaslužne umjetnice Rusije. Među njezine najbolje plesne kreacije
ubrajaju se Odetta / Odilia (Labuđe jezero),
Gizellle (Gizelle),
Kitri (Don Quijote), Bajadera (Bajadera), Zarema (Bahčisarajska fontana) i
brojne druge glavne uloge u klasičnim baletima.
Od
1990. umjetnička je direktorica Baleta Valentina Ganibalova, a njezina je škola
odgojila mnoge svjetski istaknute plesne umjetnike. Često gostuje i u
inozemstvu, i to do 1990. kao balerina, a zatim i kao koreografkinja. To
podjednako vrijedi i za brojne televizijske i
lmske
baletne projekte, pa tako Ganibalovu bilježimo i kao solisticu u prvoj službenoj
američko-sovjetskoj koprodukciji u
lmu
The Blue Bird u kojemu su nastupile zvijezde poput Ave Gardner, Elizabeth
Taylor, Jane Fonda...; u
lmskoj
komediji Ludi dan ili Figarov pir u režiji V. Okuntsova 1983; u glazbenom
TV lmu
Karneval Jevgenija Popova i Konstantina Srgejeva iz 1986; a kao koreograf
sudjeluje i u
lmskim
projektima.
Šišmiš (TV)
iz 1979, Georgea Mihalke Beijing Express 1995. i Ponoć u St.
Petersburgu Douglasa Jacksona 1996.
Splitska i
hrvatska publika Valentinu Ganibalovu već je upoznala kao koreografkinju iznimno
uspjelog Minkusova Don Quijotea (2005), koji je za Baletni ansambl HNK
Split značio jedan od bitnih koraka u ponovnom osvajanju klasičnog baletnog
repertoara. Značajnu stepenicu na tom putu značilo je i koreografsko ostvarenje
Labuđeg jezera (2006) s istim ansamblom, pa zacijelo neće biti drukčije
ni prigodom realizacije Bajadere (2009) s istim ansamblom.
HARI ZLODRE, dirigent, rođen je 1967. godine u
Splitu, gdje je završio srednju glazbenu školu na odsjeku za glasovir, a prve
poduke iz dirigiranja uzima kod prof. Lea Anića. Studij dirigiranja završio je
1993. godine u klasi prof. Igora Gjadrova na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u
Zagrebu. Za rad i uspjehe tijekom studija iste je godine dobio Rektorovu nagradu
Sveučilišta u Zagrebu. U HNK Split djeluje od 1992. u početku kao zborovođa i
asistent dirigenta, da bi u sezoni 1993/94. i premijerno ravnao izvedbama
Teute, Rigoletta, Đavola u selu, te operom Traviata u produkciji HNK
Split diplomirao dirigiranje. U narednim sezonama Zlodre dirigira brojnim
koncertima i opernim naslovima, a uz dirigentske obveze vodi Zbor HNK Split te
predaje "studij opernih uloga" na splitskom područnom odjeljenju Muzičke
akademije iz Zagreba. Od 2000. do 2006. Hari Zlodre Ravnatelj je Opere HNK
Split, a od 2003. do 2006. godine i Ravnatelj glazbenog programa Splitskog
ljeta. To i kasnije razdoblje karakterizirano je ujedno i novim dirigentskim
uspjesima među koje svakako treba uvrstiti kako ravnanje musicalima My Fair
Lady, Joseph and the Amazing Tehnicolor Dreamcoat, operetama Mala
Floramye, Splitski akvarel, tako i klasičnim opernim naslovima poput
Norme, Aide, Tosce, Luise Miller, Werthera, Travitate kao i brojnim komornim
i simfonijskim koncertnim naslovima. Godine 2006. ravnao je premijerom
Labuđeg jezera Čajkovskog, a slijedeće godine i Hačaturijanova baleta
Cipollino, tako da se Pulcinellom i Bajaderom nastavlja
Zlodrina briga da ni baletni naslovi u njegovoj dirigentskoj karijeri ne budu
zapostavljeni. Uz to, Zlodre je uspješan i u pedagoškom području brinući kao
docent na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu i o mladim glazbenim
naraštajima.
FOTOGRAFIJE ZA DOWNLOAD
(klikom na neku od malih
fotografija otvara se fotografija pogodna za objavljivanje)
PRESS CLIPPING:
BAJKOVITA PRODUKCIJA U IZVANREDNOJ IZVEDBI, Branimir Pofuk, Jutarnji list,
16. 3. 2009.
BLISTAVA I EGZOTIČNA PRIČA, Maja Đurinović, Slobodna Dalmacija, 15. 3. 2009.
SPLIĆANI DORASLI ZAHTJEVNOJ PREDSTAVI, Novi list, Vesna Božanić Serdar, 15.
3. 2009.
|