14.
MARULIĆEVI DANI |
Uf, uf: 10 predstava i 18 nagrada - da nije slučajno netko ostao nenagrađen ?! |
|
|
|
Zapravo,
ovu priču mogli bismo Vam ispričati barem pod nekoliko naslova. Na
primjer: "Srpska predstava apsolutni pobjednik hrvatskog
festivala!" Ili, nešto blaže i bliže istini: "Splitskoj
publici najviše se svidjela beogradska predstava." Ili, recimo: "Obistinile
se zle Šnajderove slutnje: domaćin prigrabio većinu nagrada!"
Ili možda ovako: "Inflacija nagrada na festivalu koji se žali da
ne može okupiti dovoljno kvalitetnih predstava." A šta kažete
na jedan nogometaški naslov: "Božanska glad - Ciprijan: neriješeno,
5 : 5" |
|
Splitu se izgleda počeo događati Festival... |
|
|
|
... a i plejada lijepih žena i dobrih glumica također. Krenulo je s Natašom Janjić "u noći", nastavilo se s Brunom Bebić Tudor "u oblacima", potom su "u groznici" stigle tri neobične gracije Csilla Barath Bastaić, Petra Dugandžić i Jelena Veljača; slijedila je burna i žestoka Filumena u liku Ksenije Prohaske; da bi onda Daria Lorenci demonstrirala kako izgleda "božanska glad", a Jelena Đokić i Aleksandra Janković nastavile nisku osebujnih kreacija zasipajući publiku pikantnim dogodovštinama dobro stojećih i još bolje se zabavljujućih djevojaka... A tek smo na pola festivala i vjerojatno "samo bog zna" što nas još čeka u "kino predstavi", u "balkanskom špijunu" ili u "octo-pussyju"... |
|
Neuobičajeno živahni četrnaesti Marulićevi dani! Što čeka petnaeste ? |
|
Na stranu zasluge za takav dojam, ali dinamičan, poduzetan, rastrčan i na sve strane stižući izbornik očito je ključna karika u lancu. Pridruži li se tome i konačno suvislo konceptualiziran popratni program po scenariju Mira Gavrana, s vrijednim doprinosima Sanje Nikčević, Ive Brešana, Tajane Gašparović, Darka Lukića...; pa zatim činjenica da je ove godine, također po prvi put, brojnim značajnim gostima, kojima je doista stalo do kazališta, omogućen boravak dulji od jednoga dana i komparacija barem dvije tri predstave - onda su sve to, premda možda na drugim festivalima uobičajene i podrazumijevajuće stvari, na Marulićevim danima posve iznenađujuće i dobrodošle novosti. To uopće ne znači da se nazire bilo kakav strateški sklad u pogledu festivalske budućnosti... Upravo obrnuto, prijedloga je za budućnost toliko kao da bi sve trebalo razbucati i započeti nešto sasvim drukčije. Ali, to je već tipično hrvatski, sindrom prevelikih očekivanja, kojega je najbolje prokomentirao Darko Lukić konstatiravši "da ne mogu Marulićevi dani rješavati složeno pitanje afirmacije hrvatske kulture u svijetu". |
|
Rajković - Jelčić prezentirali Radionicu...; Boko otpovrnuo Šnajderu; Štrljić podržao Mani Gotovac... |
|
Valjda
su predstave, a onda i festivali samo povod za neka druga važnija događanja.
Očekivali smo da će za prezentaciju Radionice za šetanje, pričanje
i izmišljanje u neveliki Foyer HNK Split trebati doći ranije da se
uhvati mjesto, no ispalo je da treba popunjavati prve redove da se ne vidi
kako je sve prazno. Na stranu što Splićanke i Splićani nisu nagrnuli na
znamenitu Radionicu
po idealnom Š&Š vremenu (šetnja i šoping); no izgleda da su
im se i svi mogući ostali značajni gosti, kritičari, ocjenjivački i
ini sudovi, a i novinari, u tome također rado pridružili, pa se niska
gostiju na prezentaciji svela na dvojicu Ivica (Kunčević i Prlender),
jednoga Jasena (Boko); čast iznimka poput Vlatka Perkovića i ravnatelja
Festivala Milana Štrljića; glumicu Silvanu Stanić; nekolicinu
pripadnika The Beat Fleeta i... ispričavamo se ako smo koga zaboravili
spomenuti. Ništa zato, dubrovačka "buena vista", dalo se
naslutiti, zanimljiv je projekt, ali je šteta što i video prezentacija
nije bila u Dubrovniku: jamačno bi došlo više svijeta, a vjerojatno i
svjetine. |
|
1. Dubravko Mihanović; 2. Amir Bukvić i Miro Gavran; 3. Darko Lukić i Ivan Letinić |
|
"Doima
se da je autor ispisao komad koji bi se mogao nazvati alkemičarskim."
- tako se na otvaranju 14. Marulićevih dana govorilo o Žabama
Dubravka Mihanovića kojima je didijeljena 1. nagrada za dramsko djelo Marin
Držić. Pohvale žirija Ministarstva kulture, kao drugi, dobili su još
i Amir Bukvić za "fantazmagoriju" Aristotel u Bagdadu te
Miro Gavran za komediju Zabranjeno smijanje, a treće nagrade
osvojili su Ivan Letinić za Sedam godina života te Darko
Lukić za Nadu iz ormara koju je već pripremio za izvođenje Epilog
teatar i u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog počinje je izvoditi u
svibnju. |
|
Najavljenu raspravu o koncepciji Marulićevih dana posve "osebujno" otvorio je S. Šnajder... |
|
Još se tinta na prijedlogu Jasena Boke, izbornika 14. Marulićevih dana, da se konačno, kad već do sada to nije bio slučaj, na dnevni red stavi koncepcija Marulićevih dana (za što se Boko zalaže već godinama) - nije ni osušila , a Slobodan Šnajder je u Novom listu od 19. travnja cio Festival, njegova ravnatelja također, a izbornika osobito opservirao s tolikom dozom ironije i zlovolje da se iz započetog "dijaloga", uzmu li ga prozvani ozbiljno, umjesto "okruglog stola o koncepciji" u najbolju ruku može očekivati poneka sudska tužba... Pod naslovom Merci, Boko! Šnajder, naime, Marulićeve dane naziva neobičnom manifestacijom "kojom splitski HNK sa zastrašujućom pravilnošću, slavi svoje vlastite rezultate" i u istom stilu zaključuje: "Čini mi se zaista neprimjerenim da se važni, republički kazališni festivali selektiraju metodama uličarskih bandi koje naprosto cipelare one čije im se face, iz razloga ovog ili onog, ne dopadaju..." Ne izgleda li vam nakon ovoga polemika "Mamić - Štimac" kao šećerna vodica?! |
|
Festivalska publika 23. travnja vidjet će i novi tekst Elvisa Bošnjaka u režiji Nenni Delmestre |
|
"Hajdemo
onda barem skakati po tim oblacima kad već ne možemo skoknuti do Dubrovnika i
Radionice" - kao da je tako otprilike razmišljao Milan Štrljić kad
je u off program uvrstio još i aktualnu praizvedbu HNK Split, koja će
festivalskoj publici izvan konkurencije biti prikazana 23. u petak, nakon prezentacije
dubrovačkog ambijentalnog projekta tandema Jelčić - Rajković. Tako je
oficijelni dio programa oslabljen za dvije predstave koje se neće
natjecati za nagrade, a tzv. off program naglo ojačao za dvije predstave:
Jelčićevu Radionicu i Bošnjakove Oblake. |
|
Marulićevi dani ipak bez Vitezova Latinovicza, a Jelčićeva Radionica... odšetala u off program |
|
Netom je Jasen Boko oglasio 11 predstava koje je pozvao u konkurenciju 14. Marulićevih dana, a intendant splitskog HNK Milan Štrljić diskrecijskim pravom ravnatelja Festivala pridružio im još i Gavellinog Latinovicza; i netom su publicirani prvi tiskani materijali, a Festival su zaskočile prve nedaće. Najprije je zbog bolesti Borisa Dvornika odgođena premijera Otoka svetoga Ciprijana, predstave koja će radi toga praizvedbu imati upravo prvoga dana Festivala; zatim je javljeno da upravo Latinovicz izostaje s Festivala zbog bolesti Anje Šovagović, a onda su organizacioni razlozi iz konkurencije izbacili i dubrovačku prošloljetnu Radionicu za šetanje, pričanje i izmišljanje... Istina u realizaciju Radionice... skeptici od početka nisu vjerovali, pa čak ni u varijanti "kad ne može predstava u Split mogu publika i žiri u Dubrovnik", ali uporni Milan Štrljić izborio se da Radionica bude prikazana barem izvan konkurencije, kao video prezentacija u off programu. |
|
Na prvoj konferenciji 14. Marulićevih dana predstavljen program festivala: 11 + 1 predstava |
|
"Bez obzira na velik broj prijavljenih predstava (četrdesetak), prošlosezonska je produkcija temeljena na domaćem dramskom tekstu bila anemična i ne osobito inspirativna. Iz takve ponude odlučio sam se za predstave koje otvaraju probleme i nude povod za raspravu. Nisam, dakle, imao ambiciju dovesti 11 najboljih hrvatskih produkcija nastalih po domaćem tekstu jer ne znam kako bi se to najbolje trebalo definirati i kako bi se takav kriterij s estradnih natjecanja uspostavio u kazalištu i uobličio u dramski festival. Umjesto najboljih, dovodim predstave za koje držim da mogu otvoriti diskusiju o stanju hrvatske drame i kazališta danas, ali i raspravu o njihovoj budućnosti, a to bi ovakvom festivalu morala biti osnovna svrha." - tako je izbornik 14. Marulićevih dana, Jasen Boko u sažetku svog izbora prokomentirao prošlogodišnju hrvatsku dramsku produkciju. |
|