ZOJA ODAK rođena je u Splitu, gdje je završila osnovno i srednje obrazovanje.
Teatrologiju i književnost diplomirala je u Sarajevu. Prve dramske uloge
- kao i brojna druga poznata glumačka imena ostvaruje u 'Titovim
mornarima' u Splitu. Hrvatsko narodno kazalište Split angažira je,
kao talentiranu mladu glumicu, već 1972. godine a s obnovom kazališne
zgrade 1979. godine ujedno započinje i brz glumački uspon Zoje Odak.
Vrijeme pune afirmacije
dolazi osamdesetih i devedesetih, kada Zoja Odak ostvaruje niz
antologijskih uloga. To je ujedno i razdoblje prvih značajnijih nagrada.
Tako je, za ulogu Truse u Bljesku zlatnog zuba Mate Matišića
(1987) u režiji Marina Carića, Zoja Odak nagrađena 'Majskom nagradom'
Društva dramskih umjetnika Hrvatske. Slijedi potom jedna od
najznačajnijih, uloga Klitemnestre u Euripidovoj Elektri (1988),
u režiji Paola Magellija. Za tu je ulogu nagrađena 'Zlatnim lovor
vijencem' na Sarajevskom MES-u, a ista uloga donosi joj i prestižnu
hrvatsku nagradu Dubravko Dujšin, nakon koje i publika i kritika
Zoju Odak s punim pravom svrstavaju u sam vrh hrvatskog glumišta.
U nepreglednoj nisci
kreacija koje prethode ili slijede spomenutim nagradama istaknimo tek
neke: npr. Ulogu Kitty u Kamovu smrtopisu Slobodana Šnajdera u
režiji Želimira Mesarića; ulogu Lizistrate iz istoimene Aristofanove
komedije (1982) režija i koreografija: Nada Kokotović; ulogu Laure u
Dundu Maroju Marina Držića (1985) režija Marin Carić; Dol Common u
Alkemičaru Bena Jonsona (1987) režija Želimir Mesarić; Uršule
(1991) u Ribarskim svađama Carla Goldonija i režiji Vanče
Kljakovića. Vanča Kljaković režira i Šjoru Filu Eduarda de
Filippa (1992), u kojoj Zoja Odak igra Filomenu Luštrinu i s njome
gostuje na Međunarodnom festivalu o Eduardu de Filippu.
Slijedi potom nagrada Marul na Marulićevim danima (1994) za ulogu
Melite u 'Ledi Miroslava Krleže i režiji Želimira Oreškovića.
Kao dramska glumica kojoj je
blizak klasičan repertoar Zoja Odak ostvaruje također niz vrlo zapaženih
kreacija poput uloge Elmire u Moliereovu Tartuffeu (1996) u
režiji Eduarda Milera, Katerine Kohlakove u
Braći Karamazovima F. M. Dostojevskoga (1998) u režiji Ozrena
Prohića; ili npr. Irine N. Arkadine u Čehovljevom Galebu (1998),
režija Georgij Paro, za koju na 44. Splitskom ljetu po prvi put dobiva
nagradu Judita za najbolje glumačko ostvarenje. Pet godina
kasnije, na 49. Splitskom ljetu za naslovnu ulogu u predstavi
Antigona, kraljica u Tebi žiri nagrade Judita još jednom je Zoji
Odak dodijelio tu prestižnu nagradu. Svog drugog Marula Zoja Odak dobiva
2002. na 12. Marulićevim danima za ulogu Laure Lenbach u Krležinoj drami
U agoniji.
U travnju 2003.
Ministarstvo kulture RH dodijelilo je Zoji Odak status nacionalne
prvakinje.
Tijekom posljednjih deset
godina Zoja Odak je tumačila glavne uloge u slijedećim predstavama HNK
Split:
Buzdo (1998), M. Duras
Vera Baxter (1999), M. Matišić
Svećenikova djeca (1999), B. M. Koltes
Povratak u pustinju (2000), Sofoklo
Antigona (2000), J. Pavičić
Trovačica (2001), M. Krleža
U agoniji (2001), V. Stulli
Kate Kapuralica (2002), Euripid
Alkestida (2003), T. P. Marović
Antigona, kraljica u Tebi (2004), I. Zovko
Francuzica (2005), A. Dorfman / T. Kushner
Udovice (2006), E. Ionesco
Ćelava pjevačica (2007)
Uz prvenstvenu posvećenost kazalištu Zoja Odak ostvaruje i zapaženu
televizijsku i filmsku karijeru. U jednoj od najgledanijih TV serija
Kreše Golika Inspektor Vinko, igra ulogu Blanke. U filmu Krste
Papića Priča iz Hrvatske (1992) Zoja Odak igra ulogu Marije i za
nju dobiva Zlatnu arenu. Naslovnom ulogom u sarajevskom filmu Ada
M. Kosovca i na Međunarodnom festivalu u Sanremu Bergamo Zoja Odak
osvaja i Posebnu nagradu žirija.
|
Kamov, smrtopis, 1981.
(Vasja Kovačić, Zoja Odak, Božidar Alić) |