Gaetano Donizetti |
|
Design plakata: Raul Brzić U Napulju, 26. rujna 1835. godine u kazalištu San Carlo započinje jedna od najuspješnijih i najljepših priča u povijesti glazbe i kazališta. "Nevjestu od Lammermoora" Sir Waltera Scotta prepoznaje genije belcanta Gaetano Donizetti kao svoju tužnu Luciu i od tog trenutka ona ne silazi s opernih pozornica cijeloga svijeta. Priča je to o nesretnoj, zabranjenoj ljubavi, okružena sjenama mistične, krvave Škotske, zaogrnjena u ruho legendi o utopljenim djevojkama, obiteljskim prokletstvima, smrtnim osvetama, političkim i dvorskim intrigama, a okupana glazbom čija zamamna ljepota skriva bezazlenu zamku kojoj se slušatelj bez pogovora predaje. Smirujuće sjedinjenje na onom svijetu, istina i laž uronjene u glazbenu krv, predivan requiem jednoj ljubavi, sve je to "Luciu di Lammermoor" ponijelo na rukama publike kroz dva stoljeća. U osvit trećega "Lucia..." ponovo ulazi u Split.
|
Tragična opera u tri čina (sedam slika)
Foto: Ante Verzotti
Uloge Lord Enrico Ashton: RATOMIR KLIŠKIĆ Miss Lucia: NATALIA VALLI, TAMARA STRELOV Sir Edgardo di Ravenswood ANTE IVIĆ Raimondo Bidebent: IVICA ČIKEŠ, DINKO LUPI Lord Arturo Bucklaw: ŠPIRO BOBAN, VINKO MAROEVIĆ Normanno: JURE MIROŠEVIĆ Alisa: ELFRIEDE SMODLAKA, SNJEŽANA KATIĆ
Dovoljno je reći Ljubavni napitak (1832), Don Pasquale (1843) ili Lucia di Lammermoor (1835), pa da svi znaju da je riječ o velikom skladatelju talijanskih ranih romantičnih opera Gaetanu Donizettiju, suvremeniku Bellinijevu i Rossinijevu, sjajnom melodičaru koji je i danas uzorom u kreiranju raskošnih i izuzetno zahtjevnih vokalnih dionica. Za razliku od opera koje su teško krčile put do slušatelja i slave (sjetimo se primjera Norme, Traviate ili Carmen) Lucia di Lammermoor bila je odmah dočekana kao velik uspjeh i to je ostala do danas - kao jedan od obrazaca glazbenog romantizma i belcanta. I dok su Ljubavni napitak i Don Pasquale duhovite komične opere i pravi nasljednici Rossinijevih djela te vrste, Lucia je romantička tragedija (nastala prema djelu Waltera Scotta) u kojoj je umjetnik moćnim uživljavanjem u cijelosti osvijetlio lik glavne junakinje: od nježnosti i tople zaljubljenosti do uzavrele strastvenosti, očaja i ludila. Zbog toga Lucia lamemmermoorska i ostaje u trajnom sjećanju opernih zaljubljenika prije svega po velikom koloraturnom opsegu naslovne uloge, ali i kao izrazito romantična opera tipično južnjačke melodike koja se vrlo često procjenjuje vrhuncem Donizettijeva stvaralaštva. |