VELIČANSTVENA MANUILENKO
Svojim
golemim iskustvom, Neven Belamarić (Oloferne) uspješno se probijao i basso
profondo lagama kroz jaki orkestar. i ostali solisti bili su zvučni
i tehnički izgrađeni Nila
Kuzmanić Svete, Kult, 01. 12. 2000. GLAZBENI
DOGAĐAJ GODINE: PRAIZVEDBA 'JUDITE' FRANE PARAĆA "Ako
se treba odlučiti za jedan glazbeni događaj godine - a danas se može
potvrditi da ih je bilo bezbroj, i to dobrih - neka to bude praizvedba
'Judite' Frane Paraća na otvorenju Splitskog ljeta. Split se unaprijed
hvalio svojim 'pokerom asova' koji postavljaju predstavu: skladateljem
Paraćem, dirigentom barezom, redateljem Selemom i scenografom Trebotićem.
Njima su se pridružile i dvije dame kostimografkinje, Irena Sušac i
Ruta Knežević te uz ostale tumače nenadmašna Nelli Manuilenko u
naslovnoj ulozi. dugo se nitko ili točno ne sjeća kada je praizvedba
jedne domaće opere doživjela takav uspjeh. Pa ipak, osim za pojedina
ostvarenja, nije dobila godišnju nagradu Hrvatskog društva dramskih
umjetnika za predstavu u cjelini." Maja
Stanetti, Večernji list, 07. 01. 2001. FRANI PARAĆU
NAGRADA "SLAVENSKI" ZA 2000. GODINU Nagrada
"Josip Šolcer Slavenski" što je list Vjesnik dodjeljuje za
najbolje djelo hrvatske ozbiljne glazbe, za 2000. godinu pripala je
operi Judita Frane Paraća... Žiri u sastavu Tonko Ninić
(predsjednik), Višnja Požgaj, Miroslav Miletić, Ennio Stipčević i
Nenad Turkalj nije imao lak zadatak jer su nominirana bila sjajna djela
izjednačene vrijednosti: "Concerto 2000" Milka Kelemena,
"Ljetni diptih" Stanka Horvata, "Fidelissima Advocata
Croatiae" Josipa Magdića, "Judita" Frane Paraća i
koncert "Goslice su potrte" Mladena Tarbuka. Uvažavajući
sa zadovoljstvom visoku vrijednost ostalih nominiranih skladbi, žiri se
jednoglasno odlučio za "Juditu" ocijenivši da na hrvatskom
glazbeno-scenskom planu opera "Judita" na dragocjen način
proizlazi i iz ljepote teksta jednog od najvećih hrvatskih književnika,
Marka Marulića, a da je svojim glazbeno-dramaturškim osobinama od
kritike opravdano stekla laskavo priznanje kao "opera za 21. stoljeće".
Djelo je u okviru Ljetnoga festivala predstavila Opera splitskog HNK u
sjajnoj izvedbi pod ravnanjem Nikše Bareze, u režiji Petra Selema i
scenografiji Matka Trebotića, s Nelli Manuilenko i Nevenom Belamarićem
u glavnim ulogama Judite i Oloferna. Vjesnik,
13. 04. 2001. SNAGA I
SKLAD IZMAŠTANE IZVEDBE "Sam
čin praizvedbe Judite bio je neobično dojmljiv. Zapravo, bio je na
razini izmaštane romantične priče u kojoj je skladatelj doživio
svoj, jamačno najveći osobni trijumf, ovjenčan cvijećem i burnim
aklamacijama zadivljenoga mnoštva. Ako je u početnim prizorima izvedbe
i bilo određenih nedoumica, one su se rastočile od početka trećega
čina, kada je ansambl koji je do tada bio pomalo suzdržan u svojim
emocijama odjednom počeo vibrirati punim kreativnim nabojem. I dok su
se s jedne strane rušile barijere između solista i angažiranih
ansambala naspram publike, istodobno je snažilo povjerenje publike
prema autoru i njegovu djelu. Od tada, prilično bojažljive aklamacije
tek posebno revnih pojedinaca počele su zamjenjivati prave bujice
iskrenog odobravanja temperamentnoga gledališta." "Tako
nešto rijetko se događa u Splitu! I prirodno je da su se bujice ushita
na kraju predstave slile u jedinstveni usklik kako Marulovu geniju
(kojemu dugujemo poetski predložak), tako isto i Paraću kao tvorcu
opere, čija je sigurna budućnost bila zajamčena činom izmaštane
izvedbe. Uostalom, čak i kod stručnih ocjena Judite i njezine izvedbe
vladala je sinkronost (kakva nije uvijek uputna, ali je dobra kad se
radi o sintetskom djelu izvanredne emotivne snage i profinjena sklada). Miljenko
Grgić, Slobodna Dalmacija, 17. 04. 2001. JUDITA ODUŠEVILA
BIENNALSKU PUBLIKU "Opera
'Tri sestre' Petera Eötvösa na simboličan je način 'uokvirila' kompoziciju Biennalea i naglasila potrebu
afirmacije zanemarenog žanra suvremene opere na hrvatskim pozornicama.... hrvatska suvremena operna scena također je, iako jednim jedinim djelom, opravdala svoj doprinos domaćoj glazbenoj produkciji: 'Judita' Frane Paraća dovela je ansambl HNK iz Splita i oduševila biennalsku publiku." Branimira
Lazarin, Jutarnji list, 02. 05. 2001. TRAGOM
VELIKE NACIONALNE OPERE S
podjednakim oduševljenjem zagrebačka je publika primila tri bijenalske
opere: Tan Dunova 'Marca Pola' na
otvaranju festivala, 'Juditu' Frane Paraća 22. travnja i 'Tri sestre'
Petera Eötvösa s kojom je Muzički biennale Zagreb zaključen 29. travnja... Paraćeva pak već slavom s prošlogodišnjeg Splitskog ljeta ovjenčana 'Judita' u izvedbi Hrvatskoga narodnoga kazališta Split
s ekipom Hari Zlodre, dirigent, Petar Selem, redatelj, Matko Trebotić, scenograf te Nelli Manuilenko u Neven belamarić u glavnim ulogama, u dobrom je duhu, no svakako primjerena vremenu, nastavila trag velike nacionalne opere zahvaljujući dakako i starom Maruliću i našem nadasve darovitom suvremeniku Paraću, skladatelju koji, valja reći, rijetko uspješno vraća suvremenu operu njezinoj melodičnoj i dramskoj kolijevci. Jagoda Martinčević, Hrvatsko slovo, 04. 05. 2001. |
'JUDITA' - IZVOZNI ARTIKL HRVATSKE GLAZBENE KULTURE !? Žetva 21. muzičkog biennalea Zagreb bila je zaista bogata i to u višestrukom značenju. Svojim sadržajem i organizacionim profilom MBZ je dokazao smisao, a time i potrebu svog (i daljnjeg) održavanja. Dokazao je to vrijednošću izvedenih stranih i domaćih noviteta, čime je potvrđena vitalnost u razvoju suvremene glazbe. Moglo bi se reći - avangarda 20. stoljeća je mrtva, živjela nadolazeća Nova glazba! (...) Očigledno je na djelu i u kulturnim događanjima sve prisutnija globalizacija, kao jedini perspektivni vid razvoja u budućnosti. (...) A k tome valja dodati i blistavost nove hrvatske opere 'Judita' Frana Paraća u sjajnom izvođenju Splitske opere, djela koje je već na startu pobralo najlaskavija priznanja, a ovjenčano je i Vjesnikovom nagradom 'Josip Slavenski' za
2000. godinu. To bi djelo i predstava mogli u ovome času postati dragocjeni izvozni artikl hrvatske glazbene i kazališne kulture. Vlak
globalizacije je uhvaćen - pripazimo da iz njega ne ispadnemo. Nenad Turkalj, Vjesnik, 05. 05.
2001. ZAGREBAČKI
BRAVO 'JUDITI' Za
gostovanje 'Judite' baš kao i za prethodne dvije opere: Tan Dunova 'Marca
Pola' u HNK i 'Napudraj joj lice' Thomasa Adesa u 'Lisinskom' vladalo je
golemo zanimanje, to više što je Paraćeva opera hvaljena i nagrađivana.
datum zagrebačke izvedbe 'Judite' poklopio se s datumom objave spjeva
Marka Marulića prije petsto godina! Dirigentsku
je palicu umjesto Nikše bareze za zagrebačko gostovanje preuzeo Hari
Zlodre. Predstava redatelja Petra Selema, scenografa Matka Trebotića,
kostimografkinja Irene Sušac i Rute Knežević ravnopravno, a u nekim
elementima i bolje funkcionira u konkurenciji biennalskih
glazbeno-scenskih događanja. Za svoju su izvedbu -
uređen Orkestar, moćan Zbor i odreda dobri solisti: impresivna
Nelli manuilenko, Neven Belamarić, Ivica Čikeš, Renata Pokupić, Božena
Svalina, Vinko Maroević, Špiro Boban, Tonči Banov i drugi
- dobili veliki 'bravo' stare i sve više mlade bijenalske
publike. a on je bio upućen i skladatelju. Tako se na kraju prošloljetne
pohvale 'Juditi' mogu ponovo potpisati. Maja
Stanetti, Večernji list, 24. 04. 2001. ZAGREBAČKI
TRIJUMF PARAĆEVE OPERE "Treći
biennalski dan, koji je u HGZ-u započeo koncertom Puhačkog ansambla
Muzičke akademije pod ravnanjem vrijednog Dragana sremeca, kulminirao
je u HNK zagrebačkim trijumfom opere 'Judita' Frane Paraća čije je
izlazak na pozornicu popraćen gromoglasnim 'bravo!'. Više nego sretna
bila je podudarnost izvedbe s datumom na koji je prije pola stoljeća
Marulić završio svoju 'Juditu', predložak ove opere. Tim je veća šteta
što se u posljednjem trenutku odustalo od titlova koji su na uspješnoj
praizvedbi na prošlom Splitskom ljetu publici približili Marulićev
jezik. Biennaleu pak veliko hvala što je Paraćeva 'Judita' u izvedbi
ansambla splitske opere, kojim je ovaj put uspješno ravnao Hari Zlodre,
uopće stigla u Zagreb..." Branimir
Pofuk, Jutarnji list, 24. 04. 2001. ZAGREBAČKE
OVACIJE Nila
Kuzmanić Svete, Zarez, 10. 05. 2001. ZAČUDNO
OSMIŠLJENA SCENSKA VIZIJA 'Juditu' je
režirao Petar Selem, a način njegova već poslovično statičnog
scenskog viđenja ovdje ga je doveo u savršenu korespondenciju s
glazbenom komponentom djela. 'Judita' je zapravo ostvarenje bliže
scenskoj kantati ili scenskom oratoriju, modelu forme koja je u
hrvatskoj glazbi imala samo jednog izrazitog predstavnika, Ivana
Brkanovića. Selem je, iz svog redateljskog modela u slučaju 'Judite'
izveo sve prednosti i ostvario jednu koncepcijski konzekventnu, začudno
osmišljenu scensku viziju. U njoj sve funkcionira po prinicipu
crno-bijelo: i jednostavna, funkcionalna scenografija Matka Trebotića,
i maštoviti kostimi Irene Sušac i Rute Knežević, koji i u
kontrastnoj crvenoj boji Olofernovih vojnika s maskama poput gubavaca
(budući da su Asirci neprijatelji, njihovi agresivno crveni kostimi, a
pogotovo maske, moraju ih činiti ružnima i odbojnima) ostaju u
funkciji crno-bijele tehnike ocrtavanja karaktera. Kao
predstava 'Judita' je funkcionirala vrlo dobro, na čemu treba zahvaliti
dirigentu (Juditu je postavio Nikša Bareza, a ovom zagrebačkom
izvedbom dirigirao je Hari Zlodre), a svi protagonisti (Božena Svalina
kao Ruta, Renata Pokupić kao Abra, Špiro Boban kao Akior, Ivica Čikeš
kao Eliakim i Vinko Maroević kao Ozija), posebno pak Neven Belamarić u
ulozi Oloferna i Nelli Manuilenko u ulozi Judite, bili su odlični.
Izvedba je djelovala dorađeno i ozbiljno pripremljeno, ne samo što se
solista tiče, već i što se tiče cijelog ansambla - vrlo solidnog
orkestra, zbora i baletnog sastava." Bosiljka Perić Kempf, Novi list, 27. 04. 200
|
JUDITA / ULOGE / ORKESTAR - ZBOR - BALET / SADRŽAJ / I RIČJU OPERNOM / REKLI SU... |
editor
/web master |
hosting by |