o festivalu 

program

novosti

nagrade

sponzori

14. MARULIĆEVI DANI
FESTIVAL HRVATSKE DRAME I AUTORSKOG KAZALIŠTA

 

Uf, uf:  10 predstava i 18 nagrada - da nije slučajno netko ostao nenagrađen ?!


Dio nagrađenih: Ksenija Prohaska i Edvin Liverić u Filumeni...; Ciprijan i Pero Kvrgić; Božanska glad i Daria Lorenzi; Dvije...

Zapravo, ovu priču mogli bismo Vam ispričati  barem pod nekoliko naslova. Na primjer: "Srpska predstava apsolutni pobjednik hrvatskog festivala!" Ili, nešto blaže i bliže istini: "Splitskoj publici najviše se svidjela beogradska predstava." Ili, recimo: "Obistinile se zle Šnajderove slutnje: domaćin prigrabio većinu nagrada!" Ili možda ovako: "Inflacija nagrada na festivalu koji se žali da ne može okupiti dovoljno kvalitetnih predstava." A šta kažete na jedan nogometaški naslov: "Božanska glad - Ciprijan: neriješeno, 5 : 5" 
No, kako mi nismo ni Glorija, ni Mila, ni Nacional, ni Globus, ni Glamour caffe... ostavimo komentare i urednička opremanja našim dragim tiskanim i elektronskim medijima, a mi Vas kao jedno puko službeno glasilo jednog običnog kazališnog festivala koji je upravo završio po četrnaesti put, tek izvješćujemo da popis svih nagrađenih kao i kraća obrazloženja možete vidjeti u rubrici nagrade. I, naravno, doviđenja do sljedećih, petnaestih Marulićevih dana.

Splitu se izgleda počeo događati Festival...

 
Redom: Nataša Janjić, Aleksandra Janković, Bruna Bebić Tudor, Daria Lorenzi, Jelena Đokić, Csilla Barath Bastaić

... a i plejada lijepih žena i dobrih glumica također. Krenulo je s Natašom Janjić "u noći", nastavilo se s Brunom Bebić Tudor "u oblacima", potom su "u groznici" stigle tri neobične gracije  Csilla Barath Bastaić, Petra Dugandžić i Jelena Veljača; slijedila je burna i žestoka Filumena u liku Ksenije Prohaske; da bi onda Daria Lorenci demonstrirala kako izgleda  "božanska glad", a Jelena Đokić i Aleksandra Janković nastavile nisku osebujnih kreacija zasipajući publiku pikantnim dogodovštinama dobro stojećih i još bolje se zabavljujućih djevojaka... A tek smo na pola festivala i vjerojatno "samo bog zna" što nas još čeka u "kino predstavi", u "balkanskom špijunu" ili u "octo-pussyju"...

Neuobičajeno živahni četrnaesti Marulićevi dani!   Što čeka petnaeste ?

Na stranu zasluge za takav dojam, ali dinamičan, poduzetan, rastrčan i na sve strane stižući izbornik očito je ključna karika u lancu. Pridruži li se tome i konačno suvislo konceptualiziran popratni program po scenariju Mira Gavrana, s vrijednim doprinosima Sanje Nikčević, Ive Brešana, Tajane Gašparović, Darka Lukića...; pa zatim činjenica da je ove godine, također po prvi put, brojnim značajnim gostima, kojima je doista stalo do kazališta, omogućen boravak dulji od jednoga dana i komparacija barem dvije tri predstave - onda su sve to, premda možda na drugim festivalima uobičajene i podrazumijevajuće stvari, na Marulićevim danima posve iznenađujuće i dobrodošle novosti. To uopće ne znači da se nazire bilo kakav strateški sklad u pogledu festivalske budućnosti... Upravo obrnuto, prijedloga je za budućnost toliko kao da bi sve trebalo razbucati i započeti nešto sasvim drukčije. Ali, to je već tipično hrvatski, sindrom prevelikih očekivanja, kojega je najbolje prokomentirao Darko Lukić konstatiravši "da ne mogu Marulićevi dani rješavati složeno pitanje afirmacije hrvatske kulture u svijetu".


Znamo odavno za Gavranov duh smirenosti, tolerancije, uvažavanja različitih mišljenja i argumentiranosti, ali se svejedno nismo nadali da će u konfliktnom Splitu biti toliko blagotvoran.

Rajković - Jelčić prezentirali Radionicu...;  Boko otpovrnuo Šnajderu;  Štrljić podržao Mani Gotovac...

Valjda su predstave, a onda i festivali samo povod za neka druga važnija događanja. Očekivali smo da će za prezentaciju Radionice za šetanje, pričanje i izmišljanje u neveliki Foyer HNK Split trebati doći ranije da se uhvati mjesto, no ispalo je da treba popunjavati prve redove da se ne vidi kako je sve prazno. Na stranu što Splićanke i Splićani nisu nagrnuli na znamenitu Radionicu po idealnom Š&Š vremenu  (šetnja i šoping); no izgleda da su im se i svi mogući ostali značajni gosti, kritičari, ocjenjivački i ini sudovi, a i novinari, u tome također rado pridružili, pa se niska gostiju na prezentaciji svela na dvojicu Ivica (Kunčević i Prlender), jednoga Jasena (Boko); čast iznimka poput Vlatka Perkovića i ravnatelja Festivala Milana Štrljića; glumicu Silvanu Stanić; nekolicinu pripadnika The Beat Fleeta i... ispričavamo se ako smo koga zaboravili spomenuti. Ništa zato, dubrovačka "buena vista", dalo se naslutiti, zanimljiv je projekt, ali je šteta što i video prezentacija nije bila u Dubrovniku: jamačno bi došlo više svijeta, a vjerojatno i svjetine.
A to kako je Boko odgovorio Šnajderu i kako se na 14. Marulićevim danima pod vodstvom Milana Štrljića stalo u odbranu riječkog kazališta, to ćete ionako ćitati u svim novinama...


Dobitnik prošloljetnog Orlanda, Bobo Jelčić prezentirao je svoju, Natašinu i dubrovačku Radionicu pred dupkom praznim Foyerom HNK Split na 14. Marulićevim danima.

1. Dubravko Mihanović;  2. Amir Bukvić i Miro Gavran;  3. Darko Lukić i Ivan Letinić

"Doima se da je autor ispisao komad koji bi se mogao nazvati alkemičarskim." - tako se na otvaranju 14. Marulićevih dana govorilo o Žabama Dubravka Mihanovića kojima je didijeljena 1. nagrada za dramsko djelo Marin Držić. Pohvale žirija Ministarstva kulture, kao drugi, dobili su još i Amir Bukvić za "fantazmagoriju" Aristotel u Bagdadu te Miro Gavran za komediju Zabranjeno smijanje, a treće nagrade osvojili su Ivan Letinić za Sedam godina života te Darko Lukić za Nadu iz ormara koju je već pripremio za izvođenje Epilog teatar i u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog počinje je izvoditi u svibnju.
Dva sata prije pohvala najboljim današnjim hrvatskim dramskim piscima, 14. Marulićevi  dani već su započeli prisjećanjem na Ksavera Šandora Gjalskog čije je
djelo U noći dramatizirao i režirao Tomislav Pavković, sve cjenjeniji mladi redatelj kojemu je to bila diplomska režija, ali dovoljno dobra da zasluži dolazak na Marulićeve dane. Uostalom, Kuferovci su i na 12. Marulićevim danima  imali dobru predstavu: Adama i Evu u režiji Franke Perković...


 Žabe Dubravka Mihanovića stručno povjerenstvo na čelu sa  Sanjom Nikčević ocijenilo je kao "pravi dramski dragulj"

Najavljenu raspravu o koncepciji Marulićevih dana posve "osebujno" otvorio je S. Šnajder...

Još se tinta na prijedlogu Jasena Boke, izbornika 14. Marulićevih dana, da se konačno, kad već do sada to nije bio slučaj, na dnevni red stavi koncepcija Marulićevih dana (za što se Boko zalaže već godinama) - nije ni osušila , a  Slobodan Šnajder je u Novom listu od 19. travnja cio Festival, njegova ravnatelja također, a izbornika osobito opservirao s tolikom dozom ironije i zlovolje da se iz započetog "dijaloga", uzmu li ga prozvani ozbiljno,  umjesto "okruglog stola o koncepciji" u najbolju ruku može očekivati poneka sudska tužba... Pod naslovom Merci, Boko!  Šnajder, naime, Marulićeve dane naziva neobičnom manifestacijom "kojom splitski HNK sa zastrašujućom pravilnošću, slavi svoje vlastite rezultate" i u istom stilu zaključuje: "Čini mi se zaista neprimjerenim da se važni, republički kazališni festivali selektiraju metodama uličarskih bandi koje naprosto cipelare one čije im se face, iz razloga ovog ili onog, ne dopadaju..." Ne izgleda li vam  nakon ovoga polemika "Mamić - Štimac" kao šećerna vodica?!


Trinaestim Marulićevim danima Šnajder  je bio nezadovoljan jer Kamov smrtopis nije dobio primjerene nagrade. Ove godine pita zašto mu na festivalu nema Nevjeste od vjetra.

Festivalska publika 23. travnja  vidjet će i novi tekst Elvisa Bošnjaka u režiji Nenni Delmestre

"Hajdemo onda barem skakati po tim oblacima kad već ne možemo skoknuti do Dubrovnika i Radionice" - kao da je tako otprilike razmišljao Milan Štrljić kad je u off program uvrstio još i aktualnu praizvedbu HNK Split, koja će festivalskoj publici izvan konkurencije biti prikazana 23. u petak, nakon prezentacije dubrovačkog ambijentalnog projekta tandema Jelčić - Rajković. Tako je oficijelni dio programa oslabljen za dvije predstave koje se neće natjecati za nagrade, a tzv. off program naglo ojačao za dvije predstave: Jelčićevu Radionicu i Bošnjakove Oblake.
Snažniji nego proteklih festivala ove će godine izgleda biti i prateći program kojega je pod naslovom
Hrvatski dramatičar u središtu osmislio Miro Gavran i koji uključuje trodnevni program  okruglih stolova, tribina i predstavljanja knjiga...


Bez sukoba interesa: 
Elvis Bošnjak ćlan je Vijeća 14. Marulićevih dana i autor s predstavom na Festivalu, ali izvan konkurencije.

 Marulićevi dani ipak bez Vitezova Latinovicza, a Jelčićeva Radionica... odšetala u off program

Netom je Jasen Boko oglasio 11 predstava koje je pozvao u konkurenciju 14. Marulićevih dana, a  intendant splitskog HNK Milan Štrljić diskrecijskim pravom ravnatelja Festivala pridružio im još i Gavellinog Latinovicza; i netom su publicirani prvi tiskani materijali, a Festival su zaskočile prve nedaće. Najprije je zbog bolesti Borisa Dvornika odgođena premijera Otoka svetoga Ciprijana, predstave koja će radi toga praizvedbu imati upravo prvoga dana Festivala;  zatim je javljeno da upravo Latinovicz izostaje s Festivala zbog bolesti Anje Šovagović, a onda su organizacioni razlozi iz konkurencije izbacili i dubrovačku prošloljetnu Radionicu za šetanje, pričanje i izmišljanje... Istina u realizaciju Radionice... skeptici od početka nisu vjerovali, pa čak ni u varijanti "kad ne može predstava u Split mogu publika i žiri u Dubrovnik", ali uporni Milan Štrljić izborio se da Radionica bude prikazana barem izvan konkurencije, kao video prezentacija u off programu.


Ravnatelj Festivala Milan Štrljić ipak je pronašao način da publika vidi dubrovačku predstavu, premda "jedan od najzanimljivijih prošlogodišnjih kazališnih projekata uopće" (J. Boko), zbog nemogućnosti autentične izvedbe ispada iz natjecateljske konkurencije.

Na prvoj konferenciji 14. Marulićevih dana predstavljen program festivala: 11 + 1 predstava

"Bez obzira na velik broj prijavljenih predstava (četrdesetak), prošlosezonska je produkcija temeljena na domaćem dramskom tekstu bila anemična i ne osobito inspirativna. Iz takve ponude odlučio sam se za predstave koje otvaraju probleme i nude povod za raspravu. Nisam, dakle, imao ambiciju dovesti 11 najboljih hrvatskih produkcija nastalih po domaćem tekstu jer ne znam kako bi se to najbolje trebalo definirati i kako bi se takav kriterij s estradnih natjecanja uspostavio u kazalištu i uobličio u dramski festival. Umjesto najboljih, dovodim predstave za koje držim da mogu otvoriti diskusiju o stanju hrvatske drame i kazališta danas, ali i raspravu o njihovoj budućnosti, a to bi ovakvom festivalu morala biti osnovna svrha." - tako je izbornik 14. Marulićevih dana, Jasen Boko u sažetku svog izbora prokomentirao prošlogodišnju hrvatsku dramsku produkciju.


Izbornik Jasen Boko priželjkuje da Festival konačno preispita vlastitu koncepciju i za to se uporno zalaže već nekoliko godina.

  o festivalu 

program

novosti

nagrade

sponzori